Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.
Vi har skruvat och vänt på tidningens innehåll och vi tror och hoppas att du som läsare kommer att tycka om det. Du kommer att få vänta ända tills 6 februari innan första numret 2025 ges ut i sin nya form. Fram till dess hittar du oss på webben och visst läser du vårt nyhetsbrev vi skickar ut?
Fördelen med att lämna är att man kan blicka framåt. Det behövs ingen spåkula för att gissa att 2025 i mångt och mycket kommer att handla om avtalsförhandlingar. Transports alla avtal ska förhandlas och vi får se hur mycket fajt det blir innan alla avtal är i hamn. Kampviljan i Transport är det inget fel på. Det var påtagligt när Transportarbetaren besökte höstens avtalsråd.
Men innan förhandlingarna drar i gång på riktigt så hoppas jag att lite julefrid infinner sig. För dig som jobbar med transporter och ”last mile” är det kanske något att bara drömma om. Ja det gäller nog dig som jobbar på terminal och lager också. Och du som jobbar med flyg eller hamn. Och alla er som håller ordning och ser till att det är lugnt och tryggt. Ja så gott som alla Transports medlemmar. Utan er stannar Sverige och hur skulle det se ut i signad juletid?
Jag önskar också att signad julefrid ska råda i alla länder över alla gränser. Att i stället för hot och hat ska finnas nyfikenhet och tillåtelse. Och jag önskar trygghet och god arbetsmiljö för var och en. Inga fler arbetsplatsolyckor med dödlig utgång eller som ger svåra men.
En sista stilla bedjan när året når sitt slut. Låt fyrverkerierna stå kvar på butikshyllan. Det gillar både våra tama och vilda djur. Och jag vet några fler som blir glada. Plånboken och klimatet.