Trafikutskottet ser över godstrafikeländet
Tillsynen över åkeritrafiken måste bli bättre. Det är slutsatsen i en rapport från riksdagens trafikutskott. – Det finns stora brister. Att Transportstyrelsen inte ens kommit i gång med företagskontrollerna är en skandal, säger utskottsledamoten Leif Pettersson (S).
Problemen inom åkerinäringen har fått stor uppmärksamhet i medierna de senaste månaderna. Parallellt har trafikutskottet granskat tillsynen av godstransporterna. Rapporten släpps i sin helhet nästa vecka, men redan nu har huvudpunkterna offentliggjorts.
Inledningsvis konstateras att dagens tillsyn och kontroller i praktiken är så begränsade att myndigheterna inte har grepp om hur utbredd den oseriösa verksamheten blivit.
En förklaring som lyfts fram är regelverket. Leif Pettersson säger:
– Bestämmelserna som omgärdar branschen är snåriga. Det är inget enskilt regelverk som anges, utan helheten. Myndigheterna behöver göra det mer överskådligt.
Rapporten lyfter särskilt fram beställaransvaret. Redan nu finns sådana bestämmelser, men de behöver följas upp för att få rätsida på olaglig yrkestrafik, otillåten cabotagetrafik och osunda arbetsvillkor för chaufförerna, menar utskottet.
I en speciell punkt påpekas att brott inom yrkestrafikområdet måste prioriteras högre. Fast hur ska det gå till i ett läge där polis och åklagare lägger fokus på brott med högre straffsatser?
– Bötesbelopp och andra påföljder måste skärpas. Polisen måste få större möjligheter att hålla kvar lastbilar, till dess böter och straffavgifter säkrats. Som det är i dag förstår jag att enskilda trafikpoliser kroknar, säger Leif Pettersson.
Han konstaterar att den nya myndigheten, Transportstyrelsen, saknar strategi för tillsynen. En viktig del av verksamheten är särskilda kontroller av hur åkerierna sköter kör- och vilotiderna, så kallade företagskontroller. De har ännu inte påbörjats.
Hur ser Leif Pettersson på dagens åkeribransch som helhet?
– Det finns stora problem. Alltför många aktörer gör saker som direkt motverkar konkurrens på lika villkor. När vi nu ser ut att få en gemensam polismyndighet för hela landet är det viktigt att polisen inrättar en särskild enhet som jobbar stenhårt med den yrkesmässiga trafiken.
Transport lyfter speciellt fram lönedumpning och så kallat falskt egenföretagande. Alltså människor som tvingas skaffa F-skattsedel för att få jobb som lastbilschaufförer. Hur ser trafikutskottet på det?
– Vi har inte tittat specifikt på de problemen, men personligen anser jag att missbruket av F-skattare är den mest angelägna frågan. Kommer man inte till rätta med det faller resten.
– Min uppfattning är att Sverige måste gå den holländska vägen och införa krav som säger att chaufförer ska vara anställda i åkeriet där man kör.
I rapporten pekar trafikutskottet ut fler åtgärder. Bland annat sägs att:
- Myndigheterna behöver bli bättre på att samarbete och samverka.
- Överlass orsakar kostsamt vägslitage. Polisen kontrollvägningar måste bli bättre och effektivare.
- Redan 2012 inrättas på försök specialåklagare som ska jobba med trafikförseelser.
- Det är angeläget att böter och sanktioner mot brott mot kör- och vilotider harmoniseras mer mellan EU-länderna.
- Oseriös verksamhet kan motverkas genom att branschen certifierar företag som följer lagar och regler.