Ådalen. Demonstrationståget på väg mot Lunde, 14 maj 1931.
Close
Demonstrationståget, strax innan det nådde färjeläget i Lunde. Några minuter senare låg fem människor döda och lika många sårade.
Close

90 år sedan militär sköt ihjäl arbetare i Ådalen

Ådalen 1931. I dag, den 14 maj 2021, är det exakt 90 år sedan skotten i Ådalen, då inkallad militär sköt ihjäl fem arbetare. Fyra av dem gick i ett demonstrationståg mot lönesänkningar och strejkbryteri. Transport hade en nyckelroll i tragedin som blivit en av de mest omtalade i modern svensk historia.

Händelserna i Ådalen 1931 har skildrats i romaner, på film och i avhandlingar.

Upprinnelsen kom när fabriksägarna sänkte lönerna vid Marmaverkens massafabrik i Hälsingland. Arbetarna svarade med att lägga ner arbetet. Vid en rad bruk och sågverk i Ådalen gick man ut i sympatistrejk.

Arbetsgivarna gjorde som man brukade, tog in strejkbrytare som skulle utföra det blockerade arbetet – bland annat lastning av pappersmassa i Wallviks hamn. Protesterna blev massiva. Arbetsgivareföreningen, SAF, hade bildat en särskild kommitté som fått i uppdrag att skaffa fram strejkbrytare. Även på arbetsgivarsidan höjdes röster för att inte använda dem, på grund av det spända läget.

Vädjan hörsammades inte. Nya strejkbrytare skickades till Härnösand och vidare till Lunde i Ådalen.

Deras ankomst väckte enorm vrede. Arbetarna som lagt ner arbetet tågade till Sandvikens massafabrik och avbröt lastningen av ångaren Milos. Flera strejkbrytare lyftes bokstavligen iland med hjälp av en kran.

Ådalen 1931. Strejkbrytare hissas upp ur lastrummet på fartyget Milos.
Strejkbrytare hissas upp ur lastrummet på fartyget Milos.

Tumultet ledde till att polis och militärtrupper skickades till Lunde. Soldaterna var inte värnpliktiga, eftersom risken ansågs för stor att de skulle solidarisera sig med de strejkande. I ställdes skickades yrkesmilitärer.

Torsdagen den 14 maj kallade Transports stuveriavdelning till möte i Folkets hus. Uppåt 4 000 arbetare kom och mötet fick flyttas till Folkets park.

Innan mötet var avslutat började folk spontant forma ett demonstrationståg som tågade i väg mot hamnen i Lunde.

Vid färjeläget väntade militärer beväpnade med pistoler, gevär och kulspruta.

När tåget kom fram uppstod tumult och en sergeant föll av hästen.

De första pistolskotten avlossades. Tre arbetare träffades och skadades.

Demonstrationståget var omkring två kilometer långt och längre bak uppfattade man troligen inte skotten. Tåget fortsatte framåt och kaptenen gav då kommando om eldgivning.

Demonstranternas blåsorkester spelade alltjämt när yrkesmilitärerna öppnade eld med gevär och kulspruta. Enligt uppgift sköt militärerna först i marken framför arbetarna. Men när tåget ändå inte stannade sköt man direkt mot demonstranterna.

Fem arbetare dog. En av dem var en åskådare, en kvinna som träffades av ett direktskott från kulsprutan. Militären hade inte nöjt sig med att skjuta mot folkmassan, utan också mot husen längs vägen. Ytterligare fem demonstranter skadades i kulregnet.

Landshövdingen hade tidigare fått avslag på sin begäran att skicka bort strejkbrytarna. Nu, efter dödsskjutningarna, beslutade länsstyrelsen till sist att sända i väg dem.

Myndigheterna fick dock stora problem med att hitta någon som var villig att transportera ut strejkbrytarna på ”öppet vatten”. Till slut rekvirerades en jagare som i hemlighet tog dem direkt till Stockholm.

Efter dödsskjutningarna följde månader av debatt i tidningarna. På alla håll i landet ordnades protestmöten. Regeringen tillsatte en undersökningskommission.

Tragedin följdes också av en lång rad häktningar och gripanden. Flera arbetare åtalades för misshandel av strejkbrytare. Den ansågs ha skett dagen innan demonstrationståget, då lastningen av ångaren Milos avbröts.

Kaptenen som beordrat eldgivningen dömdes först till tio dagars ”vaktarrest utan bevakning”. Han friades senare helt, en åtgärd som ledde till nya protester.

Fyra av dödsoffren fick en gemensam grav vid Gudmundrå kyrka. På gravstenen står det:

Här vilar
en svensk arbetare.
Stupad i fredstid.
Vapenlös, värnlös.
Arkebuserad
av okända kulor.
Brottet var hunger.
Glöm honom aldrig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bertil Folke:
    15 maj, 2021

    Jag kommer ihåg, min morfar berättade om Ådalen med ilska i rösten och gråten i halsen.

Lästips:

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.