AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025
Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.
Sverige är inne i en lågkonjunktur. Hushållen håller i plånboken och har små marginaler efter inflationskris och räntechock. I Arbetsförmedlingens rapport om utvecklingen på arbetsmarknaden 2024–2026 bedöms arbetslösheten att öka fram till mitten av 2025. För att sedan minska lite fram till och med slutet av 2026.
Det finns en stor grupp människor som har varit arbetslösa en längre tid. Arbetsförmedlingen tror att det kommer att bli ännu svårare för dem att hitta jobb. Svårast att hitta jobb bedöms det vara för personer som varit arbetslösa två år eller mer. Arbetsförmedlingen bedömer att nio av tio långtidsarbetslösa har en svag konkurrensförmåga. Därför konstaterar Arbetsförmedlingen att det krävs förstärkt stöd för dem.
– För att bromsa långtidsarbetslösheten behövs mer stöd och arbetsnära insatser, utbildning, praktik och subventionerade anställningar. Samverkan mellan Arbetsförmedlingen, kommuner och andra aktörer är avgörande för att kunna ge stöd till arbetssökande och förbättra matchningen på arbetsmarknaden, säger Eva Samakovlis, analysdirektör på Arbetsförmedlingen, i ett pressmeddelande.
Trots att det har varit dåliga tider fortsätter företagen att larma om svåra problem i rekryteringen. Det går inte att hitta personal som matchar behoven. När arbetsgivarna rankar sina problem att rekrytera är det vanligaste problemet att kandidaterna inte har rätt yrkeserfarenhet, följt av avsaknad av rätt utbildning och därefter fel personliga egenskaper. För höga lönekrav och bristande svenska hamnar på fjärde och femte plats bland arbetsgivarnas skäl till rekryteringsproblem.
Eftersom det är svårt att hitta folk väljer över 40 procent av arbetsgivarna att förlänga rekryteringsperioden. Strax under 20 procent sänker kraven på erfarenhet. Och ganska exakt tio procent väljer att höja lönerna för att hitta rätt personal.