Den svenska åkeribranschen är i kris. Fraktpriserna är så hårt nedpressade att svenska chaufförer inte längre kan konkurrera om jobben. I spåren av lönedumpningen följer omfattande dieselstölder. Det är slutsatsen när Uppdrag Granskning och Janne Josefsson i kvällens program synar åkerinäringen.
Uppdrag granskning har tidigare undersökt utvecklingen i transportbranschen. Nu är det dags igen. Den här gången har de grävande reportrarna träffat såväl svenska som utländska chaufförer.
Bilden som målas upp är mörk. Polska och rumänska förare berättar om löner som motsvarar 5 000–9 000 kronor. Chaufförerna har ofta bott i hytterna i månader, utan tillgång till toalett och tvättmöjligheter.
Ett par bulgarer har kört på det här sättet för Ikea ända sedan 1995, när Sverige gick med i EU.
Med dold kamera har Uppdrag granskning besökt flera speditörer. Reportern utger sig för att vara åkare på jakt efter fraktuppdrag. Speditörerna erbjuder priser på omkring 80–85 kronor per körd mil för en dragbil.
Bottennoteringen står Schenker för, 52 kronor per mil. Det vill säga en summa som inte räcker till mycket mer än dieseln.
När Schenker ställs till svars senare i programmet nekar ansvariga och hävdar att den verkliga milersättningen för körningen, som utförs av tjeckiska förare, är 80 kronor.
Ingen enda speditör är beredd att betala de 111 kronor per mil som branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag anger som absolut lägsta nivå, om ersättningen ska täcka bränsle, bilkostnader och avtalsenlig lön till chauffören. Då ingår ingen vinst och inga andra omkostnader för åkeriet.
– Vi måste pressa priserna så mycket att vi inte kommer att ha många svenska chaufförer kvar, säger en trafikledare på Schenker.
Har ni inga moraliska aspekter på det här, undrar reportern?
– Nej, vi har inga moraliska aspekter alls, lyder svaret.
Uppdrag granskning sänds klockan 20.00 i kväll, den 20 mars, på SVT:s kanal 1.