AD-dom om alkotester blir stridsfråga i avtalsrörelsen

AD-domen som ger kundföretag rätt att alkotesta besökande chaufförer får stora konsekvenser för landets yrkesförare. Transport kommer nu att kräva att de omstridda testerna regleras i de avtalsförhandlingar som inleds direkt efter påsk. Det uppger Transports ordförande Lars Lindgren.

I dag den, 28 februari, löper kollektivavtalen ut för flera av Transports stora medlemsgrupper, bland dem åkerichaufförer och terminalarbetare. Löneavtalen förlängs nu vecka för vecka, i väntan på att parterna träffas vid förhandlingsbordet.

Gårdagens dom från Arbetsdomstolen, AD, ändrar förutsättningar för avtalsrörelsen, betonar Lars Lindgren. Han är mycket kritisk mot att AD i princip öppnar fältet fritt för åkeribranschens kunder och beställare att införa egna alkotester – riktade mot externa chaufförer som kommer för att hämta eller lämna gods.

Lars Lindgren säger:

– Jag vill först av allt betona att Transport absolut inte accepterar eller försvarar onykterhet i trafiken. Tvärtom, vi jobbar aktivt mot alkohol och droger, och mot den utbredda trötthet som uppstår för att chaufförer ofta pressas att köra längre än vad reglerna medger.

Transport har drivit en lång rad tvister som handlar om medlemmarnas personliga integritet. Om rätten till en privat sfär, även om man jobbar i en riskabel miljö med tunga fordon.

När drog- och alkotesterna dök upp på 1990-talet var det åtskilliga transportföretag som ville införa dem för personalen. Parallellt började åkeriernas kunder själva skaffa egen blåsutrustning. Drog- och alkotester blev en del av marknadsföreningen när företag ville framstå som seriösa.

– Vi såg framför oss en utveckling där våra yrkesförare skulle tvingas blåsa 10–15 gånger per dag, det vill säga hos varenda kund man besöker. För att stävja det propagerade vi för alkolås i lastbilarna. Det är den absolut bästa lösningen både ur trafiksäkerhets- och integritetssynpunkt, säger Lars Lindgren.

Transport skrev avtal med ett antal transportföretag om just alkolås. Enligt förbundets förhandlare var själva utgångspunkten att man nu enats om en kontrollfunktion, som skulle utesluta andra mer integritetskränkande tester.

En av de mest centrala frågorna för Transport är vem som utför kontrollen. Hela den svenska arbetsrätten bygger på att det finns ett partsförhållande mellan arbetsgivare och arbetstagare. Facket kan bara kalla arbetsgivaren till förhandlingsbordet – inte ett kundföretag. Som exempelvis Ferruform i Luleå, i det aktuella fallet.

Transports ledning anser att frågan om alkotester som utförs av ”tredje man”, är så avgörande att den måste lösas i de nya riksomfattande kollektivavtal som ska omförhandlades de kommande månaderna.

Lars Lindgren säger:

– Någon form av begränsning är nödvändig. Det här blir ett av våra högst prioriterade krav och jag utesluter inte att vi kan tvingas varsla om stridsåtgärder för att få en acceptabel lösning.

– I samhällets ögon är AD-domen kanske en bagatell, men jag tror inte att vanliga människor skulle acceptera att blåsa i alkoholmätare för att få komma in i butiker, parkeringshus eller på daghem och idrottsarenor.

I Sverige är det här ett helt oreglerat område, konstaterar Lindgren:

– Regering och riskdag har inte velat ta i frågan. I det läget måste vi lösa den själva, mellan parterna på arbetsmarknaden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.