”Bäst vore behovsprövad arbetskraftsinvandring”
Migrantarbetare. Transport ser höjningen av inkomstkravet som rimlig: Arbetskraftsinvandringen måste vara reglerad. Men beklagar samtidigt att den nya nivån införts utan övergångsperiod. Konsekvensen blir att tusentals som redan bor och arbetar i landet drabbas.
– Det är ingen som klarar sig på 13 000 kronor i månaden, som kravet tidigare låg på. Så på så vis är det rätt att höja nivån för vad som är en acceptabel nivå för att kunna försörja sig. Men vi hade önskat att arbetskraftinvandringen mer gjordes utifrån behovsprövning, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.
Han framhåller att behovsprövning inte är något kontroversiellt: Arbetskraftsinvandring har också tidigare reglerats genom att den sker inom de yrken och branscher där det råder arbetskraftbrist i landet. Men sedan 2008 har arbetsgivare fritt kunnat rekrytera från tredje land, oavsett yrke eller hur arbetslösheten sett ut i Sverige.
– Det har lett till att folk kommit hit och utnyttjats och det gäller i flera branscher, som hotell- och restaurang och byggbranschen, säger Winstén.
Men höjningen är väl ingen garanti för att det upphör?
– Nej, risken kvarstår men den minskar. Färre personer numerärt löper risken att råka ut för den sortens oseriösa arbetsgivare, säger Peter Winstén.
Transports avtalssekreterare uttrycker samtidigt förståelse för att de nya kraven gör det svårt för dem som redan är inne i systemet, bor och arbetar i landet. Men också för många arbetsgivare som tvingas avsluta anställningar som fungerat väl. Eftersom arbetstillstånd ges för två år är kommer konsekvensernas omfattning först nästa år bli helt klara.
”Rimligt med övergångsperiod”
Migrationsverket räknar med att ungefär en av fyra som förra året fick arbetstillstånd har en månadslön under det nya inkomstkravet.
– Det bästa vore behovsprövad arbetskraftsinvandring. Det vore också rimligt med en övergångsperiod, säger Winstén.
Men några övergångsregler finns inte. Det nya inkomstkravet gäller både vid en första ansökan och för den som redan bor och arbetar i Sverige men behöver förlänga arbetstillståndet.
Bland de yrkesgrupper som Transport organiserar ser det nya kravet ut att hårdast slå mot taxiförare, flyttarbetare och terminalarbetare. Det utifrån det antal yttranden som facket lämnat inför Migrationsverkets prövning av arbetstillstånd.
Allra hårdast ser tidningsbuden ut att drabbas.
– Det är inget problem vid heltid, kollektivavtalets lön ligger över med rätt god marginal, säger Peter Winstén.
Problemet är att den stora majoriteten av landets tidningsbud inte arbetar heltid. Arbetsgivare och fack har i många fall samma syn på saken när det gäller det omöjliga i att exempelvis höja sysselsättningsgrad för dem som inte uppnår inkomstkravet på grund av att de inte har heltidsjobb.
De allra flesta kollektivavtal som Transport tecknar har tarifflöner som ligger över det nya försörjningskravet, men några avtals tariffer ligger under nivån. Det gäller exempelvis vissa budbilsförare med ingångslön.
Finns inga enkla lösningar
Hur ska då facket agera när medlemmar riskerar att drabbas, både av att förlora sitt arbete och att utvisas? Några enkla lösningar som fungerar överallt finns inte, konstaterar Peter Winstén.
Transport kan driva tvister om att även medlemmar som blivit av med arbetstillstånd, och anställning, ska få lön utbetald men inte att de ska få rätt till arbete.
På distributionsbolaget Svensk Hemleverans (SHLV) filial i Linköping har ett tiotal tidningsbud slutat sedan det tidigare i år blev klart med att ett nytt inkomstkrav skulle införas. Sju av dem har valt att flytta till Skellefteå för heltidsarbete på Northvolts batterianläggning, tre har funnit andra jobb i gamla hemtrakten.
SHVL har för ett av tidningsbuden ökat sysselsättningsgraden så att han nu har nästan 100 procents tjänst. Men osäkerheten är fortfarande stor. Företagsledningen tror att sju eller åtta personer nästa år riskerar att drabbas av det nya kravet. Och någon möjlighet att ge alla heltid finns inte hos företaget, som bland annat distribuerar Östgöta Correspondenten.