Här är hela mailkorrespondensen med Staffan Resare

Utöver den extremt låga lönen betalar Sia Dinotrans traktamente till sina chaufförer. Och traktamente är också inkomst, hävdar Dinotrans ägare, Staffan Resare.
”Så fungerar det i alla öststatsföretag”, tillägger han. Här är hela mailkorrespondensen med Staffan Resare, översatt till svenska:

16 augusti 2013.
Stoppafusket till Staffan Resare:

Hej Staffan!
 Jag heter Anna-Lena Norberg och är frilansjournalist. Jag driver sajtenwww.stoppafusket.nu. Jag har gjort en granskning om Dinotranskoncernen och har flera frågor till dig utifrån detta. Jag hoppas du tar kontakt med mig omgående innan artikeln publiceras. Det jag kommer ta upp i artikeln är att Sia Dinotrans använder 4 procent av omsättningen till löner, att de största intäkterna kommer från Sverige o.s.v. Jag har gått igenom samtliga årsredovisningar i Dinotransgruppen. Det är helt okej om du ringer mig kvällstid eller om du ringer i helgen.
/Anna-Lena

 

19 aug 2013.
Staffan Resare till Stoppafusket:

I enlighet med vår interna policy måste jag svara på engelska. Vi anser att det inte ligger i vårt intresse att nämnas i din publikation och vi hoppas att Du kan respektera det. För att få dig att förstå att dina påståenden är felaktiga, så vill vi förtydliga följande. SIA Dinotrans tillhör inte någon koncern. SIA Dinotrans är ett fristående transportföretag som producerar tjänster inom internationell transportindustri.
En stor del av omsättningen utgörs, som Du kan se i vår resultaträkning, av försäljning av vår begagnade utrustning. Eftersom nästan all utrustning säljs till Sverige är detta också anledningen till att försäljningen till Sverige är så hög. Tyskland och Norge är våra största marknader för försäljning av transporter.
I SIA Dinotrans lönekostnader ingår även administration samt en stor del traktamenten under resekostnader. Den totala kostnaden för personal ligger strax under 20 procent. Alla lastbilsförare är anställda i bolaget och alla skatter, sociala avgifter och försäkringar är betalda. En tre månader lång granskning av det lettiska Skatteverket har just avslutats utan anmärkning.
Vi kommer inte att bedriva någon ytterligare korrespondens med er, då vi är övertygade om att ditt intresse för SIA Dinotrans bygger på rasism och din önskan att ta tillfället i akt och utnyttja vårt val att anställa lastbilsförare från Filipinerna.

Bästa hälsningar
Staffan, SIA Dinotrans

 

19 aug 2013.
Stoppafusket till Staffan Resare:

Hej!
Jag kommer att publicera en artikel om Dinotrans-gruppen på Stoppafusket.nu. Ni har själva skrivit i er årsredovisning att ni har dotterbolag och närstående bolag därav min formulering koncern/grupp. Jag har gått igenom samtligas bolags årsredovisningar (förutom de som gått i konkurs och som likviderats).
Jag har gjort nya beräkningar sedan jag skrev till dig.

Detta är de uppgifter jag har hämtat från Sia Dinotrans och som kommer att publiceras:
Personalkostnaden (både administrativ och chaufförer, löner och sociala avgifter) uppgår till 9,5 procent av omsättningen. Då har jag räknat bort omsättningen av lastbilsförsäljning. Alltså en mycket generös beräkning.
Den totala lönekostnaden (både administrativ personal och chaufförer) delat på 211 anställda innebär att lönen blir runt 20 kronor i timmen. Vilket innebär en extrem lönedumpning.

Traktamente är inte något som räknas till löner utan är därutöver. Så traktamentsersättningar tar jag inte med.

Jag har från Sia Dinotrans årsredovisning hittat hur stor omsättningen är i olika länder. Du förklarar här att den stora omsättningen beror på försäljning av lastbilar vilket motsäger er egen skrivning i verksamhetsberättelsen där ni skriver:
”2012 lanserade bolaget att åtgärda arbetskraftsbristen genom att attrahera migrerande arbetstagare – lastbilschaufför från Filippinerna. Projektets resultat blev att företaget lyckades öka nettoomsättningen.”

Dessutom tar jag upp siffror från samtliga företag i Dinotrans-gruppen som kommer publiceras.
Ytterligare en sak som jag tar upp är din utvandring till Lettland. Du har uppgett till Skatteverket och i officiella papper i Lettland att du bor på xxx. Min fråga är om du verkligen bor i detta hus?

Det bästa är självklart att du ringer mig så du får möjlighet att kommentera varje enskild uppgift. Men hör av dig ganska så snabbt. Jag kommer att publicera inom kort.
Stoppafusket är grävande journalistik på nätet, med fokus på oseriösa utländska företag, deras svenska kunder och arbetarnas villkor. Stoppafuskets arbete är i botten ett arbete mot rasism.

Med vänlig hälsning
Anna-Lena Norberg

 

19 augusti 2013.
Staffan Resare till Stoppafusket:

Vi är glada att du arbetar mot rasism. Då kan du följa vårt filippinska projekt i andra medier, och kanske så småningom förstå vad som pågår.

Beträffande vår årsredovisning, så nämns där inte något om dotterbolag. Närstående betyder, som du kan se i noterna, något annat.
Om du tror att arbetare inte betraktar traktamenten som inkomst, så borde du kolla upp vad dina partivänner tycker om sina Bryssel-traktamenten. Bara så att du vet; det är så här det fungerar i alla öststater.

Du påstår också att du bryr dig om arbetstagarna. Detta är bra, men du har aldrig hört någon av Dinotrans arbetare klaga. Kanske försöker Du slå in redan öppna dörrar?

Beträffande vår omsättning från lastbilsförsäljning, så skrev jag att den stora omsättningen av försäljningen till Sverige berodde på att nästan alla lastbilar såldes till Sverige. Och då blir, som ni kan se, omsättningen för transporter större både för Tyskland och Norge. Det finns ingen motsägelse i detta.

Att det finns en brist på kvalificerad arbetskraft för internationella lastbilstransporter är ett välkänt faktum i branschen och att Dinotrans lyckades öka omsättningen för transporter totalt är ingen hemlighet, så jag förstår inte vad du menar med motsägelse.

Till skillnad från de flesta transportföretag i öst, är SIA Dinotrans ett mycket transparent och öppet företag.
Bryr du dig om villkoren för de arbetare som producerade och transporterade din telefon eller dator från Kina? Eller rumänerna som producerade ditt kylskåp och hur detta transporterades till Sverige? Nej, inte alls. Du är mer intresserad av att visa hur duktig du är och hur SIA Dinotrans försöker lura sina anställda, som du aldrig har mött.
Skäms på dig! Var så god och publicera vad du vill!
Förresten, du har kanske händelsevis hört att det är ett dåligt grannskap, men mitt hus är nytt.
Och till sist, vänligen kontakta mig aldrig igen.

Staffan, Dinotrans

 

19 augusti 2013.
Stoppafusket till Staffan Resare:

Hej igen!
Det är viktigt att allt blir rätt därför är jag tvungen att kontakta dig igen, Staffan. Du får välja själv om du svarar eller inte. Jag tolkar ditt svar som att de 12 000-17 000 svenska kronor som du offentligt sagt att Sia Dinotrans chaufförer tjänar, att i den siffran ingår också traktamentet.

Jag har en sammanställning från Lettland över vilka traktamenten som gäller i de olika länderna. För Sverige gäller 28 lats. Om en chaufför är i Sverige i 30 dagar blir det 11 000 kronor i traktamente. För Norge 36 lats. Om en chaufför är i Norge 30 dagar blir det närmare 14 200 kronor i traktamente. För Tyskland gäller 32 lats vilket ger 12 200 kronor i traktamente på 30 dagar.
Det innebär att Dinotrans chaufförer ungefär tjänar lettisk minimilön (som för närvarande ligger på ungefär 15 kronor i timmen) och därutöver har traktamente. Årsredovisningen visar ju också att lönen ligger runt 20 kronor i timmen för samtlig personal.
Du skriver att det är på det sättet alla öststatsföretag fungerar. Du får gärna ge mig exempel.

/Anna-Lena

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.