Yvonne Andreasson förnekar allt ansvar
Andreassons. Vilken roll hade eller har Yvonne Andreasson i Lundåkra Frakt och Ajeden? – Jag är inte inblandad, säger hon.
När tidningen förklarar att vi träffat Raimondas Balčiūnas i Litauen och tagit del av mejl, avtal och inspelade telefonsamtal tillägger hon:
– I Andreassons åkeri satt jag som ansvarig. I de andra bolagen har jag bara varit anställd.
Hur kommer det sig att andra tycks uppfatta dig som huvudman även i åkeriet Ajeden, i efterföljaren Lundåkra frakt och även i ett polskt bolag?
– Det vet jag inte. Dra inte in mig, jag har inget ansvar.
När Raisitra beordras att skicka hem förarna är det du som ger beskedet, med tillägget att du inte har pengar att betala med. Varför uttrycker man sig så, som vanlig anställd i ett företag?
– Det är ordklyverier. Pengarna var inte mina och jag kan ju inte betala när jag inte har några.
Varför gick Lundåkra frakt omkull?
– Dieselbolagen gav inte mer kredit.
2016–2017 fick Raisitra strax över 24 000 kronor, brutto, per månad för varje förare.
Hur såg er kalkyl ut, som beställare? Hur skulle det kunna räcka till lön, traktamente, sociala avgifter och skatter för chaufförer som faktiskt jobbade månadsvis i Sverige?
– De jobbade här i fem, sex veckor och åkte sedan hem på ledighet. De hade inga bostäder i Sverige, inga hyror eller andra kostnader som skulle betalas. Det var aldrig avtalat att förarna skulle ha svenska löner.
Raisitras förare var stationerade i Sverige och i EU finns regler för löner med mera för utstationerad arbetskraft. Hur ser du på att de villkoren knappast kan ha följts?
– Det är inte min sak. Jag vet inte vad företag har för kostnader i Litauen. Hur mycket de betalar i skatter och avgifter. Det var Raisitras sak.
Vad tänker du om chaufförerna som känner sig lurade på lönen?
– Så är det i alla konkurser. Det är en risk man tar i företag. Lundåkra frakt har också kunder som inte kommer att få betalt.
– Dessutom orsakade Raisitras förare en del av åkeriets problem. Flera hade alkoholproblem och det stals en hel del diesel. Det hände att Raimondas Balčiūnas lovade oss åtta chaufförer, sedan kom det bara fem.
Vem var huvudman i Lundåkra frakt och nu i Ajeden?
– Ansvaret ligger hos den som ägde bolaget?
Och vem var det?
– Det står i papperna.
Var det Anders Örman?
– Ja.
Transportarbetaren har upprepade gånger sökt Anders Örman. Både på telefon och på hemadressen i Veddige. Utan framgång.
Efter att Lundåkra frakt gått omkull utsågs advokat Krister Jonasson till konkursförvaltare. Hans preliminära bedömning är att det inte finns några pengar till löner för Raisitras förare.