Adam betalade för ett jobb på Logent

Bemanningsföretaget Logent skakas av en muthärva. En anställd i Norrköping har trätt fram och berättat att han och andra tvingats betala flera tusen kronor till en mellanchef för att få ett visstidsjobb. Den anställde spelade in ett samtal där mutan förs på tal. – Vi ser allvarligt på uppgifterna och har gjort en polisanmälan, uppger Logents vd Michael Arvidsson.

I slutet av november toppade Norrköpings Tidningar förstasidan med historien om Logent. Transportarbetaren har parallellt grävt i samma härva.

Enligt flera källor inom Transport och på företaget Logent har mutrykten florerat i minst ett år. Personer uppges ha betalat tusentals kronor för påhugg eller fast jobb. Femsiffriga belopp nämns för befordran till en chefsposition.

Transportarbetaren har träffat flera av de inblandade. En av dem är en ung kille som sökte sig till Logent i våras.

Killen, som vi kan kalla Adam, kontaktade en mellanchef och hörde sig för om jobb.

– Svaret jag fick var att han, mellanchefen, ville ha pengar för besväret. Konstigt, tyckte jag. Men jag insåg att det ändå kunde vara värt pengarna, om det ledde till ett fast jobb, säger Adam som inte vill uppge hur stor summa det handlar om.

Han gick ut gymnasiet för flera år sedan och har sedan dess kämpat för att komma in på arbetsmarknaden. Han vill flytta hemifrån och såg Logentjobbet som en chans.

– Jag fick en visstidsanställning på några månader. När jag frågade om förlängning sa mellanchefen att han i så fall ville ha mer betalt. Han nämnde en viss summa. Jag svarade att jag inte har så mycket, men gick med på att betala hälften.

Trots två mutor fick Adam ändå inte fast jobb. Han ringde då upp mellanchefen och frågade hur det skulle bli. Skulle han få fast jobb om han betalade de resterande pengarna? Det samtalet finns inspelat. Mellanchefen uppger att Adam kommer att få fast jobb, “chansen är 80 procent”.

Adam blev frustrerad och bestämde sig för att berätta som det var för arbetsgivaren. Han gick först till en chef högre upp i hierarkin. Denne utlovade fast jobb, bara Adam höll tyst och inte läckte ut muthistorien.

Men den vidtalade chefen bytte arbetsuppgifter och Adam insåg att han sannolikt aldrig skulle få den utlovade tillsvidareanställningen. Han gick vidare till en annan chef.

Nu tog det mer skruv, fast inte på det sätt Adam tänkt sig. Han blev hemskickad – med lön – de veckor som var kvar av visstidsanställningen. Någon förlängning blev det inte. Varken fast jobb eller nytt påhugg.

Adam kontaktade facket, Transport. Hans krav var tillsvidareanställning och mutpengarna tillbaka. Om inte mellanchefen betalade, ville Adam ha pengarna från Logent.

– Jag vill egentligen inte klämma åt mellanchefen. Det är Logent som bär ansvaret, säger Adam.

Mats Andersson är ombudsman på Transports Linköpingsavdelning. Han tog upp muthistorien vid ett möte med Logent.

– Vi påtalade för Logent det vi tidigare hört om mutor och vi redogjorde för Adams fall. Företaget uppgav att den utpekade mellanchefen förnekat alltihop. Utan bevis, kunde Logent inte agera, hävdade man.

– Någon visstidsanställning kunde det heller inte bli tal om. Företaget ansåg att man redan innan hade övertalighet.

Enligt flera källor har Logent ändå agerat mot mellanchefen, trots att “ord står mot ord”. Han blev först omplacerad, men sedan historien började läcka ut har han lämnat företaget.

Transportmedlemmarna på Logent har bildat en egen fackklubb. En av dem som engagerat sig fackligt säger:

– Jag är förbannad på Logents vd som uttalar sig i ärendet, utan att ens ha hört bandinspelningen. Det har snackats länge om mutor, både kring den utpekade mellanchefen och andra.

– Tyvärr finns det en lång historia av missförhållanden inom Logent. Det finns en straffkultur, där man snabbt omplacerat folk som påtalat brister. Vi har haft stora problem med arbetsmiljön, dåligt ledarskap och felaktiga löner.

Den fackliga förtroendemannen är också kritisk till den ”småpåvekultur” som sannolikt bäddat för mutor och bestickning.

– Jag jobbade nära en teamledare, en sorts gruppchef, ganska långt ner på golvet. I dennes uppdrag ingick att peka ut vilka som skulle få fortsatt jobb och vilka som inte dög. Den här teamledaren tyckte att det var obehagligt.

– Å andra sidan är det kanske inte så konstigt att uppgiften delegeras nedåt. Det är på golvet man ser vilka nyanställda som passar för jobbet.

Michael Arvidsson är vd på Logent. Han säger:

– Misstankar om mutbrott är förstås oerhört allvarligt. Vi har lyssnat med båda berörda parter och deras uppgifter är motstridiga. Jag har själv inte hört inspelningen. Situationen är olycklig och vi har nu gjort en polisanmälan, för att få saken utredd.

Vill Logent att anställda träder fram och avslöjar missförhållanden?

– Det som hänt är olyckligt, och visst, jag vill veta vad som försiggår i företaget.

Fast Adam blev ju hemskickad – med lön, efter avslöjandet. Varför?

– Han uttryckte oro för att vara kvar på arbetsplatsen och vi hade svårt att hitta en annan kund där det behövdes personal just då. Som jag förstod det trivdes han inte heller.

Vad har hänt med mellanchefen?

– Vi kom gemensamt överens om att han skulle sluta i Logent. Han ville inte längre vara kvar.

Vilken ersättning får mellanchefen när han slutar?

– Bara lön under uppsägningstiden, tror jag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.