Nya tag med nykterhetskontroller och alkobommar i hamnarna

Rattfylleri. 2017 anslog regeringen 78 miljoner kronor till alkobommar och andra nykterhetskontroller i Sveriges hamnar. Efter försök i Stockholm och Göteborg hamnade frågan i långbänk. Coronan kom och drograttfyllan ökade, särskilt bland lastbilsförare. Nu tar sittande regering och Trafikverket nya tag.

I ett pressmeddelande förklarar infrastrukturdepartementet att Trafikverket nu får ett förnyat uppdrag att betala ut de återstående 54 miljonerna. Hamnbolag och andra aktörer som är villiga att etablera anläggningar för nykterhetskontroller kan söka statliga bidrag från Trafikverket.

Förutsättningen är att bolagen förbinder sig att driva kontrollstationerna i minst fem år.

I dag finns alkobommar bara på en enda plats, i Energihamnen i Göteborg. Och den gäller enbart för inpasserande trafik i hamnområdet, inte minst godstrafik på lastbil.

– Göteborg Energi har rätt att stoppa fordon som kommer in på området eftersom de äger marken. Men om någon blåser rött och väljer att backa ut igen har de inte rätt att stoppa föraren. Däremot meddelar vakten polisen som kan ingripa och det har fungerat bra, säger Lennart Karlander.

Han är avdelningschef för nationell planering på Trafikverket och bedömer att myndigheten kommer att påbörja uppdraget att få nykterhetskontroller på plats efter årsskiftet. Men några alkobommar för utpasserande trafik i färjelägen blir det inte.

Försöken som genomfördes i Stockholm och Göteborg visade att det måste finnas behörig personal från Tullverket, Kustbevakningen eller Polisen på plats för att stoppa personbilsförare och lastbilschaufförer, som är påverkade av alkohol eller droger. Men att ha ständig bemanning vid alkobommarna ansågs för resurskrävande, berättar Lennart Karlander.

Enligt Maria Kraft på Trafikverket pågår dialoger med hamnbolag på olika platser i landet. De kan alltså söka pengar, antingen för alkobommar till inpasserande trafik där företagen själva bemannar vakten. Eller för att skapa kontrollplatser dit fordonen dirigeras för utandningsprov när förarna rullar av färjan.

– Det krävs ytor och digitala skyltar för att styra in trafiken till kontrollerna. Det har iordningsställts i Kapellskärs hamn och i Trelleborg också tror jag, säger Lennart Karlander på Trafikverket.

Dröjsmålet förklarar han med att Trafikverkets första uppdrag att ansvara för nykterhetskontrollerna avslutades 2020. Därefter slog pandemin till och färre nykterhetstester gjordes på grund av smittrisken för personalen.

Vilka hamnar som kan komma ifråga för kontrollerna kan Lennart Karlander inte svara på.

– Bolagen måste själva ansöka, men till exempel Karlshamn och Karlskrona har varit intresserade.

Fotnot: Uppgifterna om ökat drograttfylleri kommer från Tullverket som intervjuas i en kommande artikel.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    27 december, 2022

    Alkoholbommar borde finns på alla större företag, industrier och hamnar.Det är en effektivt sätt att minska antalet rattfyllerister på våra svenska vägar.Polisen behöver även utföra fler slumpmässiga alkohol och drogtester på dygnets alla timmar och på årets alla dagar när fordonsförarna som minst förväntar sig det.

Lästips:

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Förslag om nya regler för klampning av fordon

Åkeri. Ta bort tidsgränsen för hur länge en lastbil får låsas fast genom så kallad klampning för att hindra fortsatt färd, när en chaufför brutit mot gällande regler. Den lagändringen föreslår regeringen i en proposition till riksdagen.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.