Nya tag med nykterhetskontroller och alkobommar i hamnarna

Rattfylleri. 2017 anslog regeringen 78 miljoner kronor till alkobommar och andra nykterhetskontroller i Sveriges hamnar. Efter försök i Stockholm och Göteborg hamnade frågan i långbänk. Coronan kom och drograttfyllan ökade, särskilt bland lastbilsförare. Nu tar sittande regering och Trafikverket nya tag.

I ett pressmeddelande förklarar infrastrukturdepartementet att Trafikverket nu får ett förnyat uppdrag att betala ut de återstående 54 miljonerna. Hamnbolag och andra aktörer som är villiga att etablera anläggningar för nykterhetskontroller kan söka statliga bidrag från Trafikverket.

Förutsättningen är att bolagen förbinder sig att driva kontrollstationerna i minst fem år.

I dag finns alkobommar bara på en enda plats, i Energihamnen i Göteborg. Och den gäller enbart för inpasserande trafik i hamnområdet, inte minst godstrafik på lastbil.

– Göteborg Energi har rätt att stoppa fordon som kommer in på området eftersom de äger marken. Men om någon blåser rött och väljer att backa ut igen har de inte rätt att stoppa föraren. Däremot meddelar vakten polisen som kan ingripa och det har fungerat bra, säger Lennart Karlander.

Han är avdelningschef för nationell planering på Trafikverket och bedömer att myndigheten kommer att påbörja uppdraget att få nykterhetskontroller på plats efter årsskiftet. Men några alkobommar för utpasserande trafik i färjelägen blir det inte.

Försöken som genomfördes i Stockholm och Göteborg visade att det måste finnas behörig personal från Tullverket, Kustbevakningen eller Polisen på plats för att stoppa personbilsförare och lastbilschaufförer, som är påverkade av alkohol eller droger. Men att ha ständig bemanning vid alkobommarna ansågs för resurskrävande, berättar Lennart Karlander.

Enligt Maria Kraft på Trafikverket pågår dialoger med hamnbolag på olika platser i landet. De kan alltså söka pengar, antingen för alkobommar till inpasserande trafik där företagen själva bemannar vakten. Eller för att skapa kontrollplatser dit fordonen dirigeras för utandningsprov när förarna rullar av färjan.

– Det krävs ytor och digitala skyltar för att styra in trafiken till kontrollerna. Det har iordningsställts i Kapellskärs hamn och i Trelleborg också tror jag, säger Lennart Karlander på Trafikverket.

Dröjsmålet förklarar han med att Trafikverkets första uppdrag att ansvara för nykterhetskontrollerna avslutades 2020. Därefter slog pandemin till och färre nykterhetstester gjordes på grund av smittrisken för personalen.

Vilka hamnar som kan komma ifråga för kontrollerna kan Lennart Karlander inte svara på.

– Bolagen måste själva ansöka, men till exempel Karlshamn och Karlskrona har varit intresserade.

Fotnot: Uppgifterna om ökat drograttfylleri kommer från Tullverket som intervjuas i en kommande artikel.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    27 december, 2022

    Alkoholbommar borde finns på alla större företag, industrier och hamnar.Det är en effektivt sätt att minska antalet rattfyllerister på våra svenska vägar.Polisen behöver även utföra fler slumpmässiga alkohol och drogtester på dygnets alla timmar och på årets alla dagar när fordonsförarna som minst förväntar sig det.

Lästips:

Transportsektionens ordförande Jörgen Wärja visar oss runt på hamnområdet. Här vid hamnbolagets nya byggnad. Foto: John Antonsson

I Trelleborg fick hamnarbetarna sin ”drömkåk” vid havet

Hamn. Fikarum tio meter från havet, ett större gym och snart också en badbrygga. Hamnarbetarna i Trelleborg fick nästan allt de önskade när bolaget flyttade till en ny byggnad.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.