
Åkare krävde att chaufför betalade för bärgningen
Åkeri. En chaufför körde fast och ringde bärgning. Sedan vägrade åkaren att betala, men ändrade sig då facket blandades in.
Det var under förra året som en lastbilschaufför i Västernorrland skulle köra ut till ett vägbygge. I samband med lossning fastnade bilen då underlaget gett vika.
Chauffören ringde efter bärgare som fick arbeta flera timmar för att få loss ekipaget. Räkningen landade på nära 10 000 kronor. Efter årsskiftet fick chauffören en betalningspåminnelse. Men likväl vägrade åkeriets ägare först att betala, berättar Transports lokalombudsman Johan Molin.
Men efter att föraren kontaktade facket ändrade sig åkeriet.
– Sedan dess har jag forskat lite i det här och bärgningsföretagen har berättat att det blir vanligare att förarna själva måste betala. Det är så klart fel, säger Johan Molin.
Det är bäst att fråga företaget innan bärgning, anser Johan Molin.
– Tidigare var det inte samma mentalitet. Satt man fast skulle man komma därifrån och fick lösa det själv. Men nu verkar det vara fler arbetsgivare som bråkar om det. Jag vet inte om det beror på att kostnaderna ökar i branschen eller något annat, säger han.
Molins rekommendation är att dubbelkolla med arbetsgivaren att det är okej att ringa bärgning och att allra helst ha det i text. Ännu säkrare är det om arbetsledningen gör beställningen.
– Men det är inte alltid så lätt. Det är bara chauffören som vet exakt var han står.
– Jag hävdar med bestämdhet att man som anställd inte ska behöva betala för en bärgning av ett arbetsfordon. Jag har pratat runt med flera seriösa åkare efter det här och de håller med om att det är galenskap att låta chauffören betala.