Nya tag med nykterhetskontroller och alkobommar i hamnarna

Rattfylleri. 2017 anslog regeringen 78 miljoner kronor till alkobommar och andra nykterhetskontroller i Sveriges hamnar. Efter försök i Stockholm och Göteborg hamnade frågan i långbänk. Coronan kom och drograttfyllan ökade, särskilt bland lastbilsförare. Nu tar sittande regering och Trafikverket nya tag.

I ett pressmeddelande förklarar infrastrukturdepartementet att Trafikverket nu får ett förnyat uppdrag att betala ut de återstående 54 miljonerna. Hamnbolag och andra aktörer som är villiga att etablera anläggningar för nykterhetskontroller kan söka statliga bidrag från Trafikverket.

Förutsättningen är att bolagen förbinder sig att driva kontrollstationerna i minst fem år.

I dag finns alkobommar bara på en enda plats, i Energihamnen i Göteborg. Och den gäller enbart för inpasserande trafik i hamnområdet, inte minst godstrafik på lastbil.

– Göteborg Energi har rätt att stoppa fordon som kommer in på området eftersom de äger marken. Men om någon blåser rött och väljer att backa ut igen har de inte rätt att stoppa föraren. Däremot meddelar vakten polisen som kan ingripa och det har fungerat bra, säger Lennart Karlander.

Han är avdelningschef för nationell planering på Trafikverket och bedömer att myndigheten kommer att påbörja uppdraget att få nykterhetskontroller på plats efter årsskiftet. Men några alkobommar för utpasserande trafik i färjelägen blir det inte.

Försöken som genomfördes i Stockholm och Göteborg visade att det måste finnas behörig personal från Tullverket, Kustbevakningen eller Polisen på plats för att stoppa personbilsförare och lastbilschaufförer, som är påverkade av alkohol eller droger. Men att ha ständig bemanning vid alkobommarna ansågs för resurskrävande, berättar Lennart Karlander.

Enligt Maria Kraft på Trafikverket pågår dialoger med hamnbolag på olika platser i landet. De kan alltså söka pengar, antingen för alkobommar till inpasserande trafik där företagen själva bemannar vakten. Eller för att skapa kontrollplatser dit fordonen dirigeras för utandningsprov när förarna rullar av färjan.

– Det krävs ytor och digitala skyltar för att styra in trafiken till kontrollerna. Det har iordningsställts i Kapellskärs hamn och i Trelleborg också tror jag, säger Lennart Karlander på Trafikverket.

Dröjsmålet förklarar han med att Trafikverkets första uppdrag att ansvara för nykterhetskontrollerna avslutades 2020. Därefter slog pandemin till och färre nykterhetstester gjordes på grund av smittrisken för personalen.

Vilka hamnar som kan komma ifråga för kontrollerna kan Lennart Karlander inte svara på.

– Bolagen måste själva ansöka, men till exempel Karlshamn och Karlskrona har varit intresserade.

Fotnot: Uppgifterna om ökat drograttfylleri kommer från Tullverket som intervjuas i en kommande artikel.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    27 december, 2022

    Alkoholbommar borde finns på alla större företag, industrier och hamnar.Det är en effektivt sätt att minska antalet rattfyllerister på våra svenska vägar.Polisen behöver även utföra fler slumpmässiga alkohol och drogtester på dygnets alla timmar och på årets alla dagar när fordonsförarna som minst förväntar sig det.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Förslag om nya regler för klampning av fordon

Åkeri. Ta bort tidsgränsen för hur länge en lastbil får låsas fast genom så kallad klampning för att hindra fortsatt färd, när en chaufför brutit mot gällande regler. Den lagändringen föreslår regeringen i en proposition till riksdagen.

Transportsektionens ordförande Jörgen Wärja visar oss runt på hamnområdet. Här vid hamnbolagets nya byggnad. Foto: John Antonsson

I Trelleborg fick hamnarbetarna sin ”drömkåk” vid havet

Hamn. Fikarum tio meter från havet, ett större gym och snart också en badbrygga. Hamnarbetarna i Trelleborg fick nästan allt de önskade när bolaget flyttade till en ny byggnad.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.