”Vi borde vara fler yrkesverksamma”
Kongressen. Nära hälften av de 219 ombuden på kongressen är anställda och arbetar hel- eller deltid inom Transport. Medelåldern ligger kring 45 år och kvinnorna är med drygt 40 ombud något mer representerade än i medlemskåren i stort.
De regionala skyddsombuden ansvarar för arbetsmiljöfrågor på lokalavdelningarna. Räknar man ihop dem med förbundets lokala ombudsmän och avdelningsordföranden hamnar man kring 47 procent av kongressombuden.
Då är högsta ledningen, förbundsstyrelsens 13 ledamöter, inte inräknade.
– Vi borde vara fler på kongressen som är yrkesverksamma och vet hur det är att jobba på golvet. Om det ändå gick att styra dithän, säger Dick Mattsson som kör för Olssons åkeri i Skövde.
– Men som det är nu är det väldigt svårt att få folk att ställa upp, ta fackliga uppdrag och skaffa sig den erfarenhet som krävs. Det är ett stort problem.
Majoriteten av ombuden är som Dick Mattsson, födda på 1960-talet. Slår man ihop alla hamnar medelåldern kring 45 år, att jämföra med omkring 43 bland förbundets cirka 60 000 medlemmar.
1970- och 80-talisterna blir ungefär lika många på kongressen och 90-talisterna har tagit ett stort kliv framåt – med åtta ombud. Yngst är en 25-årig bemanningsanställd från Helsingborg. En av knappt 20 ombud med utländskt klingande namn, som också blivit fler än tidigare.
Lastbilschauffören Dick Mattsson laddar för sin tredje kongress. Han hade tänkt lämna över till yngre krafter, men valet av ny ordförande fick honom att tänka om.
Erfarenhet från Transports branscher borde vara ett krav för att kandidera till Transports ledning, anser han. Och gör sitt inspel i maktkampen inför kongressen:
– Ingen borde sitta längre än två kongressperioder. Sen ska man ut i verkligheten igen!
Tilläggas kan att Transports anställda har sina rötter i olika transportbranscher.
Flest kongressombud kommer från åkeri och terminal, som följs av bevakningsanställda. Taxibranschen, med få medlemmar, är trots det väl representerad med ett tiotal ombud, följt av miljö-, hamn- och flygplatsarbetare.