Transportupprop i Almedalen
Hela näringen är överens. Fack och arbetsgivare står enade. Det måste till förändringar inom transportbranschen i Sverige. Nu lämnar de över en unik kravlista till politikerna.
Tidigare har olika transportslag ofta ställts mot varandra. Sjöfart, järnväg och väg. Men nu har branschen enats och kommit överens om att det behövs gemensamma tag för att skapa en mer konkurrenskraftig transportnäring med schysta villkor.
– De olika transportslagen ska komplettera varandra och inte konkurrera ut varandra, säger Transports förbundsordförande Lars Lindgren.
Green Cargos vd Jan Kilström konstaterar att alla transportslag har liknande problem. När kontrollen är dålig och oseriösa företag fuskar så riskerar de seriösa transportföretagen att slås ut. Dumpade priser och dålig lönsamhet har också gått ut över chaufförerna, som ofta arbetar under ovärdiga villkor. Många utländska lastbilschaufförer som kör på svenska vägar lever i hytten veckor i streck och har varken pengar till mat eller hemresor.
– Vi vill nu skapa en transportbransch som vi alla kan vara stolta över och som prioriterar säkerhet, säger Jan Kilström.
För första gången någonsin har därför hela näringen tagit ett gemensamt grepp på problemen. Nu överlämnar de en kravlista till politikerna.
– Det är inga detaljerade lösningar, men idéer som vi alla står bakom.
Nu efterlyser transportnäringen en gemensam transportstrategi. På seminariet i Almedalen kom även idén om ett nationellt transportforskningscentrum upp, något liknande finns redan inom sjöfarten.
Rickard Gegö, vd för Sveriges Åkeriföretag var självkritisk och erkände att man ibland varit dåliga på att komma överens, tidigare.
– Vi har varit gnällspikar istället för att lösa problem.
Och även politikerna applåderar initiativet. De båda politiska blocken har närmat sig varandra det senaste året och håller med varandra om mycket, även om de inte är helt överens om hur problemen ska lösas.
– Jag vill börja med att berömma branschen. Det är först nu när ni är överens som vi vet vad vi ska göra. Jag kan ställa upp på samtliga punkter på listan. Sedan kanske inte alls görs i en handvändning, säger Jessica Rosencrantz (M), ledamot i riksdagens trafikutskott.
Green Cargos vd Jan Kilström avslutade seminariet.
– Nu kör vi!