60 procent utländska bilar när Transport mätte

Avdelning 20 har genomfört sin egen trafikundersökning. Resultaten visar att majoriteten av godstrafiken som passerar Jönköping körs med utländska bilar. Transportarbetaren följde med ut på projektets sista mätning.

Det är en regnig söndag i Huskvarna. Med blicken mot E4:an, sitter avdelning 20:s ombudsman Tommy Jonsson med block och penna i näven och en termos kaffe till hands. Han måste starta bilen emellanåt för att hålla värmen eller kliva ur för en cigarett. Det här är tredje gången han räknar utländska godsekipage som passerar Jönköping. I dag är han själv, men tidigare har han haft sällskap av bland annat avdelningens ungdomskommitté.

Tommy Jonssons engagemang är lätt att förstå. Problemen som den utländska trafiken skapar är påtagliga i Jönköping. Runt staden finns stora godsterminaler. Bland annat har Ikea och Elgiganten sina centrallager för Skandinavien i Jönköping. Tommy Jonsson ser både hur de utländska chaufförerna lever och hur deras låga löner påverkar de svenska förarnas arbetssituation. Tommy Jonsson hoppas att hans mätning ska bidra till att det blir svårare för myndigheterna att blunda för problemen. Det här blir sista mätningen innan han sammanställer materialet.

– Det behövdes ett mättillfälle till för att få mer rättvisande värden, och de här siffrorna talar ju sitt eget språk, säger han och nickar mot sitt papper.

När cabotagestudien var i gång var han flitig att tagga bilar med sin telefon. De här analoga räkningarna har han organiserat på eget initiativ. Syftet är att de ska tjäna som stickprov för en geografisk plats med stor genomströmning av godstrafik.

Efter tre gråmulna timmar är det dags att runda av. Dagens räkning gav resultatet 58 svenska och 134 utländska bilar norrgående och 29 svenska och 84 utländska södergående. Om man lägger ihop materialet från alla tre mättillfällen blir resultatet att 59 procent av godstrafiken som passerar Jönköping är utländsk. Tommy Jonsson är bekymrad.

– Det är ju svårt att tro att de norrgående utländska bilarna är på väg hem för vila efter arbetsveckan i Sverige, förklarar han.

Några minuter bort ligger Eurostop, en mack och samlingsplats för många utländska chaufförer.

När Tommy kör in på den blöta, kalla uppställningsplatsen är det fullt. Det är svårt att hitta en enda registreringsskylt som är svensk, trots att flera av bilarna bär företagsnamn med Andersson, Svenson eller dylikt i.

Genom ett par öppna trailerdörrar syns två chaufförer äta söndagsmiddag i fuktiga gråa vinterjackor.

– De känner igen min bil och alla gillar inte att jag kommer hit. Det finns både bulvaner och torpeder som inte vill att någon ser vad som försiggår här. Chaufförerna vet inte heller vad facket är för något. De tror att vi är någon typ av myndighet och förstår inte att vi arbetar för att alla ska få bättre villkor, säger han.

Mycket riktigt. Snart börjar en grupp män som irriterat hållit ögonen på hans bil vifta för att avvisa den oönskade besökaren. Tommy får ge sig av. Ytterligare några minuter bort ligger Torsvik, ett industriområde med flera godsterminaler och stora åkerier. Här är det också fullt utanför macken och flera av bilarna känns igen. En del har Tommy taggat i cabotage-appen, andra har helt enkelt bara stått på samma ställe alldeles för länge.

– Jag har tipsat Transportstyrelsen om det här, men de bryr sig inte. Sen undrar man ju verkligen hur de här chaufförerna har det, säger han och suckar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.