Hur tungt är det att vara sopgubbe?

Just nu pågår en studie där forskare från Karolinska institutet gör belastningsmätningar på sophämtare. Förhoppningen är att forskningen ska hjälpa till att förbättra deras arbetsmiljö. Förra veckan gjordes en av årets sista mätningar.

Projektet drivs av TYA i samarbete med, förutom Karolinska institutet, Centrum för belastningsskador, Transport, Biltrafikens Arbetsgivareförbund och konsultfirman Tyréns.

Motsvarande studier har gjorts av andra yrkesgrupper, exempelvis flyglastare, men aldrig tidigare på sophämtare. Den svenska studien som gjorts om flyglastares arbetsmiljö har fått stor uppmärksamhet och använts när internationella regelverk för säkerhet utformats.

Flera av forskarna från flyglastarstudien arbetar med sophämtarprojektet.

Två av renhållarna som deltar i undersökningen är Johan Willysson och Peter Arnesen på miljonföretaget Liselotte Lööf AB. Vid mättillfället ska de tömma runt 780 sopkärl. Peter Arnesen berättar att han var borta från branschen i cirka tio år och att han nu tillbaka som inhoppare.

– Det har blivit mycket tyngre. Nu ska man tömma dubbelt så många kärl utan att lönen har gått upp, säger han.

Hittills har mätningarna gjorts på fyra arbetsplatser i olika städer på 25 personer per ställe: Malmö, Linköping, Uppsala och Stockholm. I januari kommer det utföras mätningar i Sundsvall, för att se hur snö påverka sophämtarnas arbete.

Studien går till så att sophämtarna utrustas med mätinstrument och forskarna följer efter sopbilen och dokumenterar deras arbete. Jan Furumo från Tyréns och Vanda Barkstedt från Karolinska institutet är två av dem som ofta sitter i följebilen.

– Det är trevliga killar. Generellt positiva när vi informerat om vad det handlar om, säger Vanda Barkstedt om sopgubbarna hon jobbat med hittills.

Mätinstrumenten som ska mäta kroppens vinklar under arbetet kallas ”inklinometrar”. De fästs med en klisterfilm och tejp på mätpersonens rygg, båda armar och på ett av låren. Direkt på kroppen. Data om vilken vinkel inklinometern håller vid vilken tidpunkt spelas in. Mätpersonen utrustats även med en vanlig pulsmätare som fästs över bröstet.

I följebilen noteras när de olika arbetsmomenten utförs. Det sker i en app i Vanda Barkstedts telefon där de olika momenten har fått olika knappar.

Registrering görs alltså med ett knapptryck och kompletteras med anteckningar. När all data sedan sammanställs, vinklar, puls, arbetsmoment och tid, går det att få en bild av vad i arbetet som är mest ansträngande. Värdena kommer även att jämföras med andra tidigare mätningar från andra yrkesgrupper och länder.

Johan Willysson och Peter Arnesen kör en bil med lågt insteg och vikdörr (ser ut som en bussdörr) på passagerarsidan. Insteget i fordonet är exempel på en av sakerna forskarna kommer att analysera.

– Vi har kört på i vanlig fart och det enda jag märkt av utrustningen är pulsmätaren, säger Johan Willysson.

– Det har stramat lite på låret, men det känns lugnt, säger Peter Arnesen.

I studien kommer man också att utföras mätningar i laboratoriemiljö. Då ska forskarna simulera arbetsmoment för att titta på arbetsvinklar och vikt på det man lyfter. Detta för att belastningen i varje del av arbetet ska kunna beräknas. Förutom mätningarna kommer samtliga sophämtare i Sverige, cirka 2 000 stycken, ombes att svara på en utförlig enkät om sina arbetsförhållanden.

I januari nästa år kommer belastningsmätningarna vara klara. Det ska ta drygt ett år att bearbeta och analysera data. Projektet planeras vara klart i början av 2015.

 

Fotnot: TYA, Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, är ett samarbetsorgan mellan arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer i transportsektorn.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.