AD prövar om omstritt hamnfack har rätt till eget lokalt avtal
Hamn. Konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Hamnarbetarförbundet har stämt arbetsgivarna i Arbetsdomstolen, eftersom lokala avtal i hamnen enbart tecknats med Transport.
I mars tecknade Hamnarbetarförbundet ett kollektivavtal med arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. Det skedde efter flera år av tuffa motsättningar, strejker och lockouter i Göteborgs containerhamn.
Nu ska innehållet i avtalet prövas av Arbetsdomstolen sedan arbetsgivarna i containerhamnen, APM Terminals, vägrat att teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet eller förhandla om detta med dem.
Tvisten gäller dels schemaläggning av skiftarbete, dels bemanning av lyftkranar i hamnen.
Enligt arbetsgivaren styrs arbetsvillkoren i hamnen av Transports kollektivavtal, som tecknades först. Därför har man förhandlat och tecknat lokala avtal med Transport i de omtvistade frågorna.
Hamnarbetarförbundets avtal är vad arbetsmarknadsexperter i dagligt tal kallar andrahandsavtal och underordnat Transports först tecknade avtal.
Juristen Erland Olauson är inte förvånad över arbetsgivarens agerande. Han konstaterar att Hamnarbetarförbundet var väl medvetet om innehållet i Transports riksavtal när man skrev under sitt likalydande kollektivavtal.
Mot den bakgrunden kan arbetsgivarna inte låta deras medlemmar få andra villkor än vad Transport har i sitt avtal.
− Om jag kommer överens med en person om att sälja en bil med vissa villkor kan jag sedan inte komma överens med någon annan om att sälja samma bil med andra villkor eller att avtalet med den första personen ska ändras, förklarar han.
Erland Olauson är före detta avtalssekreterare på LO och var ordförande i juristgruppen när parterna gemensamt tog fram förslaget till ändrad konflikträtt med anledning av stridigheterna i Göteborgs hamn.
− Med tanke på Arbetsdomstolens tidigare praxis känner jag mig ganska säker på att principen om det först tecknade avtalet gäller.
Han bedömer också att arbetsgivarna därför knappast kan blir skadeståndsskyldiga för att de inte förhandlat om lokala avtal med Hamnarbetarförbundet.
− Om Arbetsdomstolen av något skäl ändrar den praxis som hittills har gällt skulle det vara uppseendeväckande, men inget kan uteslutas här i världen, tillägger Olauson.
Hamnarbetarförbundet och APM Terminals har genomfört tvisteförhandlingar om tolkningen av kollektivavtalet lokalt och centralt utan att bli överens.
En fällande dom kan kosta APM Terminals en halv miljon kronor i skadestånd.
Enligt Arbetsdomstolen är det inte troligt att målen kommer upp i rätten förrän nästa år.