Oseriösa taxibolag

Transportstyrelsen: Fusk ska inte löna sig

Trendtaxi. Upphandling av samhällstrafik är reglerad i lag. Men den säger inte att lägsta anbud måste vinna.

AB Trendtaxi fick trafiktillståndet indraget förra året. Detta eftersom bolaget låtit bli att redovisa köruppgifter för ett trettiotal bilar, trots påstötningar från Transportstyrelsen.

– Det förhindrar skattekontrollen och gör att det inte blir konsekvensneutralt. Seriösa aktörer kan inte konkurrera mot priserna oseriösa bolag erbjuder, och det är precis det vi vill komma åt med den lagstiftning som finns, säger Markus Edsbagge, sektionschef på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen drog i december in trafiktillståndet också för Trendtaxi i Uppland, ett bolag som fungerat som underleverantör åt Trendtaxi i flera regioner.

Markus Edsbagge, Transportstyrelsen
Markus Edsbagge. Foto: Transportstyrelsen

Konsekvensen blev att både Region Värmland och Region Sörmland sade upp avtalen med bolagen i december. Nu i år har Uppsala kommun gjort samma sak.

Transportstyrelsens sektionschef har uttryckt att det är anmärkningsvärt att regioner upphandlar samhällsbetald trafik för mångmiljonbelopp – utan större kunskap om kvalitetskrav.

– Det är min åsikt att upphandlingsunderlaget i sig tyder på en okunskap om de faktiska förhållandena, säger Markus Edsbagge och syftar på upphandlingen i Södermanland.

Det gäller Trendtaxi i flera regioner.

– Jag säger inte att alla måste ha trafiktillstånd för att vinna en upphandling. Det kan fungera genom att underentreprenörer utför trafiken. Men det kan vara olämpligt av andra skäl, och här var det tydligt, säger Markus Edsbagge.

Trendtaxis vd är dömd för brott, bolaget har trots det förlorade trafiktillståndet haft egna bilar i trafik och underlåtit att redovisa taxametrar.

– Det är just sådant som gör att man förlorar kvalitetsstämpeln, säger Edsbagge.

Transportstyrelsens beslut kan överklagas till förvaltningsrätten, vars dom är slutgiltig.

Markus Edsbagge understryker att Transportstyrelsens uppgift är att bedöma lämplighet utifrån vad lagen säger:

– Det är inte lag på att bolag ska teckna kollektivavtal, så det är inte vår sak. Det är fackets roll. Däremot kan ju regionerna ha med det som krav.

Markus Edbagge ser stora problem med Trendtaxis agerande. Men inte unika.

– Nej, det finns likartade problem på andra håll i landet. Jag vill också säga att det finns bra exempel, till exempel kommuner som utbildar chaufförer. Både mindre kommuner och en storstad som Göteborg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.