80-procentig rabatt upprör konkurrenter

I höstas gjorde staten en ny flyttupphandling. NFB vann i Stockholm, med ett timpris på 230 kronor för en expressarbetare. Det täcker knappt lönekostnad och kläder, än mindre övriga utgifter som företag normalt har. Men det mest besynnerliga avtalet har ICM. I en kommunal anbudstävlan lovade företaget att lämna 80–85 procent i rabatt på större flyttbeställningar. På priser som redan var pressade. – Det bäddade för fusk, hävdar en källa.

År 2009 inleder det kommunägda bolaget Kommentus en gemensam flyttupphandling för ett 20-tal kommuner och landsting, spridda över landet.

Vinnare blir i första hand ICM Kungsholms. Bolaget kniper förstaplatsen på avropslistan i Jönköping, Partille, Uppsala och för ett tiotal kommuner i Stockholms län. Plus landstinget i Stockholm och flera allmännyttiga bostadsföretag.

Men utgången i upphandlingen var inte given.

När tävlingen inleds är även NFB med. Bolaget utesluts dock på grund av att det lagda anbudet anses alltför lågt. En ytterst ovanlig åtgärd vid offentliga upphandlingar.

ICM:s utgångsbud till Kommentus är också pressat. Priset som bolaget begär för en flyttgubbe i Stockholm är 275 kronor per timme.

Fast ICM anar ändå att det viktiga kommunala ramavtalet är på väg att glida dem ur händerna.

Företagets dåvarande vd, Mikael Signer, spelar ut ett trumfkort. I anbudsunderlaget har Kommentus frågat efter rabatt, när beställa flyttjobb uppgår till minst 100 000 kronor, respektive 300 000 kronor.

I upphandlingen säger några flytfirmor nej till rabatter, andra erbjuder 2–3 procent på fakturan. I Stockholm klämmer ICM i med 80 procent i rabatt för beställningar på 100 000 kronor. När värdet överstiger 300 000 kronor utlovas 85 procent i rabatt.

Det låter som en omöjlig ekvation. Ett företag fakturerar 275 kronor per flyttgubbe och lämnar sedan 220–234 kronor i rabatt, på stora jobb… Kvar blir ju bara 40–50 kronor till lön, skatt, sociala avgifter, arbetskläder, semesterersättning.

ICM försvarar sin rabattidé med att det är få flyttar som historiskt sett haft så stor omfattning att rabatterna kunnat komma i fråga. Hos konkurrerade flyttbolag skakar man på huvudet. Några hoppas att ICM nu ska straffa ut sig från marknaden.

Kommentus ramavtal tecknas i september 2010 och ska löpa i två år. Möjlighet finns att förlänga det till 2014. De flesta kunderna väljer så småningom förlängning.

När avtalet väl är klart tar det bara några veckor innan en av kunderna, Familjebostäder, reagerar. ICM tar in underleverantörer – i strid med avtalet. Ett annat allmännyttigt bostadsbolag, Svenska Bostäder, går ett steg längre. I juni 2011 häver man ramavtalet.

Som skäl anför Svenska Bostäder att ICM:

•använt en flyttbil utan trafiktillstånd.

•debiterat högre priser än de som finns i avtalet.

•debiterat fler timmar än vad som faktiskt utförts.

Enligt uppgifter till Transportarbetaren är det fler kunder som krävt rättelser. Landstinget i Stockholm får tillbaka närmare 300 000 kronor efter att fastighetsbolaget Locum erhållit felaktiga debiteringar.

En kommun i Stockholm planerar en större flytt som med största sannolikhet kommer över gränsvärdet på 300 000 kronor. Alltså ska man få rabatten på 85 procent.

Men de ansvariga upphandlarna tvekar. Ska man verkligen begära rabatten? Bäddar inte det för svarta löner eller i vart fall lönedumpning?

Det kan ju tyckas klokt att avstå. Men det finns kritiker. ICM Kungsholms hade ju medtävlare som nu får minskad omsättning och mindre arbete. De förväntar sig att ICM lever upp till utfästelserna och att kommunerna håller fast vid de krav man själva ställt upp.

Transportarbetaren har talat med en lång rad intressenter i flyttbranschen. Ingen vill träda fram och öppet kritisera ICM, NFB eller de offentliga upphandlingsorganen.

Men en återkommande synpunkt är att staten och kommunerna länge varit motorn bakom en negativ utveckling.

När staten upphandlar är det numera Kammarkollegiet som tar in och granskar anbuden. Den 20 november 2012 tecknade man ett nytt avtal för flyttjänster.

Kammarkollegiet har valt ut vilka flyttföretag som myndigheter och statliga verk ska använda i vart och ett av de 21 länen. NFB toppar i Stockholm, med ICM på fjärde plats. ICM ligger överst i Skåne och Göteborgsregionen. Avtalet har inte trätt i kraft, eftersom det överklagats av flera parter.

Ursprungligen fick Kammarkollegiet in anbud från 25 företag. Utvärderingen baseras i huvudsak på timkostnaden för en expressarbetare. Spännvidden är från 230 kronor i timmen till över 400 kronor.

Vad kostar en expressarbetare som får lön efter Transports kollektivavtal?

Om man räknar samman lön (utan ob och övertid), arbetsgivaravgifter, arbetsmarknadsförsäkringar och semestersättning hamnar summan på cirka 215 kronor i timmen. Då ingår ingen spilltid, ingen sjuklön och inga arbetskläder.

Hur kan flyttföretag då gå runt på knappt 230 kronor per timme i intäkt?

En flyttföretagare säger:

– Genom att systematiskt fuska. Man får en beställning på tio gubbar, men skickar bara sju. Man debiterar åtta timmars arbete, fast jobbet bara tog sex timmar.

– Vaktmästaren som öppnar dörren ute på skolan vet oftast inte hur många som skulle komma och kan inte hålla rätt på killar som inte ens pratar svenska. Det är vanligt med timanställningar. Gubbarna får bara lön när det finns jobb. Den utländska arbetskraften får naturligtvis inte avtalsenlig lön heller.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.