Illustration: Mattias Käll
Close
Illustration: Mattias Käll
Close

6 tips när själen fått nog

Snabbkollen. För stressigt på jobbet? Förekommer kränkningar och mobbning? Sedan den 31 mars gäller nya regler för hur den psykiska hälsan ska säkras upp på våra arbetsplatser. Här kommer tips på vad du kan göra om det knakar i själen.

1. Ansvaret är chefens

Först och främst: Det nya regelverket (föreskriften finns hos Arbetsmiljöverket och heter AFS 2015:4) gör klart och tydligt att det är arbetsgivarens ansvar att förebygga och mota bort psykosocial ohälsa på jobbet. Det är alltså inte upp till dig att lösa en stressig arbetssituation eller få bukt med kränkande särbehandling.

 

2. Stressen på hemmaplan

Det kan vara lätt att förklara svårhanterlig jobbstress med ett bångstyrigt privatliv. Så kan det förstås vara – men det är inget som arbetsgivaren rår över. Det är inte heller något som minskar arbetsgivarens ansvar för vilken arbetsbelastning som är rimlig för just dig. Det som arbetsgivaren kan påverka är också det hen kan – och ska – göra.

 

3. Skriv dagbok

Tycker du det är för stressigt, eller känner du dig kränkt, kan det vara en god idé att börja föra dagbok. Skriv ner konkreta exempel på situationer som stressar eller kränker. Det underlättar att ha något handfast att utgå ifrån.

 

4. Gå till chefen

I första hand bör du vända dig till din närmsta chef. Berätta hur du har det på jobbet, använd dagboksanteckningarna som stöd. Påminn om den nya föreskriften där det står att resurserna ska anpassas till kraven i arbetet och att arbetsuppgifter och befogenheter inte får orsaka ohälsosam arbetsbelastning. Där står också att arbetsgivaren är skyldig att motverka kränkande särbehandling och att det måste finnas rutiner för hur kränkningar ska hanteras om de ändå förekommer.

 

5. Skyddsombudet kan hjälpa

Är chefen inte med på noterna när det gäller att minska stress och press, eller av någon annan anledning inte känns bra att gå till, bör du vända dig till ditt skyddsombud. Den nya föreskriften ger skyddsombuden stora möjligheter att ställa krav på arbetsgivaren när det gäller själens välmående. Vill chefen ändå inte samarbeta kan skyddsombudet lämna in en formell begäran, en så kallad 6:6a-anmälan, till arbetsgivaren om vilken åtgärd som bör vidtas. Hjälper inte det går det alltid att göra en anmälan till Arbetsmiljöverket.

 

6. Se upp vid mobbning

Om du är utsatt för kränkningar eller mobbning (när kränkningarna är systematiska, långvariga och riktade till en och samma person kallas det mobbning) finns det anledning att fundera lite extra på vem du vänder dig till. Har du förtroende för din chef ska du i första hand gå till denne. Men när det gäller skyddsombud bör du vara mer försiktig. Har skyddsombudet en nära koppling till arbetsplatsen riskerar det dels att hamna i en lojalitetskonflikt, dels att själv utsättas för repressalier. Då är det klokare att låta facket på avdelnings- eller förbundsnivå ta tag i problemet. Du kan också vända dig till företagshälsovården för att få hjälp.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Osäkra jobb kan leda till tidig död

Arbetsliv. Kombinationen låg lön och otrygga anställningar leder till stress och i värsta fall för tidig död. En handbok från Karolinska institutet har tio förslag på att minska hälsoriskerna.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.