Ny motpart sökes?

Förhandlingar. Av Transports 27 kollektivavtal förhandlas 6 avtal med Almegas förbund. Nästa avtalsrörelse kan det bli än färre.

Magnus Thelander
Magnus Thelander. Foto: Kristina Sjöberg

– Förbundet har som uttalad ambition att avveckla så många som möjligt av de avtal som vi har med arbetsgivarförbund hos Almega. Det utifrån att Almega sammantaget inte är en seriös motpart, som tar ansvar för sina kollektivavtal, säger Transports ombudsman Magnus Thelander.

Han har under årets avtalsrörelse varit med och förhandlat fram nio av de nya kollektivavtal som tecknats, antingen som ansvarig handläggare eller som biträdande handläggare.

– I samtliga fall gäller förstås att vi och motparten alltid vill mer eller mindre olika saker. Det ligger i sakens natur, säger Magnus Thelander.

Här kommenterar han avtal som tecknats med olika förbund under Almegas paraply:

Almega Tjänsteföretagen

Distribution av direktreklam: ”Motparten saknar helt intresse av att ta ansvar för att branschen ska betala anständiga löner. Jag kan bara dra slutsatsen att de står upp för att löner på 30–40 kronor i timmen är acceptabelt i dagens Sverige. Bortsett från det har motparten betett sig sakligt i förhandlingarna.”

Terminalarbetare (Almega); gäller anställda på speditions- och transportförmedlingsföretag anslutna till arbetsgivarorganisationen: ”Vi är i färd med att försöka avveckla avtalet till förmån för transportavtalet. Vi tycker att det är direkt olämpligt att det finns två olika kollektivavtal för i allt väsentligt samma bransch.”

Bilvård (biluthyrningsföretag): ”Vi har justerat enligt märket så där har det inte funnits några stora frågor att tvista om.”

Medieföretagen

Tidningsdistributörer: ”Förhandlingarna kan sammanfattas med att inget av det vi vill sälja är något värt enligt motparten samtidigt som det, som de vill köpa av oss, är värt kaffepengar. Det omöjliggjorde alla försök till reell förhandling. Motparten uppträdde dessutom oprofessionellt och direkt ouppfostrat i förhandlingen. De tycks inte som barn ha fått lära sig gott uppförande av sina föräldrar.”

Almega Säkerhetsföretagen

Bevaknings- och säkerhetsavtalet: ”Ska jag raljera hade motpartens företrädare kunnat ersättas av en knapp som vid avtryckning spelade upp ’märket, avräkning, individuella löner’. Säkerhetsföretagen hade samtidigt sparat in massor av pengar på löner till sina företrädare. Även om motparten visade ett kompakt ointresse för att verkligen förhandla, vilket omöjliggjorde alla försök till seriös diskussion om de tvistefrågor vi hade att hantera, får de ändå sägas ha uppträtt sakligt.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.