
Striden för anständiga villkor
Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.
Taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal och snävare körtider med Region Gävleborgs nya bokningssystem. Det har varit en kombination som det senaste året gjort arbetet än mer pressat för många av dem som kör samhällsbetald servicetrafik; skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Flera har lämnat ett yrke de haft sedan länge och egentligen trivs med.
Det nya systemet för bokning av anropsstyrd trafik infördes i maj 2024. Det gjorde situationen akut, närmast kaosartad. Sedan dess har förare, fack och åkare mötts flera gånger för att diskutera nödvändiga förändringar. Det finns ett gemensamt intresse, kanske förvånansvärt ofta. Olika aktörer har också lyft frågan politiskt.
– Vad jag hört från förare har det blivit bättre när det gäller bokningssystemet, det har trimmats in, säger Niclas Sandström, ombudsman på Transports Gävleavdelning.
När det gäller utlovad kontroll av den upphandlade verksamheten återstår en hel del frågor dock, enligt facket.
Transports avdelning 11 Norduppland/Gästrikland och avdelning 18 Hälsingland har gemensamt arrangerat två branschträffar. Vid den första, i Bollnäs i slutet av augusti, bjöds förare och åkare in för att diskutera frågor som rör taxibranschen och upphandlad trafik.

Taxiträff
Söderhamn, ett halvår senare, en lördag i slutet av februari: Ett femtiotal personer har kommit till taxiträffen som de båda Transportavdelningarna arrangerar. Med är också företrädare för Taxiförbundet, regionpolitiker och tjänstemän från X-trafik, regionens kollektivtrafikmyndighet. Riktad till X-trafik tar ombudsman Sandström upp ett vanligt problem i sammanhanget, att facket kommer in alltför sent i processen och sällan används som resurs då det exempelvis gäller kollektivavtal:
– Vi har sträckt ut handen, vi hjälper gärna till. Men ingen har ringt och frågat oss.
Lars Mikaelsson, Transportarbetareförbundets vice ordförande, presenterade senare hur facket jobbar med frågor som rör offentliga upphandlingar.
Ny taxienkät
Fast först redogjorde Hälsingeavdelningens sekreterare Johnny Wiklund för den nya taxienkät som gjorts i regionen. Det är en undersökning av hur chaufförerna som kör samhällsbetald trafik upplever arbetet. 81 förare har svarat på den aktuella enkäten, en uppföljning från en liknande som gjordes i början av förra året.
– Det är jättebra att så många svarat, alla ska ha en stor eloge för att de funderat och klurat när de fyllt i. Snittiden för att slutföra enkäten är drygt 23 minuter, säger Johnny Wiklund, som också är regionalt skyddsombud i avdelning 18.
– Men trots att det skett förbättringar kvarstår tidspressen på grund av snäva körtider. Ganska många tycker inte heller att det är så stor skillnad jämfört med tidigare.
Lättare planera
I frisvaren som chaufförerna lämnat framkommer att många uppskattar att körningarna nu går att se i förväg, något som gör det lättare att planera dagen och ta raster. En del förare nämner också att kontakten med trafikledningen blivit bättre efter sommaren och att svarstiderna på telefon blivit kortare. Likaså har navigationshjälpen förbättrats och särskilt vid skolor har de fått tydligare adressangivelser.
Men några förare upplever fortfarande att körtiderna generellt är för snäva och orsakar stress. Andra tar upp missnöje med lön och arbetsvillkor, särskilt under kvällar och helger.
När det gäller de nya tekniska systemen går upplevelserna isär – vissa tycker att de faktiskt underlättar arbetet, andra märker inte av någon större skillnad.
Enkätsvar
Så här svarade chaufförerna på fyra av de totalt sexton frågorna i taxienkät 2:
Får du rätt lön enligt kollektivavtalet?
Ja (55 %), Nej (9 %), Vet inte (17 %)
Känner du till de arbetsrättsliga villkor som ställs på arbetsgivaren i upphandlingen?
Ja (37 %), Nej (44 %), Inga svar lämnade (19 %)
Hur ofta kommer du för sent till kunderna på grund av körtiderna?
Aldrig (5), Någon gång i veckan (33 %), Någon gång varje arbetspass (23 %), Flera gånger varje arbetspass (20 %)
Jag känner mig stressad på grund av körtiderna?
Alltid (11 %), Ofta (27 %), Ibland (34 %), Aldrig (9 %)
Konkret mål
Hållbarhetsnämnden, som alltså är politiskt ansvarig för de offentliga upphandlingarna, har satt upp ett konkret politiskt mål att korta telefonköerna till beställningscentralen.
Vilka krav som ska ställas på dem som lämnar anbud vid nästa upphandling, som startar 2026, är i dagsläget inte klart.
Det kan dessutom komma att påverkas av nya EU-direktiv som nu förhandlas. Partier till vänster driver på för mer obligatoriska skrivningar, mindre frivillighet, särskilt när det gäller sociala och arbetsrättsliga krav.