Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.
Close
Veli-Pekka Säikkälä var tidigare avtalssekreterare på IF Metall.
Close
Arbete & fritid

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?

Efter 28 år på IF Metall packade Veli-Pekka Säikkälä ryggsäcken och lämnade sin gamla uppdragsgivare för sista gången den 21 maj. Kort därpå blev han LO:s avtalssekreterare.

– Det känns lite vemodigt. Det var lite som att flytta hemifrån när man var ung. Men jag ser fram emot det här och tycker att det ska bli väldigt kul och jag känner att jag fått ett bra stöd från förbunden.

Under våren 2024 ökade löner efter inflation för första gången på flera år. Nästa år ska nya avtal förhandlas fram och Veli-Pekka Säikkälä kommer återigen att vara i händelsernas centrum. Som avtalssekreterare på IF Metall satt han med i rummet då industrins lönenormerande märke sattes. Nu har han samma titel, men jobbar för LO, och då ska han försöka hålla ihop LO:s medlemsförbund.

– När det gäller nästa avtalsrörelse ser det just nu ut som att vi har ett väldigt bra utgångsläge. Exporten har ökat och svenska företag har tagit marknadsandelar. Industrin är stark och under inflationskrisen har de klarat av att höja priser och få ut sina prisökningar. Företagen har väldigt, väldigt stora vinster.

Efter finanskrisen gjordes en ”nedväxling” i lönekraven och med den ökade lönerna bara med ett par procentenheter per år. Den tiden tror Säikkälä är förbi.

– Jag tror på högre löneökningar än så, men sen kan det hända saker väldigt fort som förändrar allt, men vi har ett bra utgångsläge.

Tror du att du får med Transport i samordningen under nästa avtalsrörelse?

– Jag hoppas och tror att alla förbunden har ambitionen och klarar av att hålla ihop, men det kan inte jag bestämma. Det måste finnas en vilja från samtliga att hålla ihop och jag tror att den viljan finns.

LO-kongressen gav ett tydligt medskick om att arbetstidsförkortning ska upp på förhandlingsbordet. Hur ser du på det uppdraget?

– Uppdraget var tydligt och nu ska vi ta tag i den frågan. Men hur vi ska göra det kommer att diskutera i avtalsrådet och i styrelsen. Vissa hade motioner om längre semester och andra förbund pratar om veckoarbetstid. Det finns till och med de som pratar om sex timmars arbetsdag. Till det kommer frågan om arbetstidens förläggning och livsarbetstiden. Så först måste vi prata ihop oss om hur det ska göras.

Säikkälä målar upp flera scenarier. Ett är att varje förbund förhandlar enskilt om arbetstidsförkortning, en annan variant är att LO går fram gemensamt.

– Vi har ett jobb att göra här och vi har stora ambitioner att göra det, men först måste vi prata ihop oss.

Tror du att LO har styrkan att få till en arbetstidsförkortning?

– Om LO-förbunden gemensamt säger: det här ska vi lösa. Då har vi styrkan, absolut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Pengar men också tid

Ledare. Så stor löneökning skulle du haft för att matcha pris­ökningarna. Det var en rubrik i Dagens Nyheter (DN 9/9–2024 ) som fångade mitt intresse.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?