Illustration av Mattias Käll
Snabbkoll

6 tips för bemanningsfolk

Bemanning. Vilka villkor gäller för bemanningsanställda? Hur långt måste man åka till jobbet? Och vad händer när man är mellan uppdrag? Svar på det och mycket mer finner du i Transportarbetarens snabbkoll.

1. Anställd

Om ett bemanningsföretag är med i Almega Kompetensföretagen så gäller bemanningsavtalet.

I det kollektivavtalet är tillsvidareanställning den vanligaste anställningsformen. Vissa undantag finns för personer med annan huvudsaklig sysselsättning, och för studenter och pensionärer.

 

2. Lön

Till skillnad från en ”vanlig” anställd har den bemanningsanställda oftast timlön. Så länge man är ute på uppdrag ska lön betalas enligt genomsnittligt förtjänstläge (GFL) på den inhyrande arbetsplatsen. Den innebär att den inhyrdas lön ska baseras på snittlönen bland jämförbara personer som jobbar på arbetsplatsen. Den inhyrdas ålder, kön eller erfarenhet ska inte spela någon roll. Det enda som avgör lönen är vilka arbetsuppgifter som ska utföras.

I lönen räknas grundlön, bonus, ackord, arbetstidsförkortning, skifttillägg och andra lönetillägg in, om sådana finns.

Det finns också möjlighet för facket att göra lokala uppgörelser om andra sätt att räkna ut GFL.

En bemanningsanställd har rätt till garantilön mellan uppdragen. Sedan 1 maj 2023 är den mellan 124,79 och 126,30 kronor i timmen.

 

3. Inhyrd ska erbjudas anställning

Den som varit inhyrd ska erbjudas fast anställning hos kunden efter 24 månader under en 36 månaders period på samma arbetsställe. Om företaget inte vill erbjuda tillsvidareanställning ska den inhyrda få två alternativt tre månadslöner i kompensation i stället.

Om den inhyrda tackar nej till anställning hos kundföretaget eller tar månadslönerna kan inhyrningen fortsätta under obegränsad tid.

 

4. Var ska den anställda jobba?

Det ska vara angivet i anställningsavtalet inom vilket område den anställda ska jobba, det kan vara kommun, postort eller annat specificerat område.

Tjänstgöringsområdet får inte vara större än 75 kilometer mellan bemanningsföretagets kontor och arbetsstället.

Facket har viss rätt att säga upp arbetsgivarens rätt att välja en individs tjänstgöringsområde om det missbrukas eller pendlingsavstånden blir orimliga.

 

5. Säga nej till uppdrag?

Huvudregeln är att arbetsgivaren bestämmer på vilken plats och tid den bemanningsanställda ska jobba.

Men kollektivavtalet ger viss rätt att säga nej till uppdrag och ändå behålla garantilönen. Det kan vara extremt lång restid, medicinska hinder eller att arbetstagaren utsatts för trakasserier hos en tidigare beställare.

 

6. EU-direktiv spelar också roll

Förutom kollektivavtalet finns också uthyrningslagen. Den är baserad på ett EU-direktiv. Främsta syftet är att skydda bemanningsanställda och garantera schysta villkor på jobbet.

I direktivet finns en likabehandlingsprincip som säger att inhyrda ska ha rätt till samma lön, arbetstid och semester som de som är anställda hos kundföretaget. Det garanteras också genom bemanningsavtalet. Men uthyrningslagen skyddar också anställda på bemanningsföretag utan kollektivavtal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Jan "Kirre" Kirkhaug. Bemanningsanställd lastbilsförare. Foto: Justina Öster

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Valda ombud på sina platser i kongresshallen i Örebro, 2022.

Få utlandsfödda i Transports topp

Representation. Mer än var femte medlem i Svenska Transportarbetareförbundet är i dag född i ett annat land än Sverige. Det syns inte i förbundets ledning – än.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.