AD-dom om alkotester blir stridsfråga i avtalsrörelsen
AD-domen som ger kundföretag rätt att alkotesta besökande chaufförer får stora konsekvenser för landets yrkesförare. Transport kommer nu att kräva att de omstridda testerna regleras i de avtalsförhandlingar som inleds direkt efter påsk. Det uppger Transports ordförande Lars Lindgren.
I dag den, 28 februari, löper kollektivavtalen ut för flera av Transports stora medlemsgrupper, bland dem åkerichaufförer och terminalarbetare. Löneavtalen förlängs nu vecka för vecka, i väntan på att parterna träffas vid förhandlingsbordet.
Gårdagens dom från Arbetsdomstolen, AD, ändrar förutsättningar för avtalsrörelsen, betonar Lars Lindgren. Han är mycket kritisk mot att AD i princip öppnar fältet fritt för åkeribranschens kunder och beställare att införa egna alkotester – riktade mot externa chaufförer som kommer för att hämta eller lämna gods.
Lars Lindgren säger:
– Jag vill först av allt betona att Transport absolut inte accepterar eller försvarar onykterhet i trafiken. Tvärtom, vi jobbar aktivt mot alkohol och droger, och mot den utbredda trötthet som uppstår för att chaufförer ofta pressas att köra längre än vad reglerna medger.
Transport har drivit en lång rad tvister som handlar om medlemmarnas personliga integritet. Om rätten till en privat sfär, även om man jobbar i en riskabel miljö med tunga fordon.
När drog- och alkotesterna dök upp på 1990-talet var det åtskilliga transportföretag som ville införa dem för personalen. Parallellt började åkeriernas kunder själva skaffa egen blåsutrustning. Drog- och alkotester blev en del av marknadsföreningen när företag ville framstå som seriösa.
– Vi såg framför oss en utveckling där våra yrkesförare skulle tvingas blåsa 10–15 gånger per dag, det vill säga hos varenda kund man besöker. För att stävja det propagerade vi för alkolås i lastbilarna. Det är den absolut bästa lösningen både ur trafiksäkerhets- och integritetssynpunkt, säger Lars Lindgren.
Transport skrev avtal med ett antal transportföretag om just alkolås. Enligt förbundets förhandlare var själva utgångspunkten att man nu enats om en kontrollfunktion, som skulle utesluta andra mer integritetskränkande tester.
En av de mest centrala frågorna för Transport är vem som utför kontrollen. Hela den svenska arbetsrätten bygger på att det finns ett partsförhållande mellan arbetsgivare och arbetstagare. Facket kan bara kalla arbetsgivaren till förhandlingsbordet – inte ett kundföretag. Som exempelvis Ferruform i Luleå, i det aktuella fallet.
Transports ledning anser att frågan om alkotester som utförs av ”tredje man”, är så avgörande att den måste lösas i de nya riksomfattande kollektivavtal som ska omförhandlades de kommande månaderna.
Lars Lindgren säger:
– Någon form av begränsning är nödvändig. Det här blir ett av våra högst prioriterade krav och jag utesluter inte att vi kan tvingas varsla om stridsåtgärder för att få en acceptabel lösning.
– I samhällets ögon är AD-domen kanske en bagatell, men jag tror inte att vanliga människor skulle acceptera att blåsa i alkoholmätare för att få komma in i butiker, parkeringshus eller på daghem och idrottsarenor.
I Sverige är det här ett helt oreglerat område, konstaterar Lindgren:
– Regering och riskdag har inte velat ta i frågan. I det läget måste vi lösa den själva, mellan parterna på arbetsmarknaden.