Transportstyrelsen: Fusk ska inte löna sig
Trendtaxi. Upphandling av samhällstrafik är reglerad i lag. Men den säger inte att lägsta anbud måste vinna.
AB Trendtaxi fick trafiktillståndet indraget förra året. Detta eftersom bolaget låtit bli att redovisa köruppgifter för ett trettiotal bilar, trots påstötningar från Transportstyrelsen.
– Det förhindrar skattekontrollen och gör att det inte blir konsekvensneutralt. Seriösa aktörer kan inte konkurrera mot priserna oseriösa bolag erbjuder, och det är precis det vi vill komma åt med den lagstiftning som finns, säger Markus Edsbagge, sektionschef på Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen drog i december in trafiktillståndet också för Trendtaxi i Uppland, ett bolag som fungerat som underleverantör åt Trendtaxi i flera regioner.
Konsekvensen blev att både Region Värmland och Region Sörmland sade upp avtalen med bolagen i december. Nu i år har Uppsala kommun gjort samma sak.
Transportstyrelsens sektionschef har uttryckt att det är anmärkningsvärt att regioner upphandlar samhällsbetald trafik för mångmiljonbelopp – utan större kunskap om kvalitetskrav.
– Det är min åsikt att upphandlingsunderlaget i sig tyder på en okunskap om de faktiska förhållandena, säger Markus Edsbagge och syftar på upphandlingen i Södermanland.
Det gäller Trendtaxi i flera regioner.
– Jag säger inte att alla måste ha trafiktillstånd för att vinna en upphandling. Det kan fungera genom att underentreprenörer utför trafiken. Men det kan vara olämpligt av andra skäl, och här var det tydligt, säger Markus Edsbagge.
Trendtaxis vd är dömd för brott, bolaget har trots det förlorade trafiktillståndet haft egna bilar i trafik och underlåtit att redovisa taxametrar.
– Det är just sådant som gör att man förlorar kvalitetsstämpeln, säger Edsbagge.
Transportstyrelsens beslut kan överklagas till förvaltningsrätten, vars dom är slutgiltig.
Markus Edsbagge understryker att Transportstyrelsens uppgift är att bedöma lämplighet utifrån vad lagen säger:
– Det är inte lag på att bolag ska teckna kollektivavtal, så det är inte vår sak. Det är fackets roll. Däremot kan ju regionerna ha med det som krav.
Markus Edbagge ser stora problem med Trendtaxis agerande. Men inte unika.
– Nej, det finns likartade problem på andra håll i landet. Jag vill också säga att det finns bra exempel, till exempel kommuner som utbildar chaufförer. Både mindre kommuner och en storstad som Göteborg.