Close
Per Nilsson tycker att det är kul att bli uppskattad som yrkesförare. Och det är också hans första dag på jobbet! Här fotograferad vid Sillekrog av Transportarbetarens Justina Öster.
Close

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Inget rullar på av sig själv. På åkerier, budbilsfirmor, taxiföretag och ute längs vägarna uppmärksammas i dag yrkeskåren vars arbete ofta tas för givet att det bara flyter på. Som förväntas leverera i tid och i alla väder.

Transportarbetareförbundets tidning är under dagen ute vid Sillekrog och Rasta Nyköpingsbro längs E4 genom Södermanland och talar med yrkesförare.

 

Sebastian Söderholm i Nyköpingsbro på Yrkesförarens dag. Foto: Lilly Hallberg

Sebastian Söderholm kör matvaror för ett Norrköpingsåkeri och är på väg tilbaka hem men tar rast på parkeringen utanför Rasta.

– Jag hade inte en aning om den här dagen, men det är ju trevligt!

Sebastian är med i facket, ”självklart”, men tycker att det är svårt att säga något om vad som bör lyftas i kommande avtalsrörelse.

– Jag är rätt ny, tog lastbilskort i september förra året. Vi har 40-timmarsvecka och jag tycker att det fungerar rätt bra så jag kan inte säga att arbetstidsförkortning är något jag tänkt särskilt på. Vi har friskvårdsbidrag genom jobbet och jag utnyttjar det, jag gymmar.

 

Intill Sebastians bil sitter chauffören Ljubbe, som inte vill vara med på bild. Han kör varor för Jysk åt ett åkeri i Jönköping och är på väg tillbaka efter att ha lossat i Stockholm.

Inte heller Ljubbe känner till att den 9 september är Yrkesförarens dag.

– Nej, men det kanske behövs, haha, säger han och framhåller att han är nöjd med jobbet på åkeriet:

– Det viktiga är att ha bra relationer med arbetsgivaren och kollegorna. Om de ställer upp för mig, till exempel om jag behöver ledigt eller behöver göra något med familjen, jobbar jag lite mer en dag kanske. Arbetstidsförkortning? Nä det känns inte så viktigt.

 

Dennis Larsson

Dennis Larsson från Lidköping har snabb rast på Sillekrog. Han kör för Schenker, ofta olika artiklar för Jula. Nu har han varit i Oxelösund och lastat och sedan ska han hem till åkeriet i Skara.

– Jag har inte blivit firad i dag, visste inte att det var Yrkesförarens  dag, säger Dennis.

Han har jobbat som yrkesförare i snart 40 år. De senaste 24 åren för samma åkeri.

– Bättre får man leta efter. Jag får nog säga att jag haft ett bra yrkesliv. Men snart är det slut, om fem månader går jag i pension, säger Dennis Larsson.

Fast han räknar med att köra vidare efter 65-årsdagen, om än med färre körningar än i dag.

Dennis är med i Transport.

Är det något särskilt du tycker är viktigt att lyfta i kommande förhandlingar för nytt kollektivavtal?

– Ja, högre lön får en väl säga, säger Dennis Larsson.

Däremot är han skeptiskt till arbetstidsförkortning inom åkerinäringen.

– Nä, det är svårt. Vi har våra körtimmar.

Genom jobbet har Dennis friskvårdsbidrag som han bland annat utnyttjar för att gå och simma. Fast det har blivit lite dåligt med det den senaste tiden på grund av förkylning, som för många andra.

 

Per Nilsson fotas första dagen på jobbet som yrkesförare.

För Per Nilsson från Gävle är det första dagen på jobbet som chaufför.

Han kör i dag däck för ett Göteborgsåkeri med flera filialer runt om i landet. Tidigare arbetade han på ett däckföretag men fick sluta på grund av arbetsbrist.

– Det är kul att bli uppskattad! Och det var en glad överraskning min första dag i en ny bransch, säger Per.

– Nu kommer jag att gå bredvid en annan kille, chaufför, i början som utbildning. Jag har en bra känsla för företaget och jag gillar att jobba med bilar så det passar mig, men det är lite pirrigt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.