AD prövar om omstritt hamnfack har rätt till eget lokalt avtal

Hamn. Konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Hamnarbetarförbundet har stämt arbetsgivarna i Arbetsdomstolen, eftersom lokala avtal i hamnen enbart tecknats med Transport.

I mars tecknade Hamnarbetarförbundet ett kollektivavtal med arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. Det skedde efter flera år av tuffa motsättningar, strejker och lockouter i Göteborgs containerhamn.

Nu ska innehållet i avtalet prövas av Arbetsdomstolen sedan arbetsgivarna i containerhamnen, APM Terminals, vägrat att teckna lokala avtal med Hamnarbetarförbundet eller förhandla om detta med dem.

Tvisten gäller dels schemaläggning av skiftarbete, dels bemanning av lyftkranar i hamnen.

Enligt arbetsgivaren styrs arbetsvillkoren i hamnen av Transports kollektivavtal, som tecknades först. Därför har man förhandlat och tecknat lokala avtal med Transport i de omtvistade frågorna.

Hamnarbetarförbundets avtal är vad arbetsmarknadsexperter i dagligt tal kallar andrahandsavtal och underordnat Transports först tecknade avtal.

Juristen Erland Olauson är inte förvånad över arbetsgivarens agerande. Han konstaterar att Hamnarbetarförbundet var väl medvetet om innehållet i Transports riksavtal när man skrev under sitt likalydande kollektivavtal.

Mot den bakgrunden kan arbetsgivarna inte låta deras medlemmar få andra villkor än vad Transport har i sitt avtal.

− Om jag kommer överens med en person om att sälja en bil med vissa villkor kan jag sedan inte komma överens med någon annan om att sälja samma bil med andra villkor eller att avtalet med den första personen ska ändras, förklarar han.

Erland Olauson är före detta avtalssekreterare på LO och var ordförande i juristgruppen när parterna gemensamt tog fram förslaget till ändrad konflikträtt med anledning av stridigheterna i Göteborgs hamn.

− Med tanke på Arbetsdomstolens tidigare praxis känner jag mig ganska säker på att principen om det först tecknade avtalet gäller.

Han bedömer också att arbetsgivarna därför knappast kan blir skadeståndsskyldiga för att de inte förhandlat om lokala avtal med Hamnarbetarförbundet.

− Om Arbetsdomstolen av något skäl ändrar den praxis som hittills har gällt skulle det vara uppseendeväckande, men inget kan uteslutas här i världen, tillägger Olauson.

Hamnarbetarförbundet och APM Terminals har genomfört tvisteförhandlingar om tolkningen av kollektivavtalet lokalt och centralt utan att bli överens.

En fällande dom kan kosta APM Terminals en halv miljon kronor i skadestånd.

Enligt Arbetsdomstolen är det inte troligt att målen kommer upp i rätten förrän nästa år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.