Close
”Arbetsledaren sa att jag skulle betala 150 000 kronor om jag ville ha fast anställning och arbetstillstånd”, säger Sami.
Close
Gästarbetare utnyttjas

90 000 kronor för jobb i Sverige?

Pressades på pengar. En migrantarbetare på bemanningsbolaget Texab uppger att han tvingats betala 90 000 kronor till företagets arbetsledare – för att få förlängd anställning och därmed arbetstillstånd. Hans kollega uppmanades att betala 30 000 kronor, men sa nej.

Vi kan kalla männen Sami och Amin, med fingerade namn. Båda är palestinier och jobbade som bemanningsanställda hos Texab, på ett av Postnords lager i Göteborg. Transportarbetaren har i tidigare artiklar skildrat hur Texab satt i system att hämta migrantarbetare från ”tredje land”, alltså länder utanför EU, till Sverige. Arbetarna har kommit främst från Balkan och Mellanöstern.

Företaget har också anställt flyktingar, som kommit som asylsökande.

För den som kommer från tredje land finns två sätt att få stanna i Sverige. Ett är att söka asyl, ett annat är att jobba här i fyra år. Efter den tiden får Sami, Amin och andra som kommit hit automatiskt rätt att stanna kvar permanent.

Arbetstillstånden beviljas av Migrationsverket och gäller hos en bestämd arbetsgivare, i det här fallet Texab. På företagets arbetsställe i Göteborg har anställda vittnat om en rad problem och konflikter (se bakgrund). Det är också där Sami och Amin hävdar att de uppmanats att betala pengar under bordet för att få förlängda arbetskontrakt – vilket är biljetten till förlängda arbetstillstånd.

”Kostar 150 000”

Så här lyder Samis berättelse:

I juni 2016 vände han sig till sin arbetsledare i Göteborg, i hopp om att få förlängd anställning – och därmed fortsatt arbetstillstånd. Sami blev hänvisad till huvudkontoret i Stockholm. Där satte en person med ledande position i företaget honom i kontakt med en arabisktalande arbetsledare. Vi fingerar deras namn till Boris, för personen med högre position, och Goran, för arbetsledaren.

När Sami ringde upp Goran svarade han:

”Det här med arbetstillstånd kommer att ta mycket tid och resurser från oss. Vi har sagt att vi kommer att ha dig anställd i fyra år, så det kostar dig 150 000 kronor.”

Sami svarade att det var för mycket, men fick höra att så löd dealen. Senare fick han avslag på sin asylansökan och det blev ännu viktigare att få förlängt jobb, för att Sami inte skulle bli utvisad. Han var pressad och ringde upp Goran igen och sa att han inte hade så mycket pengar. Goran svarade att det räckte att Sami betalade 120 000 kronor.

”Jag har inte alla de pengarna, men du kan få lite nu och så betalar jag av resten efter hand”, svarade Sami.

I början av februari 2017 träffade Sami personen med ledande position i företaget och arbetsledaren, som han pratat med i telefon. De stämde träff på kafé Bab Al Hara på Brahegatan i Göteborg mellan klockan 18 och 19. Sami räckte över ett kuvert med 50 000 kronor i kontanter till arbetsledaren, och de kom överens om att nästa betalning skulle ske i juli, samma år, uppger Sami.

I juli var det dags för nästa betalning, Sami minns inte exakt datum, men Boris och Goran kom till centralstationen i Göteborg. Klockan var cirka 22 och Goran tog emot Samis kuvert med 20 000 kronor i kontanter.

Den tredje kontanta betalningen (med sedlar i ett kuvert) gjorde Sami på sin arbetsplats, Postnords lager i Göteborg, i september. En släkting till Boris, också anställd på Texab i Stockholm som vi kan kalla Jasmin, kom dit. De båda hade inte bokat träff, men Sami tog Jasmin åt sidan, hämtade pengarna i sitt skåp och gav dem till henne. Klockan var 15-16.

Så här långt är det Samis berättelse.

Trakasserier

Totalt betalade Sami 90 000 kronor, säger han. Men han vet inte om de som tog emot pengarna behöll dem eller om de lämnades vidare till någon eller några andra inom företaget.

När Sami inte ville betala mer fick han problem och utsattes för systematiska trakasserier på jobbet, hävdar han. En ny arbetsledare hade anställts i Göteborg och en dag kom han till Sami på jobbet med en telefon. Goran var i luren och sa:

”Du är skyldig oss 30 000 kronor.”

Sami blev uppmanad att ge pengarna till arbetsledaren i Göteborg. När han sa att han redan fått sitt arbetstillstånd och inte ville betala mer hotade arbetsledaren att göra så att han blev utvisad ur Sverige, uppger han.

Inga vittnen

Sami har inga vittnen eller inspelningar, vare sig av telefonsamtalen eller överlämningarna av pengar. Men han har berättat samma sak i förhör med polisen i Göteborg den 12 juli i år.

Pengarna säger han sig ha tjänat in under sitt arbete på Texab och lånat ihop av vänner. Nu är Sami skuldsatt och ligger efter med hyran.

Betala för arbetetstillstånd

Sami började jobba på Texab våren 2015 medan Amin kom i början av 2017.

Så här berättar han:

Den 22 oktober 2017 kom Boris, Goran och företagets vd, Torbjörn Ulf, till Postnords lager i Göteborg.

”Det var första gången jag träffade cheferna. Jag stod inne i en container och lossade gods tillsammans med en kollega. De kom in och skickade i väg min kollega”.

Torbjörn Ulf pratade, Goran tolkade och Boris var också med. Torbjörn Ulf sa:

”Vi ska ge dig ett arbetstillstånd så att du kan stanna kvar i företaget. Du behöver inte betala så mycket som andra, bara 30 000 kronor.”

Amin sa nej och de tre gick arga därifrån. Efter det utsattes även han för särbehandling och trakasserier på lagret, hävdar han.

Undersökningen lades ned

Tillbaka till Sami. Den 12 juli i år förhördes han av polisen, i ett annat ärende, efter konflikter på arbetsplatsen. Sami berättade då om pengarna han betalat för att få arbetstillstånd, men polisen kommer inte att driva frågan vidare, säger förundersökningsledare Lina Mosskull. Undersökningen om konflikten är nedlagd.

– Vi diskuterade det, men i nuläget har vi inte upprättat något nytt ärende. Det behöver inte betyda att vi aldrig kommer att göra det, tillägger hon.

En annan källa inom polisen uppmanar Sami att göra en polisanmälan, men bedömer att bevisläget är dåligt, att ord kommer att stå mot ord och att en förundersökning i frågan riskerar att också läggas ner.

Tolkhjälp

Transportarbetaren träffade Sami och Amin på Transports avdelning i Göteborg. En av förbundets arabisktalande ombudsmän tolkade. Uppgifterna kontrollerades och kompletterades sedan, med tolkhjälp.

 

Fotnot: Postnord har sagt upp avtalet med Texab, som avslutar sin entreprenad i Göteborg den 31 oktober. Vem som tar över uppdraget är inte känt när detta trycks.

Texabs vd nekar till anklagelserna

Tillbakavisar. – De anklagelser som förs fram via tidningen är ytterst allvarliga. Dock är vi väldigt tveksamma till sanningshalten.
Så bemöter Texabs vd Torbjörn Ulf uppgifterna om att migrantarbetare ska ha betalat för att få arbetstillstånd och jobb på företaget.

Att vd:n är tveksam till sanningshalten i anklagelserna hänvisar han till att Texab och facket har en pågående förhandling kring uppsägning av en av migrantarbetarna i Göteborg. Frågan väntar på avgörande i Arbetsdomstolen. Konflikterna har pågått länge på Postnords lager och känslorna är upprörda.

Torbjörn Ulf skriver att bolaget haft fem migrantarbetare med arbetstillstånd, som jobbat i Göteborg. Han skjuter över ansvaret för rekryteringen på en av dem som arbetade som arbetsledare, innan han sades upp efter anklagelser, motanklagelser och en facklig uppgörelse. Vi kan kalla honom Wassim. Torbjörn Ulf svarar i ett mejl:

”Det är Wassim som ombesörjt rekryteringen av de andra fyra och medverkat till arbetskraftsinvandringen och uppgifter till Migrationsverket. Att alla fem är avskedade eller kommer att tvingas sluta, menar vi är tillräckligt för att ställa oss väldigt skeptiska till de uppgifter ni för fram.”

Att flera arbetsledare och anställda, främst med anställning i Stockholm, uppges ha varit inblandade och ska ha tagit emot pengar, kommenterar Ulf:

”Vi är som sagt skeptiska till dessa uppgifter på grund av att vi bedömer era uppgiftslämnare som icke trovärdiga.”

Känner du till att ansvariga på Texab begärt pengar för arbete och arbetstillstånd?

”Ja, vi fick dessa uppgifter från en tidigare anställd i samband med att Wassim avskedades. Vid de fackliga förhandlingar som följde framfördes detta till ombudsmännen på Transport. Det avfärdades dock av ombudsmännen som uppdiktade historier.”

Torbjörn Ulf riktar alltså anklagelserna om att ha tagit emot pengar mot Wassim och säger att han misstänks ha begärt 25 000 kronor för att hjälpa till med arbetstillstånd.

I samband med konflikterna och uppsägningen av Wassim vittnade andra migrantarbetare om att ni försökte få dem att berätta om misstankarna mot honom. Stämmer det?

”Ja, i syfte att få vår misstanke mot Wassim styrkt ville vi ha ytterligare vittnesmål för att eventuellt kunna polisanmäla. Dock fick vi inte det.”

Att Torbjörn Ulf själv skulle ha närvarat när Amin uppmanades att betala 30 000 kronor betecknar han i ett mejl som ”rena falsarier, något sådant har inte inträffat.” Han ser det som smutskastning av företaget från tidigare anställda. Vd:n gör dock ett tillägg:

”Stämmer uppgifterna ni nu gett oss, och de kan verifieras på ett sätt som skulle kunna innebära en ordentlig polisiär utredning med åtal och fällande domar som mål, så kommer vi omgående att polisanmäla. Vi uppmanar också Transport att göra en polisanmälan.”

Att Texab sedan 2008, då nya regler för arbetskraftsinvandringen infördes, har anställt personer från länder utanför EU förklarar Torbjörn Ulf med svårigheter att rekrytera personal. Han skriver:

”Att arbeta på lager är dessvärre inte attraktivt för merparten av dagens unga, svenskfödda befolkning. Vi betalar kollektivavtalsenliga löner och erhåller inget som helst anställningsstöd för den här kategorin anställda”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. banan sverige:
    30 december, 2018

    Att arbeta på lager är dessvärre inte attraktivt för merparten av dagens unga, svenskfödda befolkning. Vi betalar kollektivavtalsenliga löner och erhåller inget som helst anställningsstöd för den här kategorin anställda”.

    jävla lögn! finns tusentals ungdomar som vill jobba inom lager. det är brist på jobb snarare i den kategorin. sverige ´är en banan republik som tillåter slaveri. pinsamt! skämigt

Lästips:

Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Nytt miljonvite slår mot UPS

Arbetsmiljö. 600 000 kronor i vite för chaufförernas arbetsmiljö. 600000 för terminalarna. Arbetsmiljöverkets beslut står fast då UPS överklagande nekats.

Transportarbetarens logga

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Valda ombud på sina platser i kongresshallen i Örebro, 2022.

Få utlandsfödda i Transports topp

Representation. Mer än var femte medlem i Svenska Transportarbetareförbundet är i dag född i ett annat land än Sverige. Det syns inte i förbundets ledning – än.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.