Arben Pepi, Transportombud, och Patrik Emanuelson, skyddsombud, utanför Vikbolands taxi i Linköping. Foto: Lilly Hallberg
Close
Arben Pepi, Transportombud, och Patrik Emanuelson, skyddsombud, utanför Vikbolands taxi i Linköping.
Close
Arbetsmiljö

”Enkäten speglar verkligheten vi lever i”

Stressigt. – Många nya upplever att det är för stressigt och slutar, fast alla skulle tjäna på en erfaren yrkeskår. Jag tycker att det är oförskämt av Östgötatrafiken att trycka tillbaka ansvaret på arbetsgivare som inte kan påverka mycket, säger Patrik Emanuelson, färdtjänstförare och skyddsombud på Vikbolands taxi.

Variationsrika dagar, frihet och möten med människor, ansvar för en väldigt varierad kundkrets – både Patrik Emanuelson och Arben Pepi trivs med arbetet. Båda har kört upphandlad, samhällsbetald trafik för Vikbolands taxi i Östergötland i snart 19 år. Och är ombud på arbetsplatsen, ett av regionens större taxiåkerier med uppdrag inom servicetrafik i hela länet och även sjuktransporter till angränsande län.

Å andra sidan. De problem som Transports enkät belyser har ”dryftats i åratal”, enligt Patrik och Arben. De tar upp planeringen från Östgötatrafikens sida som ett grundproblem. Under pandemin lättade arbetsbelastningen något, en konsekvens av minskat antal körningar. I dag är det tillbaka i samma hjulspår som före nedstängningen, möjligen än mer pressat då ”det skruvats i systemen”.

– Man har tajtat till det upplever vi. Som när det gäller hanteringstiden, tiden för att till exempel lasta rullstol, räknar man i dag bara med faktiskt körtid, säger Patrik Emanuelson.

Bekymret, som han ser det, är att när det regionala trafikbolaget lägger ut fordonsscheman så blir det inte arbetsledarna hos åkeriet som leder och fördelar arbetet:

– Jag hävdar att Östgötatrafiken har ett samordningsansvar för både chaufförerna och åkerierna.

– Och för kunderna. Vi får inte sällan fungera som kuratorer, måste kunna läsa av kunderna och agera beroende på om någon är sjuk eller dement, fyller Arben Pepi i.

Varken han eller Patrik är förvånade över svaren, möjligen med undantag av att så många som var tredje förare på jobbet har varit inblandad i tillbud eller olyckor relaterade till stress. Men hoppas ändå att den chaufför överdriver som talar om 200 kilometer i timmen på hala småvägar, nattetid, för att hinna till sjukhuset enligt schemat.

– Enkäten behövs absolut, tror jag. Den speglar verkligheten som den är och som vi lever i. Ingen som är sjuk ringer och säger att det är för att du är stressad, du säger att du är förkyld, säger Patrik.

Körtiderna beskrivs som sjukt stressande av många förare. Särskilt nya kan uppleva stress också för att förseningar riskerar att betyda tusentals kronor i viten för arbetsgivaren. Den höga personalomsättningen är ett kostsamt problem på flera vis.

I förlängningen riskerar stressen att drabba kunderna när förarnas schema inte tillåter minsta avvikelse. Som en demenssjuk som vill hinna äta upp sin mat hemma i egna köket först, eller den som själv vill gå upp för fordonets ramp och inte rullas in.

Patrik Emanuelson efterlyser bättre kommunikation mellan Östgötatrafiken och åkerierna. När arbetsmiljön blev en fråga för Arbetsmiljöverket 2016 var det åkerierna som fick bakläxa, för att det systematiska arbetsmiljöarbetet var eftersatt. Men åkerierna styr inte alls i väsentliga delar, enligt Patrik Emanuelson, som är ett av två skyddsombud på Vikbolands taxi.

– Som förtroendevald tycker jag att samarbetet med företaget fungerar bra. Om det är något räcker det ofta med att säga till så åtgärdas det, säger han.

Transports båda ombud upplever också att åkeriets ledning är väl medvetna om problemen som enkäten belyser.

– I det här fallet upplever jag att vår arbetsgivare är med på banan, och att man försökt driva på från företagets sida. Men att det ändå inte blivit några större förändringar, säger Patrik.

Hittills?

– Ja, det kanske ska läggas till. Hittills.

Ny klubb på Connect Bus

Fackligt. Möjliga vägar framåt utifrån Transports enkät. Det var något av det som diskuterades när förare hos Connect Bus i Norrköping träffades för att bilda klubb.

Det har varit på gång länge – bolaget har ett fyrtiotal heltidsanställda chaufförer som kör servicetrafik. Flera har relativt nyligen blivit medlemmar i förbundet, och Linköpingsavdelningens undersökning har också varit ett sätt att visa vad facket gör.

Vid mötet i Norrköping den 20 februari utsågs en styrelse för den nya klubben, som du kan läsa mer om nästa månad, i april.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Omöjliga körtider pressar förare

Servicetrafik. Det är fortsatt stora problem med det nya bokningssystem som införts i Östergötland. Värst är de orealistiska körtiderna. Färdtjänstförare upplever att stressen hotar att knäcka dem – och offra säkerheten.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.