AF fortsätter skicka bidragsanställda till Logent

Trots all kritik mot företaget, och avrådan från Transport, fortsätter Arbetsförmedlingen i Norrköping att skicka bidrags- och trygghetsanställda till bemanningsföretaget Logent.

Såväl tidningen Transportarbetaren som lokala medier, har den senaste tiden rapporterat utförligt om bemanningsföretaget Logent i Norrköping. En visstidsanställd uppgav att han betalat mutor till en mellanchef för att få en fast anställning – som sedan aldrig blev av. När han klagade till en chef högre upp i hierarkin, ska visstidaren ha skickats hem med lön och inte fått sin visstidsanställning förlängd.

Flera källor inifrån Logent uppgav att det länge ryktats om mutor på företaget, och vittnade om en ”straffkultur” där man omplacerar folk som kritiserar fel och brister.

Enligt artiklar i lokaltidningen Norrköpings Tidningar har Logent också fuskat med helgersättningar, och systematiskt bytt ut de visstidsanställda i stället för att fastanställa dem.

Ändå fortsätter Arbetsförmedlingen i Norrköping att anlita Logent när de söker jobb åt lönebidrags- och trygghetsanställda.

– Det är ju rätt så fantastiskt egentligen. Redan i slutet av november skrevs det om problemen på Logent, och i en veckas tid var det på löpsedlarna i hela Norrköping. Ändå fortsätter förmedlingen att skicka folk till företaget, säger Mats Andersson, ombudsman på Transport avdelning 4 i Östergötland.

Men det är inte bara media som uppmärksammat situationen på Logent. Vid lönebidrags- och trygghetsanställningar ska Arbetsförmedlingen hålla samråd med berört fackförbund, för att få en uppfattning om hur facket ser på det aktuella företaget.

– Vi har framhållit att det finns stora problem på Logent och inte tillstyrkt anställningarna. Nu senast var det ganska många visstidsanställda som fick sluta precis innan julhelgerna, trots att de gjort ett fullgott arbete. Sedan ersattes de med nya efter helgerna. Det här har vi skrivit om i våra utlåtanden till förmedlingen, säger Mats Andersson.

Dessutom menar han att Arbetsförmedlingen med egna ögon bör kunna se hur företaget arbetar.

– Det har varit jättestor omsättning på folk på Logent, och de som måste sluta kommer ju in på förmedlingen nästa dag. Så det kan ju inte vara okänt för dem, säger Mats Andersson.

Men varken detta eller samråden med Transport, tycks ha påverkat förmedlingens agerande.

– ”Samråd” ska ju betyda att man är med och påverkar, och det känner jag väl inte att vi gör när förmedlingen skiter i vad vi säger. Det verkar som om de bara vill bli av med sina ärenden.

Niklas Sjösten, tillförordnad chef för Arbetsförmedlingen i Norrköping, poängterar att samrådet med facken väger tungt när förmedlingen fattar beslut om den här sortens anställningar.

– Men deras synpunkter är en del i en samlad bedömning. En väldigt viktig del, men beslutet är ytterst Arbetsförmedlingens. Och ska vi säga nej till ett företag, då ska vi grunda det i de lagar och förordningar som reglerar vårt uppdrag, säger Niklas Sjösten.

Vad krävs då för att ni ska säga nej?

– Till exempel att företaget saknar försäkringar som motsvarar gällande kollektivavtal, eller att lönerna inte ligger i linje med vad som gäller allmänt i branschen.

I det här fallet gäller mycket av kritiken att Logent sägs byta ut folk i stället för att fastanställa dem?

– Jag kan inte detaljerna hos just det här företaget. I bemanningsbranschen generellt är det ju ett stort flöde av folk, med korta anställningar, projektanställningar och så vidare. Men när det gäller lönebidragsanställningar och trygghetsanställningar så ska vi verka för långsiktiga lösningar, och det hoppas jag att handläggarna tar in i sin bedömning.

Är ni säkra på att ni verkar för långsiktiga lösningar, när ni skickar folk till ett företag med den personalomsättning som Logent sägs ha?

– Den individ som har en svagare ställning på arbetsmarknaden ska få hjälp till en tryggare anställning. Det är det som är syftet med den här typen av anställningsformer. Men sedan finns det ju till exempel säsongsbetonade anställningar, som kanske inte är det bästa för individen, men som kanske är vad som finns att tillgå just nu.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.