”Enkäten speglar verkligheten vi lever i”
Stressigt. – Många nya upplever att det är för stressigt och slutar, fast alla skulle tjäna på en erfaren yrkeskår. Jag tycker att det är oförskämt av Östgötatrafiken att trycka tillbaka ansvaret på arbetsgivare som inte kan påverka mycket, säger Patrik Emanuelson, färdtjänstförare och skyddsombud på Vikbolands taxi.
Variationsrika dagar, frihet och möten med människor, ansvar för en väldigt varierad kundkrets – både Patrik Emanuelson och Arben Pepi trivs med arbetet. Båda har kört upphandlad, samhällsbetald trafik för Vikbolands taxi i Östergötland i snart 19 år. Och är ombud på arbetsplatsen, ett av regionens större taxiåkerier med uppdrag inom servicetrafik i hela länet och även sjuktransporter till angränsande län.
Å andra sidan. De problem som Transports enkät belyser har ”dryftats i åratal”, enligt Patrik och Arben. De tar upp planeringen från Östgötatrafikens sida som ett grundproblem. Under pandemin lättade arbetsbelastningen något, en konsekvens av minskat antal körningar. I dag är det tillbaka i samma hjulspår som före nedstängningen, möjligen än mer pressat då ”det skruvats i systemen”.
– Man har tajtat till det upplever vi. Som när det gäller hanteringstiden, tiden för att till exempel lasta rullstol, räknar man i dag bara med faktiskt körtid, säger Patrik Emanuelson.
Bekymret, som han ser det, är att när det regionala trafikbolaget lägger ut fordonsscheman så blir det inte arbetsledarna hos åkeriet som leder och fördelar arbetet:
– Jag hävdar att Östgötatrafiken har ett samordningsansvar för både chaufförerna och åkerierna.
– Och för kunderna. Vi får inte sällan fungera som kuratorer, måste kunna läsa av kunderna och agera beroende på om någon är sjuk eller dement, fyller Arben Pepi i.
Varken han eller Patrik är förvånade över svaren, möjligen med undantag av att så många som var tredje förare på jobbet har varit inblandad i tillbud eller olyckor relaterade till stress. Men hoppas ändå att den chaufför överdriver som talar om 200 kilometer i timmen på hala småvägar, nattetid, för att hinna till sjukhuset enligt schemat.
– Enkäten behövs absolut, tror jag. Den speglar verkligheten som den är och som vi lever i. Ingen som är sjuk ringer och säger att det är för att du är stressad, du säger att du är förkyld, säger Patrik.
Körtiderna beskrivs som sjukt stressande av många förare. Särskilt nya kan uppleva stress också för att förseningar riskerar att betyda tusentals kronor i viten för arbetsgivaren. Den höga personalomsättningen är ett kostsamt problem på flera vis.
I förlängningen riskerar stressen att drabba kunderna när förarnas schema inte tillåter minsta avvikelse. Som en demenssjuk som vill hinna äta upp sin mat hemma i egna köket först, eller den som själv vill gå upp för fordonets ramp och inte rullas in.
Patrik Emanuelson efterlyser bättre kommunikation mellan Östgötatrafiken och åkerierna. När arbetsmiljön blev en fråga för Arbetsmiljöverket 2016 var det åkerierna som fick bakläxa, för att det systematiska arbetsmiljöarbetet var eftersatt. Men åkerierna styr inte alls i väsentliga delar, enligt Patrik Emanuelson, som är ett av två skyddsombud på Vikbolands taxi.
– Som förtroendevald tycker jag att samarbetet med företaget fungerar bra. Om det är något räcker det ofta med att säga till så åtgärdas det, säger han.
Transports båda ombud upplever också att åkeriets ledning är väl medvetna om problemen som enkäten belyser.
– I det här fallet upplever jag att vår arbetsgivare är med på banan, och att man försökt driva på från företagets sida. Men att det ändå inte blivit några större förändringar, säger Patrik.
Hittills?
– Ja, det kanske ska läggas till. Hittills.