Chaufför Rosanna Johansson framför lastbil.
Close
Rosanna Johansson ger transportavtalet godkänt.
Close

”590 kronor är väl okej”

Högre lön, mer i ob och sluttjafsat om vem som ska betala YKB:n. Så ser delar av innehållet i det nya transportavtalet ut. Bra eller dåligt? Vi åkte till en rastplats utanför Uppsala för att lyssna med lastbilschaufförer.

Mora Stenar strax söder om Uppsala. Det är tidig förmiddag och några chaufförer sover i sina hytter, andra bromsar in för att snabbt springa in på toaletten eller rasta hunden och sedan dra vidare. Somliga tar en längre paus.

Rosanna Johansson är på väg från Ursvik till Uppsala där hon ska lämna
förorenad jord. Jo, hon hörde något om ett nytt avtal men är inte så insatt
i detaljerna. 590 kronor mer i månaden? Tja, det låter väl helt okej.

Att ob- och övertidsersättningen räknats upp då?

– Det gör ju att det kommer löna sig när man jobbar kvällar och helger, säger hon.

Och det där med yrkeskompetensbevis (YKB)? Det nya avtalet slår en gång för alla fast att det är chefen som ska betala kalaset, inga frågetecken kring den saken. Men det har inte varit något problem för Rosanna Johansson.

– Jag har precis förnyat mitt. Chefen betalade. Men jag får inte säga upp mig på ett tag, typ ett år eller två år, för då får jag betala själv. Det är ändå en schyst deal tycker jag. Är han snäll och betalar så ställer man upp och jobbar. Men jag har hört att det har varit mycket tjafs om det där, att det finns arbetsgivare som inte tycker de ska stå för det. Fast de flesta chaufförer uppskattar inte heller kravet på YKB.

–Ska chefen betala?

Joakim Strandh är på väg till Månkarbo för att lasta torv. Han kände inte till det nya avtalet, än mindre att chefen ska stå för utbildningen.

– Även ADR? Jag håller just på med
mitt YKB och jag betalar själv. Det tycker jag är helt okej. Det är ju mitt körkort och skulle jag bli uppsagd har chefen lagt ner pengar på mig i onödan. Men du, jag ska nog gå och ringa honom nu!

Göran Svensson, med sikte mot Björklinge för att lasta virke, har noga hängt med i avtalsrörelsen. Han lusläste allt som skrevs och gick in på fackets avdelning
i Söderhamn för att förhöra sig om vad som hände och hur man skulle agera om det blev strejk. Resultatet av förhandlingarna? Underkänt, om Göran Svensson får betygsätta.

– 590 kronor är naturligtvis för lite. Vi är värda mycket mer med tanke på det ansvar och de arbetstider vi har. Det dubbla hade varit bättre – till att börja med. Övertids- och ob-ersättningen borde också höjas mer än de ynka 2,2 procenten, med tanke på hur arbetssituationen kan se ut.

– Det skulle vara förbjudet att hålla på ensam på nätterna, säger han. Det är för farligt. Halkar jag i mörkret klockan tio på kvällen saknar de mig först på förmiddagsskiftet. Nej, jag tror inte världen stannar för att ett flislass inte kommer fram en viss tid.

Inför nästa avtalsrörelse, som drar igång inom ett år, vill han att facket driver frågan om nattjobbets tiotimmarsregel.

– Du får jobba högst tio timmar på natten men den regeln följs inte, säger han. Folk jobbar mer än så. Den här frågan har glömts bort i alla avtalsrörelser.

– Och så måste lönerna höjas ordentligt så att vi inte längre är ett låglöneyrke.

Nicklas Norman tar en paus innan han rullar sista biten in i Uppsala för att hämta en storsäck med jord.

Att det kommit ett nytt avtal kände han inte till, men 590 kronor mer i månaden låter ju bra, säger Nicklas. Någon övertid kör han nästan aldrig och obekväm arbetstid är inte heller aktuellt. Sitt YKB förnyade han förra året. Chefen betalade utan problem.

– Vi tog det på en helg. Han betalade, jag tog inte ut någon lön. Fair enough.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.