Flygtankare
Close
Flygtankarnas nuvarande kollektivavtal sträcker sig till sista mars nästa år. Transport har medlemmar som jobbar på Arlanda, Landvetter och Sturup.
Close
Avtalsrörelsen: Flyget

Flygtankarna först ut

Avtalsdelegationer. Förhandlingar väntar också för tre mindre avtalsområden – flygtankningsavtalet går ut redan sista mars. För flygtekniker sträcker sig avtalet ytterligare nästan ett år.

Först ut att förhandla inom flyget är delegationen för flygtankningsavtalet.

– Det rör en förhållandevis liten grupp anställda och jag uppfattar det som att vi kommer bra överens med företagen inom området. Lika väl som man skäller på de dåliga arbetsgivarna måste man kunna säga när något fungerar bra, säger Magnus Thelander, ansvarig för de centrala förhandlingarna.

Transport organiserar ett femtiotal flygtankningsmän, som arbetar på Arlanda, Landvetter respektive Sturup.

När det gäller lönekrav är Magnus Thelander avvaktande. Han påpekar att inflationen fortsatt väntas ligga under Riksbankens inflationsmål.

– Jag uppfattar det som att en del ekonomer menar att LO-samordningens 3 procent skulle behöva vara högre, om inflationsmålet ska nås. Men vi får se. Det är klart att man alltid vill ha det bättre.

Det finns 32 lönetariffer i nuvarande avtal så det är svårt att säga något om hur mycket en flygtankare tjänar i dag.

– Det handlar också om lokala överenskommelser, säger Magnus Thelander.

Fördel med ettårigt

Ettåriga avtal har fördelen att arbetsgivarsidan generellt är mindre benägen att nagelfara avtalstexter i jakt på kreativa tolkningar när en avtalsrörelse ligger nära, enligt honom.

I avtalsgruppen har de talat om vad medlemmarna tycker är viktigt i avtalsrörelsen, bland annat utifrån den enkät som gått ut till samtliga medlemmar.

– Johan Einarsson och de andra, klubbordförandena, har forskat lite om vad medlemmarna tycker. I det här sammanhanget är det ju rätt enkelt att fråga dem, det är ju lite svårare med Transports alla chaufförer.

Samma sak säger Flygavdelningens ombudsman Johan Einarsson, med bakgrund som flygmekaniker, när det gäller avtalen för flygteknisk underhållspersonal och flygtekniker med typcertifikat.

När det gäller det senare har arbetsgivaren två fack att förhandla med – förutom Transport också Saco-förbundet Svensk Flygteknikerförening (SFF).

– Vi träffas först, SFF och Transport. Samarbetet går bra, säger Johan Einarsson.

Det avtalet löper ut sist, först den 31 oktober 2020.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.