”Vem stannar kvar i en union som inte fungerar?”

George Mirel Utapan-Scorseze jobbar som ordningsvakt i Bukarests tunnelbana. Skiftarbetet dygnet om sliter, liksom de ilskna passagerarna. Hans fackliga företrädare beskylls för att vara ”kommunister” när de begär högre lön åt de anställda.

– Jobbet är tufft, säger George Mirel efter fyra års anställning.

Ögonen är ledsna men hans vältränade kropp inger respekt. George Mirel står intill spärrarna, där resenärerna drar sina färdkort för att komma ner i tunnelbanans åldrade gångar.

Hans lön är egentligen hemlig, men ligger kring 2 500 kronor per månad.

– Det största problemet är passagerarna. De är väldigt stressade, skriker, är förbannade och svär förfärligt. Ibland blir jag hotad.

George Mirel berättar om en kollega som gick efter en grupp passagerare, eftersom de inte köpt biljetter. Han blev nedstucken med kniv och mycket svårt skadad. Efter det fick hans vakt-kollegor försvara förövaren. Så att de uppretade resenärerna omkring inte gav sig på och lynchade honom.

Tunnelbanan drivs alltjämt i offentlig regi och alla personalgrupper ingår i ett gemensamt fackförbund, Unitatea Simbicatelor Libere Metrou, USLM. Det står för Fria Tunnelbanearbetares Fackförbund som har omkring 5 000 medlemmar.

Förbundet har en i Rumänien unik ställning, med alla anställda samlade på ett ställe. Organisationsgraden är avundsvärda 95 procent.

Det förklarar vice ordförande Nichifor Ghita med att förbundet står fritt från regeringen och verkligen slåss för sina medlemmar.

– De är pålästa och känner till sina rättigheter. Vi gör vårt bästa för att arbetsgivaren ska respektera medlemmarna.

Det allt överskuggande problemet är landets ekonomiska kris som pågått sedan 2008, förklarar fackledarna. Än ser de inget ljus i tunneln och vittnar om att medianlönen per månad sänkts från cirka 3 040 kronor till omkring 1 300 kronor.

När tågunderhållet skulle brytas ur verksamheten och privatiseras arrangerade USLM en punktstrejk. Trafiken blockerades av i fyra timmar, till stöd för alla anställda som skulle sägas upp. Det internationella företaget ALSTOM, som också finns i Sverige, tog ändå över och arbetarna fick gå.

– Men vi slogs bra och lyckades förhandla fram rejäla avgångsvederlag åt de uppsagda. Det stora problemet med alla privatiseringar är att så många sparkas och inte hittar några andra jobb. Nya företag dyker upp och går i konkurs ganska snart, beskriver Nichifor Ghita.

Alla blossar på varsin cigarett. Luften blir tjock och askfatet fylls. Mariam Artimon, också vice ordförande, bryter in:

– Regeringen i det här landet är galen! De lyckades kuppa igenom stora lagändringar med försämringar av arbetsrätten, utan att gå via riksdagen.

I Rumänien finns lagstiftad minimilön i nationella avtal. De förhandlas inte alls med fackförbunden, avslöjar fackmännen:

– Regeringen bestämmer hur hög miniminivån ska vara, i slutet av varje år. De hänvisar till Internationella Valutafonden IMF:s krav om budgetrestriktioner efter räddningslånen till Rumänien.

– Begär vi större lönehöjningar får vi höra att vi är kommunister! Regeringen säger att vi inte förstår verkligheten. Kräver vi mer pengar är vi illojala och bryter mot lagen. De gör som de vill och lyssnar inte på facket.

Ordningsvakten George Mirel berättar att han fått tre månaders utbildning i hur man bemöter hot, våld och stökiga resenärer. Praktisk fortbildning i utrymning av tunnelbanan sker varje månad.

– Vi har ett speciellt ansvar om en olycka inträffar och vi måste evakuera människor.

På frågan ifall han trivs svarar George Mirel både ja och nej.

– Fördelarna är inte så många, men jag har i alla fall ett jobb och får betalt i tid. Lönen är hygglig, om man jämför med andra bevakningsbolag.

George är 23 år och skulle helst vilja arbeta som lastbilschaufför.

– Men man måste ha fyllt 25 för att få jobba utomlands.

George Mirel tycker att anslutningen till EU var en dum idé. Att den skedde vid fel tidpunkt, då Rumänien inte var ekonomiskt moget.

– Nu gör det rumänska folket vad som helst för en euro!

I och med att fästmön också har jobb anser George Mirel att de kan leva ett ganska hyggligt liv. Fast bio och restaurangbesök är för dyrt.

– Vi äter hellre hemma. Min flickvän lagar god mat, förtydligar han.

EU:s förespråkare målade upp en bild av starka fackförbund som går samman och slåss för arbetarnas sak. Man beskrev unionen som ett projekt för fred och solidaritet.

Mariam Artimon ler beskt åt beskrivningen och talar om folkets besvikelse och grusade förhoppningar om en högre standard och ett bättre liv.

– Vi har slutat tro på politikernas lögner. I Europa finns första och andra klassens medborgare. Tyskarna ligger i topp och vi i botten. Ändå är det viktigaste inom EU att alla ska ha samma rättigheter, oavsett var vi är födda. Chansen att vi ska bli jämställda är liten.

Han tror att unionen kommer att vara upplöst innan Rumänien hunnit i kapp. Att något land går ur först och att fler följer efter

– När folket inser att det inte finns några fördelar med EU, varför ska vi då stanna kvar? Vem stannar kvar i en relation som inte fungerar? Det vore dumt och så dumma är inte rumäner.

BAKGRUND
Nödlån och tuffa sparpaket

Rumänien flaggar i blått, gult och rött och styrs i dag av en liberalsocialistisk koalition med Victor Ponta som premiärminister och Traian Basescu som president. De är invecklade i en komplicerad maktkamp, där premiärministern 2012 försökte avsätta presidenten och ställa honom inför riksrätt, men misslyckades.

Den rumänske författaren Mircea Cartarescu gästade året Bokmässa i Göteborg. Där kallade han sitt land schizofrent och sa: ”Den värsta delen av Rumänien i dag är politikerna… Väldigt få av dem har förbundit sig på riktigt åt EU:s värdegemenskap, åt demokrati, åt ett normalt sätt att se saker på. Alltför många av dem tillhör den gamla skolan, som fortfarande ser på saker som de gjorde under kommunismen.” (Svenska Dagbladet Kultur)

Landet är med i försvarsalliansen NATO sedan 2004.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Mindre medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.