AD-dom om alkotester blir stridsfråga i avtalsrörelsen

AD-domen som ger kundföretag rätt att alkotesta besökande chaufförer får stora konsekvenser för landets yrkesförare. Transport kommer nu att kräva att de omstridda testerna regleras i de avtalsförhandlingar som inleds direkt efter påsk. Det uppger Transports ordförande Lars Lindgren.

I dag den, 28 februari, löper kollektivavtalen ut för flera av Transports stora medlemsgrupper, bland dem åkerichaufförer och terminalarbetare. Löneavtalen förlängs nu vecka för vecka, i väntan på att parterna träffas vid förhandlingsbordet.

Gårdagens dom från Arbetsdomstolen, AD, ändrar förutsättningar för avtalsrörelsen, betonar Lars Lindgren. Han är mycket kritisk mot att AD i princip öppnar fältet fritt för åkeribranschens kunder och beställare att införa egna alkotester – riktade mot externa chaufförer som kommer för att hämta eller lämna gods.

Lars Lindgren säger:

– Jag vill först av allt betona att Transport absolut inte accepterar eller försvarar onykterhet i trafiken. Tvärtom, vi jobbar aktivt mot alkohol och droger, och mot den utbredda trötthet som uppstår för att chaufförer ofta pressas att köra längre än vad reglerna medger.

Transport har drivit en lång rad tvister som handlar om medlemmarnas personliga integritet. Om rätten till en privat sfär, även om man jobbar i en riskabel miljö med tunga fordon.

När drog- och alkotesterna dök upp på 1990-talet var det åtskilliga transportföretag som ville införa dem för personalen. Parallellt började åkeriernas kunder själva skaffa egen blåsutrustning. Drog- och alkotester blev en del av marknadsföreningen när företag ville framstå som seriösa.

– Vi såg framför oss en utveckling där våra yrkesförare skulle tvingas blåsa 10–15 gånger per dag, det vill säga hos varenda kund man besöker. För att stävja det propagerade vi för alkolås i lastbilarna. Det är den absolut bästa lösningen både ur trafiksäkerhets- och integritetssynpunkt, säger Lars Lindgren.

Transport skrev avtal med ett antal transportföretag om just alkolås. Enligt förbundets förhandlare var själva utgångspunkten att man nu enats om en kontrollfunktion, som skulle utesluta andra mer integritetskränkande tester.

En av de mest centrala frågorna för Transport är vem som utför kontrollen. Hela den svenska arbetsrätten bygger på att det finns ett partsförhållande mellan arbetsgivare och arbetstagare. Facket kan bara kalla arbetsgivaren till förhandlingsbordet – inte ett kundföretag. Som exempelvis Ferruform i Luleå, i det aktuella fallet.

Transports ledning anser att frågan om alkotester som utförs av ”tredje man”, är så avgörande att den måste lösas i de nya riksomfattande kollektivavtal som ska omförhandlades de kommande månaderna.

Lars Lindgren säger:

– Någon form av begränsning är nödvändig. Det här blir ett av våra högst prioriterade krav och jag utesluter inte att vi kan tvingas varsla om stridsåtgärder för att få en acceptabel lösning.

– I samhällets ögon är AD-domen kanske en bagatell, men jag tror inte att vanliga människor skulle acceptera att blåsa i alkoholmätare för att få komma in i butiker, parkeringshus eller på daghem och idrottsarenor.

I Sverige är det här ett helt oreglerat område, konstaterar Lindgren:

– Regering och riskdag har inte velat ta i frågan. I det läget måste vi lösa den själva, mellan parterna på arbetsmarknaden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.