Bidragsjobb håller taxi rullande
På tre år har Arbetsförmedlingen beviljat 6 000 lönebidrag och nystartsjobb i taxinäringen. I hela branschen finns omkring 15 500 taxibilar. Det innebär att i snitt fyra av tio bilar bemannats med bidragsanställda förare, kortare eller längre tid. – Det är sjukt. Staten håller en hel bransch under armarna, säger en ombudsman i Transport.
Bolaget Taxi Star i Västerås har fem förare. Alla är nystartsjobbare. I en artikel i morgontidningen VLT säger åkaren, Mostafa, att verksamheten inte skulle gå runt utan bidragen från staten.
Med hjälp av siffror från Arbetsförmedlingen har Transportarbetaren kartlagt de två vanligaste anställningsstöden som beviljas inom taxi. Det handlar om lönebidrag, men framför allt om nystartsjobb.
I de fackliga leden väcker bidragen frustration. Taxikörning är ett utpräglat ensamarbete, där det är svårt att göra de anpassningar som ett lönebidrag faktiskt förutsätter. Hela taxibranschen brottas dessutom med överetablering, låg lönsamhet, lönedumpning och omfattande ekonomisk brottslighet.
– Den fackliga linjen har länge varit att anställningsstöd över huvud taget inte ska beviljas inom taxi, säger Transports ansvarige ombudsman Lennart Sköld.
Siffror från Arbetsförmedlingen visar att lokalkontoren beviljat 1 224 lönebidrag inom taxinäringen från 2009 till mitten av november 2012.
Under de knappt fyra åren har 5 244 taxiförare fått nystartsjobb. Sammanlagt handlar det alltså om 6 468 taxijobb som subventionerats av staten.
Till det kommer en flora av andra anställningsstöd.
Undersökningen visar att framför allt nystartsjobben ökade explosionsartat 2010. Minskar man granskningsperioden till tre år – 2010 till hela 2012 – är det troligt att antalet lönebidrag och nystartsjobb når en bit över 6 000.
Nystartsjobb beviljas till långtidsarbetslösa och innebär att taxiåkaren får dubbla arbetsgivaravgiften i bidrag till den anställde. Låt säga att en förare tjänar 18 000 kronor i månaden.
Ovanpå det kommer arbetsgivaravgiften, cirka 6 000 kronor. Taxiföretagaren får då 12 000 kronor från samhället och behöver i praktiken bara stå för halva lönekostnaden själv.
Tidningen VLT har gjort en intressant belysning av bidragssituationen inom taxi i Västerås. Transportarbetarens kartläggning visar nu att Västmanland är det län där anställningsstöden används allra flitigast.
I länet finns 302 taxifordon. De har bemannats med 246 lönebidragare och nystartsjobbare.
Som god tvåa kommer Östergötland. Där är det inte ovanligt att taxiåkarna redan i platsannonserna anger att ”det är önskvärt med anställningsstöd” hos den som söker förarjobb. Östgötarna har 504 taxibilar registrerade. I dem har det funnits 406 förare med löne- eller nystartsbidrag.
Värmland leder lönebidragsligan. På de fyra åren har 70 förare beviljats lönebidrag, bland länets 327 bilar. Lönebidrag pågår ofta i flera år.
Man kan anta att omkring 20 procent av bilarna, till och från, bemannas med personer som enligt regelverket ska ha någon form av funktionshinder som medför nedsatt arbetsförmåga.
Östergötland toppar nystartsjobben. 349 stycken på 504 bilar är svårslaget. Högsta noteringen är 2011, med 120 nystartsbidrag.
Fotnot: Förutom lönebidrag och nystartsjobb finns andra former av anställningsstöd som också beviljas inom taxi.