42 mekaniker sägs upp när SAS hårdbantar
SAS flyttar sitt tunga tekniska underhåll utomlands och på Arlanda försvinner 42 mekanikertjänster. I morgon, onsdag, har bolaget kallat till nya förhandlingar. I Transport befarar man nya neddragningar i det krisdrabbade flygbolaget.
– Stämningen är väldigt dålig på golvet. Det kan bli så att mekaniker med många tjänsteår knuffar bort lastare. De ingår i samma turordningskrets, säger Transports huvudskyddsombud Marie-Louise Johansson.
Efter den nattsvarta kvartalsrapporten för de första tre månaderna 2012 gick SAS ut med nya sparåtgärder. Det tunga tekniska underhållet, de så kallade c-checkarna, ska flaggas ut. Vart är inte klart.
– Ett hett tips är Israel, säger Marie-Louise Johansson.
Under våren har Transport suttit i tuffa förhandlingar med SAS om personalneddragningen. Det är nu klart att 42 mekanikertjänster ska bort. Uppsägningarna sker formellt den 1 juli.
Inledningsvis erbjöd SAS avtalspension för äldre mekaniker. När Transport vägrade gå med på avsteg från turordningslistan hotade SAS med att dra tillbaka erbjudandet.
– Företaget ställde ultimatum. Vi reagerade starkt på det och nu blir det nog så att personer som fyllt 62 erbjuds avtalspension. Många har jobbat länge i företaget och är slitna, säger Marie-Louise Johansson.
Mekaniker och lastare arbetar under samma kollektivavtal och står på samma turordningslista. Några mekaniker erbjuds nu vakanta lastarjobb, något som innebär kännbar lönesänkning. Risken finns också att lastare sägs upp – om mekaniker med fler tjänsteår gör anspråk på jobben.
SAS nya sparprogram, 4 Excellence, innebär att kostnaderna ska krympas med 3–5 procent årligen. Bara i år ska två miljarder kronor sparas.
På SAS tekniska division finns omkring 150 tekniker och 100 mekaniker.