Folkmassa och siffror
Close
…så mycket pengar ligger i pensionssystemet och väntar på 78 768 personer som har fyllt 68 år, men inte är folkbokförda i Sverige.
Close

Miljardmissen

Pensioner. Nästan 80 000 människor, som har arbetat tillfälligt i Sverige och som fyllt 68 år, har inte fått ut allmän pension som de har tjänat in. Totalt ligger över 6 miljarder kronor och väntar på dem i pensionssystemet. Och hos pensionsbolagen finns tjänstepension att hämta. Många vet inte vilka rättigheter de har. Nu efterlyser Transport mer information.

Många transportarbetare arbetar tillfälligt i Sverige. De kommer ofta från Pakistan och Irak. Hur många av dem som bara arbetar en begränsad tid i landet vet ingen. Men det är känt att de som har jobbat några år i Sverige och är bosatta någon annanstans när det är dags för pension inte alltid får ut den allmänpension och tjänstepension som de har rätt till.

I Sverige finns en lagstadgad rätt, för de flesta som är tillsvidareanställda, att arbeta tills man fyller 68 år. Vissa arbetar längre, men då krävs ett godkännande från arbetsgivaren. Ändå finns det i dag 78 768 personer som är 68 år och äldre som inte har tagit ut allmän pension, enligt statistik från Pensionsmyndigheten. De är inte folkbokförda i Sverige. Totalt handlar det om nästan 6,5 miljarder kronor som finns i pensionssystemet och väntar på att betalas ut.

Agneta Claesson. Foto: Pensionsmyndigheten
Agneta Claesson. Foto: Pensionsmyndigheten

– Den pension man har rätt till bör man få del av. Men det finns pensionspengar som borde ha sökts ut, men som ingen har ansökt om, säger Agneta Claesson, pensionsspecialist på Pensionsmyndigheten.

Hon berättar att det kan vara svårt för Pensionsmyndigheten att nå dem som har jobbat i Sverige och sedan flyttat tillbaka till sitt hemland.

– De har ofta inte tänkt på att lämna sin nya adress till oss. Det är inte en enkel process att hitta dem.

Viktiga pengar

För den enskilde kan det handla om viktiga pengar som går förlorade. Enligt Pensionsmyndighetens förenklade beräkningar kan den som har jobbat i Sverige i tre år och haft en månadslön på 25 000 kronor få cirka 700 kronor före skatt i allmän pension från Pensionsmyndigheten i Sverige.

Sirin CelikSirin Celik, utredare Transport. Foto: Justina Öster, utredare Transport. Foto: John Antonsson
Sirin Celik. Foto: Justina Öster

– I Sverige räcker det inte ens till ett SL-kort, men i andra länder är det mycket pengar, säger Sirin Celik, utredare på Transport som har intervjuat många bud om deras arbetssituation.

Hennes bild är att många som jobbar tillfälligt i Sverige inte känner till att de har rätt till svensk pension om de flyttar till ett annat land.

– Det är inte så konstigt. Det är knappt gemene svensk känner till hur pensionssystemet fungerar, säger hon.

Olyckligt

Hon tycker att det är olyckligt att inte alla som tjänar in pension i Sverige får ut sina pengar om de lämnar landet.

– På ett principiellt och moraliskt plan är det väldigt dåligt. Har man jobbat i Sverige har man rätt till sin pension. Många kommer hit för att arbeta därför att de vet att de kan tjäna ganska mycket pengar på kort tid jämfört med i sitt hemland. Då är det jätteviktigt att de också får ut pengarna som de har tjänat in till sin pension, säger Sirin Celik.

Alla som arbetar i Sverige och betalar skatt samlar ihop pengar till den allmänna pensionen, som går att ta ut från 62 år. För att få ut pengarna måste en ansökan skickas in till Pensionsmyndigheten, helst tre månader innan pengarna ska börja betalas ut månadsvis.

Det är lite krångligare för dem som inte bor kvar i Sverige när de går i pension.

Många bud som arbetar tillfälligt i Sverige kommer från Pakistan och Irak. De riskerar att missa sin svenska pension om de inte meddelar pensionsbolagen, Pensionsmyndigheten eller Skatteverket sin nya adress om de lämnar Sverige.
Många bud som arbetar tillfälligt i Sverige kommer från Pakistan och Irak. De riskerar att missa sin svenska pension om de inte meddelar pensionsbolagen, Pensionsmyndigheten eller Skatteverket sin nya adress om de lämnar Sverige. Foto: Lilly Hallberg

Konventionsavtal

De som har flyttat till ett annat EU-land eller ett land som Sverige har ett så kallat konventionsavtal med när det är dags för pension, måste vända sig till pensionsmyndigheten i landet de bor i och berätta att de vill ha sin rätt till pension från Sverige prövad. Då skickar myndigheten i landet en ansökan till den svenska pensionsmyndigheten.

– Vi tar ställning till ansökan, skickar ett beslut och så småningom pengar direkt till personen, säger Agneta Claesson på Pensionsmyndigheten.

Den som har tjänat in allmän pension i Sverige, men bor i ett land utanför EU eller ett land som Sverige inte har något konventionsavtal med när hen har uppnått pensionsåldern måste däremot själv vända sig till den svenska pensionsmyndigheten och ansöka om sin allmänna pension.

Sirin Celik på Transport tycker inte att det är rimligt att det ligger ett så stort ansvar på den enskilde för att pensionspengarna ska betalas ut.

– Det här är en grupp människor som inte förstår vilka rättigheter de har. Det borde göras en informationsinsats.

Mer information

Peter Åkesson. Foto: Jan Lindkvist
Peter Åkesson. Foto: Jan Lindkvist

Peter Åkesson, ombudsman på Transport i Göteborg, tycker att alla nyanställda borde få minst en halvdags information på arbetstid om hur pensionssystemet fungerar. Och att facket och arbetsgivarna gemensamt borde hålla i utbildningen.

– Jag hävdar att ingen får någon information i dag. Alla anställda måste få sätta sig ner i lugn och ro. Annars begriper de ingenting, säger han.

allmän pension som ingen gör anspråk på stannar kvar i pensionssystemet som en skuld till dem som är berättigade till pengarna, förklarar Agneta Claesson.

– Ingen blir av med några pengar. De ligger här och väntar tills man ansöker om dem, säger hon.

Det finns i dag ingen bestämmelse som säger att om en person inte har begärt ut sin allmänna pension vid en viss ålder tillfaller pengarna pensionssystemet.

– Men det kommer säkerligen att fattas ett beslut om hur vi ska göra med pensionsrätter som ingen gör anspråk på. Det bör finnas ett system för det. Och i så fall är det ett politiskt beslut, säger Agneta Claesson.

AMF: ”Vi fångar inte upp alla”

Pensioner. Nio av tio anställda har förutom allmänpensionen även rätt till tjänstepension. Men det vet inte alltid de som bara arbetar i Sverige i några år. De riskerar därför att missa sina pensionspengar.

Finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen sätter arbetsgivaren av pengar till tjänstepensionen. Gör den anställde inget aktivt val hamnar pengarna hos pensionsbolaget AMF, som i dag förvaltar merparten av tjänstepensionen till privatanställda arbetare.

För att kunna betala ut pengarna begär pensionsbolaget normalt in kontonummer till sin kund fem månader före 65-årsdagen – den ålder då utbetalningen av tjänstepension oftast börjar.

Dan Adolphson Björck. Foto: AMF
Dan Adolphson Björck. Foto: AMF

Den som flyttar från Sverige eller byter adressuppgifter när hen bor utanför Sverige måste därför meddela Skatteverket eller pensionsbolaget sin nya adress – annars kan det bli svårt att få ut tjänstepensionen.

– Det finns gränser för vilka efterforskningar vi kan göra i andra länder för att våra kunder ska få ut sin pension. Den som flyttar har ytterst ett eget ansvar att se till att rätt adress är anmäld. Det finns personer vi aldrig kommer i kontakt med, säger Dan Adolphson Björck, trygghetsekonom på AMF.

Saknar adresser

I dag saknas adress till 4 000 personer som är bosatta utomlands och som har haft rätt till utbetalning av tjänstepension i fem år eller mer.

– Vi fångar inte upp alla. Det är olyckligt om man inte får ta del av ersättning som man har arbetat ihop och berättigad till, säger Dan Adolphson Björck.

Han har inga uppgifter om hur mycket tjänstepension, som totalt inte har kunnat betalas ut.

– Ofta handlar det om små belopp, kanske en hundralapp i månaden. Men det kan vara mycket pengar i ett annat land.

Finns ingen kontouppgift till en kund samlas tjänstepensionen hos pensionsbolaget, där pengarna kan begäras ut till samma månad som en person avlider.

Vissa bud som arbetar tillfälligt i Sverige är anställda av Foodora. Företagets kommunikationschef Johanna L Lindell skriver i ett mejl att företaget informerar buden om tjänstepensionen i anställningsavtalet och på intranätet, och att informationen finns tillgänglig på svenska och engelska.

Språkproblem

Sture Thorsell
Sture Thorsell. Foto: Christina Ahlund

Sture Thorsell, försäkringsansvarig på Transport, pekar på att många som jobbar tillfälligt i Sverige har bristande språkkunskaper. Han föreslår därför att arbetsgivarna tar fram en enklare folder på olika språk om hur tjänstepensionen fungerar.

– Det kan vara tillräckligt för att de ska veta att det finns pensionspengar här i framtiden. Det kan inte vara så svårt att tota ihop en sådan. Det här är en viktig fråga, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Pengar men också tid

Ledare. Så stor löneökning skulle du haft för att matcha pris­ökningarna. Det var en rubrik i Dagens Nyheter (DN 9/9–2024 ) som fångade mitt intresse.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.