Tommy Wreeth förbundsorförande Transport. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Tommy Wreeth, förbundsordförande Transport, pratar på ett av Transports avtalsråd inför kommande avtalsrörelse.
Close

6F föreslår ettårigt krisavtal

Avtal. De fem fackförbunden i 6F föreslår en ny modell för ett ettårigt krisavtal för hela arbetsmarknaden där alla ska få samma löneökning i samma krontal. Transport gillar idén om låglönesatsning men ställer sig frågande till om det ens blir en LO-samordning i avtalsrörelsen.

I ett utspel på Svenska Dagbladets debattsida på tisdagen skriver ordförande för de fem LO-förbund i det fackliga samarbetet 6F att de, som parter på arbetsmarknaden, har ett ansvar när det gäller att inte förvärra den samhällsekonomiska situationen i den kommande avtalsrörelsen i en exceptionell tid – efter pandemi och med dagens höga inflation.

Lösningen är en helt ny modell, ett ”rättviseavtal”, där löneökningen ska baseras på snittlönen i Sverige och bli lika stor för alla som jobbar oavsett dagens lönenivå, skriver fackförbunden i 6F: Byggnads, Elektrikerna, Fastighetsanställdas förbund, Målarna och Seko.

Transport var från början det sjätte F:et i 6F, men lämnade det fackliga samarbetet. Dock har ett nära samarbete pågått och Transports kongress i augusti år beslutade att åter söka om att ingå i samarbetet fullt ut.

Förslaget är tänkt att stötta dem med låga löner: ”Målet är att stärka de lågavlönade grupperna på arbetsmarknaden samtidigt som samhällsekonomin inte äventyras. Beloppen räknas ut genom att X procent multipliceras med den månatliga snittlönen” i Sverige” skriver förbundsordförandena i 6F.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth kände inte till utspelet från 6F i förhand. Han tycker att idén om en låglönesatsning är bra.

– Förslaget som förbunden i 6F lägger fram är en av flera idéer som kommer nu när det drar ihop sig till avtalsrörelse. Vi ska titta lite mer på det här internt inom förbundet. Idén runt en rejäl låglönesatsning är bra eftersom alla LO-medlemmar fått oerhörda kostnadsökningar, säger han.

Enligt SCB:s statistik är genomsnittslönen på svensk arbetsmarknad 37 100 kronor. En löneökning på 5 procent skulle innebära ett påslag med 1 855 kronor i månaden. För dem som tjänar mindre än snittlönen är förslaget mer fördelaktigt än för höginkomsttagare, framhåller skribenterna.

–  Det återstår väl också att se om det ens blir några LO-samordnande förhandlingar i avtalsrörelsen, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.