Taxibilar vid Stockholms Centralstation och Azeem Yousaf på tidningsbudsfilialen.
Close
Taxiförare och tidningsbud tillhör de vanligaste transportyrkena bland arbetskraftsinvandrare.
Close
Höjt inkomstkrav slår hårt

Två migrantarbetare vittnar

Arbetsvillkor. ”Majid” och Azeem lämnade Pakistan för Sverige – i tron att arbetsvillkoren var bättre här. Med höjt inkomstkrav för migrantarbetare tvingades Majid säga upp sig och börja köra taxi. Tio, elva timmar per dag. Azeem skadade sig i jobbet, men är kvar som tidningsbud.

Taxibilar vid Stockholms Centralstation, vintertid Fotyo: Justina Öster.
Taxi ligger högt bland ansökningarna om arbetstillstånd. Foto: Justina Öster

”Många arbetsgivare utnyttjar migranter”

Majid, 40 år och taxichaufför. Bor i Stockholm, är gift men har frun och sina fyra barn, 3–10 år, kvar i Pakistan.

”Jag kom till Sverige 2013 och har jobbat som tidningsbud på Premo i nio år. En period fick jag åka hem eftersom min mor blev sjuk och avled och sedan dog också min far. Från början var distributionsbolaget mycket bra och ville hjälpa oss. Men sen byttes den högre ledningen ut och nu utnyttjas många anställda, som inte känner till sina rättigheter eller håller tyst eftersom de är i så stark beroendeställning.

Vi var många bud som frågade och frågade och väntade i fyra månader på att få svar om Premo ville hjälpa oss, innan regeringen höjde lönekravet till 27 360 kronor. Men vi fick aldrig något svar, så flera av oss tvingades säga upp oss. Några blev kvar.

Jag började jobba som taxichaufför i november, annars hade jag tvingats lämna Sverige. Min åkare är trevlig. Men jag måste jag jobba 10–11 timmar varje dag och alla helger, när det är mest körningar. Annars får jag inte ihop 27 360 kronor så att jag kan försörja min familj och betala barnens skolgång.

Som distributör tjänade jag cirka 22 180 kronor per månad. Jag arbetade 4,5 timmar och ibland extratid, när det var mycket paket. Ibland fick vi extratiden betald på rätt sätt, ibland inte. Vissa fick höra att de måste jobba extratiden för lägre ersättning än enligt kollektivavtalet. Deras chefer ville visa den högre ledningen att de höll lönekostnaderna nere, så en timmes extratid kunde ersättas med en halvtimme.

Jag blev anklagad för att jobba för långsamt. Chefen sa att det var därför jag begärde extratid, men varför skulle jag springa hela tiden och riskera att skada mig?

Att jobba 5, 6 timmar på Premo var ändå bättre än taxijobbet, då hann jag studera. Jag har läst IT, programmering och fysik och söker andra jobb inom IT. Jag hade en jobbintervju i dag, som gick bra, tror jag. Men en del arbetsgivare är rädda att få problem om de tvingas söka arbetstillstånd för migrantarbetare. De undrar varför de ska betala högre lön för en person, bara för att de ska nå upp till försörjningskravet.

Vi kom till Sverige för att vi trodde att arbetsvillkoren var goda här men många arbetsgivare utnyttjar migrantarbetare.”

Fotnot: Majid är ett fingerat namn.

 

Azeem Yousaf arbetar i Transports största migrantgrupp – tidningsbud. Foto: Justina Öster
Azeem Yousaf arbetar i Transports största migrantgrupp – tidningsbud. Foto: Justina Öster

”Äntligen ett permanent uppehållstillstånd”

Azeem Yousaf är 29 år, gift och arbetar som tidningsbud. Har nyligen fått permanent uppehållstillstånd och bor i Stockholm.

”Jag kom till Sverige i augusti 2017 och började jobba som distributör på Premo året därpå. Först var jag en kort tid på en filial men fick sen byta till en annan, där jag bor. Där arbetade jag i nästan fyra år, också som filialföreståndare när det behövdes, innan jag bytte filial igen för några månader sen.

Under en tidningsrunda föll jag och skadade ryggen. Doktorn sa till mig att jag skulle vila och undvika att gå i trappor. När jag berättade det för min nya arbetsledare sa han till mig att han inte ville ha handikappade på sin filial, då var det bättre att jag bytte till en annan.

Min rygg gör fortfarande ont när jag sitter en längre stund och jobbar extratid. Men särskilt när jag kör tidningsbilen Paxter, eftersom sätet är så obekvämt.

Företaget bytte ut ledningen och anställde nya chefer. Jag bad om att få högre sysselsättningsgrad för att nå upp till den högre inkomstnivån, och min chef sa till mig att följa med honom till hans filial för att arbeta som filialförman där i helgerna. Förutom mitt budarbete i veckorna.

När regionchefen kom bad jag om att få anställningskontrakt för arbetet jag utför som förman, men han vägrade. Cheferna ökar bara på arbetstiderna för sina favoritanställda, fast de jobbat kortare tid än jag.

Jag sa till chefen att jag arbetat i fem år och att en vän till mig, som är tidningsbud i Västerås, fått utökad arbetstid. Då skrattade han och sa att om det är ett bättre företag så kan jag ju börja där. Jag är besviken på bolaget som jag skänkt fem av mina unga gyllene år.

Nu tjänar jag 22 313 kronor i månaden, ibland mer, men då måste jag jobba över 140 timmar. När jag är arbetsledare i helgerna får jag inte den högre ersättningen för extratiden, utöver min ordinarie tid. De säger att den bara betalas till buden.

Jag har äntligen fått permanent uppehållstillstånd i alla fall så jag mår mentalt, fysiskt och känslomässigt bättre.

Vår ledning fortsätter säga att de försöker hjälpa oss migrantarbetare, men det verkar som om de bara köper sig mer tid för att kunna utnyttja oss så mycket som möjligt. Sa de direkt ut att vi måste säga upp oss, så skulle det bli svårt för dem att hitta ersättare.

Egentligen skulle jag vilja ha ett annat arbete, nattjobb är mot naturen då vi ska sova.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Genrebild tidningsbud

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

Johan Danielsson maj 2024

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.