Rasta Tönnebro. Foto: Justina Öster
Close
Rasta Tönnebro i Hälsingland.
Close
Blås inte blåsan på kisspausen

Hinner du ta kisspaus?

Enkät. Är du stressad? Hinner du ta paus och kissa? Blir du insläppt under pandemin? Transportarbetaren knackade på hytten hos några lastbilschaufförer som parkerat vid Tönnebro rastplats i Hälsingland.

Kristian Nilsson, lastbilschaufför
Kristian Nilsson. Foto: Justina Öster

Kristian Nilsson har kört lastbil sedan 1988. Ett år körde han på utlandet, lite överallt i Europa. Snacket går om chaufförer som blir portade på vissa ställen i coronatid, säger han.

– Men hos de mindre grossister som vi kör till är det inga problem att få låna toa. Det är värre för dem som ska till stora terminaler som Jula eller El-Giganten.

Håller du dig när du är stressad?

– Näe, det kan jag inte säga. Nöden har ingen lag. Blir jag piss- eller skitnödig går jag ut i skogen i värsta fall. Fast det är brist på rastplatser och har blivit svårare och svårare att hitta en nattparkering i Mellan- och Sydsverige.

Jämför man med Tyskland är det fruktansvärt dåligt, anser Kristian Nilsson.

– Vid 17 brukar det vara fullt. Kommer man vid 20, 21 så är det kört. Det är lättare norrut.

I Norrland är körningarna också mindre stressiga. Kristian Nilsson trivs bäst där, men kör över hela Sverige. Till mat- och pizzagrossister, bland annat. Nu har han potatis i lasten och ska vidare till Arboga.

– Jag satsar på Rusta till kvällen, där finns toalett och dusch. Som chaufförer har vi våra ställen vi försöker komma till.

 

Fjärrbilsföraren Johan Svensson från Jönköping är ofta stressad och håller sig när han kör.

– Det beror så klart på körningen och om man har mycket att göra eller inte. Men många fjärrbilschaufförer stressar och kör bara på. Vi behöver fler rastplatser. Och större! Det känns som om man inte får köra lastbil i Sverige, att de gör allt för att vi inte ska existera.

– Sen kommer de utländska chaufförerna hit också, ockuperar platserna och grisar ner. Se här omkring på allt skräp och bröte. De gör sitt längs vägkanten.

Svenska chaufförer då, uträttar de aldrig sina behov vid vägkanten om det blir bråttom?

– Nej, de går ut i skogen och gömmer sig, som normalt folk. De utländska förarna har inte samma miljötänk.

Brukar du hålla dig så att du får ont i magen?

– Inte nu längre. Jag har fått jätteproblem med magen och urinblåsan men… okej det händer.

Johan Svensson anser att tidspressen förvandlar en del förare till stressade ”zombies, mer eller mindre”.

– De har sönder grejer och sover inte redigt på natten.

Ändå älskar han att ligga ute på vägen, men funderar på att trappa ner för att gifta sig och kunna skaffa barn. Sambon kör också lastbil så hon vet exakt vad det handlar om. Det är en livsstil, att bo i bilen, säger Johan Svensson.

 

Per Karlsson. Foto: Justina Öster
Per Karlsson. Foto: Justina Öster

Per Karlsson har sin hemadress i Hallsberg. Han kör livsmedel och allt möjligt norröver och har själv inte upplevt så mycket toaproblem.

– Fast när jag skulle köra in på ett fabriksområde på ett ställe frågade de i vakten om jag behövde gå på dass innan. Det fanns en för chaufförer, inne på området var det stängt.

Stressad? Nej, det är Per Karlsson inte när han kör.

– Jag hinner allt gå på toaletten när jag behöver. Det blir sällan i skogen, men med fullstort ekipage kan man ju inte stanna överallt.

Rastplatserna borde skyltas upp bättre, tycker han. I god tid före avfarterna.

Som liten hängde Per Karlsson med sin pappa i hytten. Nu är han 63 och tänker fortsätta köra några år till. Toaletterna har blivit färre på rastplatserna, beskriver han.

– En del är stängda stup i ett och på vissa ställen har de tagits bort.

 

Niklas Evertsson hör hemma i Docksta i Kramfors kommun. Han stressar inte så mycket och tycker att han kan planera sina toalettbestyr ganska bra.

– Det är väl inte så bra att hålla sig. Däremot är det svårt att hitta någonstans att stå för natten. Här behövs skärpning, fler och bättre rastplatser! Ska man få plats måste man vara ute i god tid, börja leta kring 18. Vid 19 är det fullt.

– I Örebro har de gjort en jävligt bra rastplats. Den är stor och fin. Hittar man inget får man leta på bakgator, fast det är lite osäkert. Man vet inte om man kan få p-böter och så blir man ju utan både toa och dusch, säger Niklas Evertsson.

Gatlyktorna kastar ett blekt sken över Tönnebros välfyllda rastplats och himlen djupnar i blått. //Lastbilsföraren och

 

Daniel, lastbilschaufför från Umeå. Foto: Justina Öster
Daniel, lastbilschaufför från Umeå. Foto: Justina Öster

Umebon Daniel, som inte vill säga sitt efternamn, kommer gående med hunden Brasse i koppel.

– Egentligen blir vi ju utfrysta nu när folk är rädda att bli sjuka. Det är mycket att man stannar kvar i lastbilen hos kunderna. Vi är inte välkomna som förr.

Ibland tvingas även Daniel ta till skogen.

– Men för mig har det varit ett problem sen jag började köra att det är skit överallt kring rastställena. Det går inte att släppa ut hunden var som helst heller. Han kan ju dra in det i hytten.

– En del grisar ner på toa också, anmärker Daniel och går vidare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Vi har fortfarande mycket att göra, men nu kommer folk inte hit med en klump i magen”, säger Nuno Blomqvist.

Med fackets hjälp blev arbetsmiljön så mycket bättre

Åkeri. Orimliga prestationskrav och skrikande chefer fick UPS-chauffören Nuno Blomqvist att ta hjälp av facket. Nu är han själv Transportombud – och arbetsmiljön är mycket bättre.

Bra arbetsmiljöarbete räddar anställdas liv

Debatt. Transport efterlyser en tydligare politisk vilja för att förbättra arbetsmiljöarbetet och att signalen till företagen måste bli att arbetsmiljö ska ha en central del i deras verksamhet.

Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Kultur
Nilla Kjellsdotter har både kört lastbil och jobbat som väktare. Nu skriver hon deckare om byn hon bor i.

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

4 tycker till

Enkät. Hur ser du på din löneutveckling de senaste åren?

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Månadens medlem
Alve på Skeppsbron, på andra sidan Gavleån ligger gasklockorna på Brynäs. I dag något av en symbol för staden och använda i för olika evenemang. Foto: Lilly Hallberg

Ung kraft i hamnen

Hamn. Var nyfiken, fråga om det fackliga arbetet och gå utbildningar! Det är råd till andra, särskilt yngre, transportare från hamnarbetaren Alve Bladin, ungansvarig i sin avdelning – och själv ”väldigt nyfiken”.

Hallå där!
Bärgare Anton Pontén med son. Foto: Privat

Anton Pontén

…bärgaren som var med och bärgade fordon vid den stora masskrocken i snökaoset på E18 utanför Enköping i mitten av februari.

Däckbytartider
Jennie Franzén trivs bäst bland tungbilarna.

Lugnet före stormen

Gummiverkstad. Rockbandet Slade ljuder ur högtalarna och smält snö droppar i håret på däckmontörerna i splitternya lokaler vid däckverkstan Ingers däck. Men vem är Inger? Tungbilsmontören som rycker ut heter Jennie.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.