Dags för Transports Ungdomsforum!

Transports unga laddar för Ungdomsforum i Åkersberga från den 31 maj till den 2 juni. – Kom och lär känna unga transportare från hela Sverige. Utbyt erfarenheter, lär dig mer om dina rättigheter och ha grymt kul, uppmanar Mattias Welle.

Han är chaufför inom i stort sett alla Transports grenar och sitter med i arbetsgruppen, som jobbar med årets upplaga av förbundets återkommande ungdomsforum. I dagarna tre utlovas olika aktiviteter, gäster, seminarier, debatter, diskussioner, lekar och föreläsningar på Runö folkhögskola i Åkersberga, utanför Stockholm.

Årets tema är arbetsmiljö – samtidigt som Arbetsmiljöverket rapporterar att inte mer än cirka två procent av alla anmälda arbetsmiljöbrott leder till fällande domar.

– Det är inte alls bra. Därför är det viktigt att ungdomar lär sig mer om vilka spelregler som gäller på arbetsplatserna. Man behöver veta hur man kan påverka och förbättra sin situation, kommenterar Mattias Welle.

På forumet får man chans att knyta nya kontakter.

– Det är asgrymt att träffa unga på olika jobb från olika platser i landet. Man får känna på om det här med facket kan vara något för mig.

Ungdomsforumet för fyra år sedan var Mattias egen inkörsport i facket. Samma sak gäller för flera i den åttahövdade skara från olika branscher och delar av Sverige, som nu förbereder nästa sammankomst.

Programmet och föreläsarna är inte helt spikade än, men utgångspunkten är det mer praktiska arbetsmiljöarbetet. Ett seminarium kommer att ta upp konflikthantering, ett annat krishantering och ytterligare ett främlingsfientlighet. Stiftelsen Expo var med i fjol och återkommer igen för dryfta rasism och intolerans.

– Rasistiskt snack och dåliga tongångar på jobbet skapar en taskig arbetsmiljö. Mer information och debatt kan öka toleransen. Det ger också ungdomar mer självförtroende och mod att våga stå upp och säga ifrån, säger Mattias.

Den som vill lära sig mer om härskartekniker har chansen. Och på den mer lättsamma sidan står avbrott för lekar, middag med en stå-upp-artist och ett teaterseminarium som går ut på att lära känna varandra.

Transports centrala arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig kommer att dela med sig av sina erfarenheter. Förbundsjurist Marcel Carlstedt ska också ge en inblick i vad den svenska modellen med återkommande förhandlingar av kollektivavtal innebär.

Ytterligare ett seminarium ska handla om upphandling av så kallade vita jobb med schysta arbetsvillkor och löner för anställda som renhållningsarbetare, taxichaufförer och färdtjänstförare.

Deltagarna kommer att få en inblick i Transports pågående Organizerprojekt. Det går ut på att hitta intresserade, skapa engagemang och dra i gång facklig verksamhet runt om på Transports arbetsplatser.

Varför ska man jobba fackligt?

– För att det är så kul, och viktigt att lära sig mer om sina rättigheter och skyldigheter på jobbet. Det är ett sätt att slippa bli blåst, säger Mattias Welle.

Katrin Olofsson håller också i förberedelserna. Hon påminner om att arbetsmiljö är en av de viktigaste frågorna som facket jobbar med. Katrin räknar också upp arbetsskador och arbetsplatsolyckor.

– Det handlar om hur vi kan förbättra och göra våra jobb säkrare. Tanken är att deltagarna ska få tips om hur man kan jobba med arbetsmiljön på sin egen arbetsplats.

Anställda ska inte konkurrera ut varandra genom att ställa upp och jobba för lägre löner, med sämre villkor och i farligare arbetsmiljöer, betonar Katrin.

– Det kan vara så att man arbetar längre dagar än man egentligen borde eller tar på sig nattskift, som man egentligen inte vill. Bara för att man inte vågar säga nej.

Att samla unga transportare är kul eftersom ungdomarna kommer med ”friska” ögon och ser saker på nya sätt, tycker Katrin Olofsson:

– Det brukar vara öppen stämning, högt i tak, mycket skratt och diskussioner. Sist var vi 60 personer målet är att bli ännu fler i år.

 

Fotnot. Vill du anmäla dig till Transports Ungdomsforum? Gå in på www.transport.se. Under ”Din avdelning” finns kontaktuppgifter till din lokalavdelning, som du vänder dig till.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.