Transportupprop i Almedalen

Hela näringen är överens. Fack och arbetsgivare står enade. Det måste till förändringar inom transportbranschen i Sverige. Nu lämnar de över en unik kravlista till politikerna.

Tidigare har olika transportslag ofta ställts mot varandra. Sjöfart, järnväg och väg.  Men nu har branschen enats och kommit överens om att det behövs gemensamma tag för att skapa en mer konkurrenskraftig transportnäring med schysta villkor.
– De olika transportslagen ska komplettera varandra och inte konkurrera ut varandra, säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren.

Green Cargos vd Jan Kilström konstaterar att alla transportslag har liknande problem. När kontrollen är dålig och oseriösa företag fuskar så riskerar de seriösa transportföretagen att slås ut. Dumpade priser och dålig lönsamhet har också gått ut över chaufförerna, som ofta arbetar under ovärdiga villkor. Många utländska lastbilschaufförer som kör på svenska vägar lever i hytten veckor i streck och har varken pengar till mat eller hemresor.
– Vi vill nu skapa en transportbransch som vi alla kan vara stolta över och som prioriterar säkerhet, säger Jan Kilström.

För första gången någonsin har därför hela näringen tagit ett gemensamt grepp på problemen. Nu överlämnar de en kravlista till politikerna.
– Det är inga detaljerade lösningar, men idéer som vi alla står bakom.

Nu efterlyser transportnäringen en gemensam transportstrategi. På seminariet i Almedalen kom även idén om ett nationellt transportforskningscentrum upp, något liknande finns redan inom sjöfarten.

Rickard Gegö, vd för Sveriges Åkeriföretag var självkritisk och erkände att man ibland varit dåliga på att komma överens, tidigare.
– Vi har varit gnällspikar istället för att lösa problem.

Och även politikerna applåderar initiativet. De båda politiska blocken har närmat sig varandra det senaste året och håller med varandra om mycket, även om de inte är helt överens om hur problemen ska lösas.

– Jag vill börja med att berömma branschen. Det är först nu när ni är överens som vi vet vad vi ska göra. Jag kan ställa upp på samtliga punkter på listan. Sedan kanske inte alls görs i en handvändning, säger Jessica Rosencrantz (M), ledamot i riksdagens trafikutskott.

Green Cargos vd Jan Kilström avslutade seminariet.
– Nu kör vi!

Här är hela kravlistan:

  • Hårdare lagstiftning (klampning, dokumentation och beställaransvar).
  • Högre sanktionsavgifter.
  • Mer resurser till åklagare.
  • Stärkt konkurrenskraft för svenska transportföretag.
  • Ett ökat beställaransvar.
  • Lika anställningsvillkor för personal som arbetar varaktigt i Sverige.
  • En politisk strategi för en hållbar transportsektor med konkurrensneutrala villkor.

Bakom kravlistan står Sveriges Åkeriföretag, Green Cargo, Transport, Seko, Sveriges redareförening och Transportgruppen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.