”Vem stannar kvar i en union som inte fungerar?”

George Mirel Utapan-Scorseze jobbar som ordningsvakt i Bukarests tunnelbana. Skiftarbetet dygnet om sliter, liksom de ilskna passagerarna. Hans fackliga företrädare beskylls för att vara ”kommunister” när de begär högre lön åt de anställda.

– Jobbet är tufft, säger George Mirel efter fyra års anställning.

Ögonen är ledsna men hans vältränade kropp inger respekt. George Mirel står intill spärrarna, där resenärerna drar sina färdkort för att komma ner i tunnelbanans åldrade gångar.

Hans lön är egentligen hemlig, men ligger kring 2 500 kronor per månad.

– Det största problemet är passagerarna. De är väldigt stressade, skriker, är förbannade och svär förfärligt. Ibland blir jag hotad.

George Mirel berättar om en kollega som gick efter en grupp passagerare, eftersom de inte köpt biljetter. Han blev nedstucken med kniv och mycket svårt skadad. Efter det fick hans vakt-kollegor försvara förövaren. Så att de uppretade resenärerna omkring inte gav sig på och lynchade honom.

Tunnelbanan drivs alltjämt i offentlig regi och alla personalgrupper ingår i ett gemensamt fackförbund, Unitatea Simbicatelor Libere Metrou, USLM. Det står för Fria Tunnelbanearbetares Fackförbund som har omkring 5 000 medlemmar.

Förbundet har en i Rumänien unik ställning, med alla anställda samlade på ett ställe. Organisationsgraden är avundsvärda 95 procent.

Det förklarar vice ordförande Nichifor Ghita med att förbundet står fritt från regeringen och verkligen slåss för sina medlemmar.

– De är pålästa och känner till sina rättigheter. Vi gör vårt bästa för att arbetsgivaren ska respektera medlemmarna.

Det allt överskuggande problemet är landets ekonomiska kris som pågått sedan 2008, förklarar fackledarna. Än ser de inget ljus i tunneln och vittnar om att medianlönen per månad sänkts från cirka 3 040 kronor till omkring 1 300 kronor.

När tågunderhållet skulle brytas ur verksamheten och privatiseras arrangerade USLM en punktstrejk. Trafiken blockerades av i fyra timmar, till stöd för alla anställda som skulle sägas upp. Det internationella företaget ALSTOM, som också finns i Sverige, tog ändå över och arbetarna fick gå.

– Men vi slogs bra och lyckades förhandla fram rejäla avgångsvederlag åt de uppsagda. Det stora problemet med alla privatiseringar är att så många sparkas och inte hittar några andra jobb. Nya företag dyker upp och går i konkurs ganska snart, beskriver Nichifor Ghita.

Alla blossar på varsin cigarett. Luften blir tjock och askfatet fylls. Mariam Artimon, också vice ordförande, bryter in:

– Regeringen i det här landet är galen! De lyckades kuppa igenom stora lagändringar med försämringar av arbetsrätten, utan att gå via riksdagen.

I Rumänien finns lagstiftad minimilön i nationella avtal. De förhandlas inte alls med fackförbunden, avslöjar fackmännen:

– Regeringen bestämmer hur hög miniminivån ska vara, i slutet av varje år. De hänvisar till Internationella Valutafonden IMF:s krav om budgetrestriktioner efter räddningslånen till Rumänien.

– Begär vi större lönehöjningar får vi höra att vi är kommunister! Regeringen säger att vi inte förstår verkligheten. Kräver vi mer pengar är vi illojala och bryter mot lagen. De gör som de vill och lyssnar inte på facket.

Ordningsvakten George Mirel berättar att han fått tre månaders utbildning i hur man bemöter hot, våld och stökiga resenärer. Praktisk fortbildning i utrymning av tunnelbanan sker varje månad.

– Vi har ett speciellt ansvar om en olycka inträffar och vi måste evakuera människor.

På frågan ifall han trivs svarar George Mirel både ja och nej.

– Fördelarna är inte så många, men jag har i alla fall ett jobb och får betalt i tid. Lönen är hygglig, om man jämför med andra bevakningsbolag.

George är 23 år och skulle helst vilja arbeta som lastbilschaufför.

– Men man måste ha fyllt 25 för att få jobba utomlands.

George Mirel tycker att anslutningen till EU var en dum idé. Att den skedde vid fel tidpunkt, då Rumänien inte var ekonomiskt moget.

– Nu gör det rumänska folket vad som helst för en euro!

I och med att fästmön också har jobb anser George Mirel att de kan leva ett ganska hyggligt liv. Fast bio och restaurangbesök är för dyrt.

– Vi äter hellre hemma. Min flickvän lagar god mat, förtydligar han.

EU:s förespråkare målade upp en bild av starka fackförbund som går samman och slåss för arbetarnas sak. Man beskrev unionen som ett projekt för fred och solidaritet.

Mariam Artimon ler beskt åt beskrivningen och talar om folkets besvikelse och grusade förhoppningar om en högre standard och ett bättre liv.

– Vi har slutat tro på politikernas lögner. I Europa finns första och andra klassens medborgare. Tyskarna ligger i topp och vi i botten. Ändå är det viktigaste inom EU att alla ska ha samma rättigheter, oavsett var vi är födda. Chansen att vi ska bli jämställda är liten.

Han tror att unionen kommer att vara upplöst innan Rumänien hunnit i kapp. Att något land går ur först och att fler följer efter

– När folket inser att det inte finns några fördelar med EU, varför ska vi då stanna kvar? Vem stannar kvar i en relation som inte fungerar? Det vore dumt och så dumma är inte rumäner.

BAKGRUND
Nödlån och tuffa sparpaket

Rumänien flaggar i blått, gult och rött och styrs i dag av en liberalsocialistisk koalition med Victor Ponta som premiärminister och Traian Basescu som president. De är invecklade i en komplicerad maktkamp, där premiärministern 2012 försökte avsätta presidenten och ställa honom inför riksrätt, men misslyckades.

Den rumänske författaren Mircea Cartarescu gästade året Bokmässa i Göteborg. Där kallade han sitt land schizofrent och sa: ”Den värsta delen av Rumänien i dag är politikerna… Väldigt få av dem har förbundit sig på riktigt åt EU:s värdegemenskap, åt demokrati, åt ett normalt sätt att se saker på. Alltför många av dem tillhör den gamla skolan, som fortfarande ser på saker som de gjorde under kommunismen.” (Svenska Dagbladet Kultur)

Landet är med i försvarsalliansen NATO sedan 2004.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!