Åkare sålde leasade bilar utomlands
Helsingborgsåkeriet Linkway trans, tidigare Tornado, lurade inte bara chaufförer på lön. I januari dömdes tre av huvudmännen till 3,5 års fängelse vardera för att ha plundrat bolaget på lastbilar. Många av åkeriets 45 belånade eller leasade fordon såldes i Iran eller Irak. Fortfarande är 21 dragbilar spårlöst borta.
– Det handlar om grov ekonomisk brottslighet. För åkeribranschen är det förstås positivt att den sortens entreprenörer hamnar bakom lås och bom, säger Jörgen Danielsson, före detta ombudsman som drev flera lönetvister mot åkeriet.
Tornado startades 2005 av makarna PK och MK. Det började i liten skala med hustrun MK som formell företrädare och maken PK som chaufför och den egentlige huvudmannen.
Verksamheten växte snabbt till ett åkeri med som mest 45 dragbilar och en omsättning på 35 miljoner kronor. Bland kunderna fanns speditörerna Freja och Ecotrans.
Tornado blev en följetong hos Transports Helsingborgsavdelning. En rad förare kontaktade facket och vittnade om utebliven lön och systematisk press att bryta mot kör- och vilotidsreglerna.
Under 2014 bytte Tornado namn till Linkway Trans. Vintern 2015 stoppade EU:s gränspolis Tornadomärkta dragbilar som var på väg att köras ut ur Rumänien och Bulgarien.
Ekobrottspolisen kopplades in och kunde nysta upp en härva av snabba ägarbyten, märkliga transaktioner och bilar som olovligen sålts eller var på väg att säljas utomlands.
I somras häktades makarna P K och M K vid Helsingborgs tingsrätt. Kort därefter gick Linkway i konkurs. I samma veva häktades även A A – en 47-årig man som enligt åklagaren fått agera både målvakt och medhjälpare när åkeriet skulle plundras.
Den 66 sidor långa domen är sorglustig läsning. Tingsrätten anser att det är bevisat att maken P K och A A både kört bilar och beordrat anställda chaufförer att köra dem ur Sverige. Med syfte att via mellanhänder sälja fordonen i Iran och Irak.
Enligt åklagaren var målet att sälja alla lastbilar, trots att de var leasade eller inte slutbetalda. Bara under tre månader förra vintern gick 34 bilar med färja över till Polen.
Av åkeriets totalt 45 fordon saknas fortfarande 21. Tolv av dessa har passerat Rumäniens eller Bulgariens gräns, har polisen kunnat konstatera.
Sammanlagt 24 fordon har hittats och återtagits – de flesta i Polen eller Bulgarien. En handfull bilar återfanns övergivna i Sverige.
När rättegången inleddes strax före jul stod sex personer inför skranket. De har alla haft ledande positioner i Linkway, under kortare eller längre perioder.
Domstolen valde att fria tre av de åtalade. Men båda makarna och A A döms till tre år och sex månaders fängelse för olovligt förfogande och grov oredlighet mot borgenärer. Trion får också näringsförbud i fem år.
De dömda hade fram till den 19 februari på sig att överklaga till hovrätten.
Jörgen Danielsson, numera pensionerad ombudsman, ägnade många timmar åt chaufförer som lurats på lön hos Tornado. Han är inte överraskad över de märkliga turerna i företaget:
– Åkeribranschen är en tacksam bransch för den som vill ägna sig åt ekobrott. Vinsterna är visserligen små, men redan från starten omsätts stora pengar. En enda dragbil genererar omkring en miljon i omsättning.
– Det krävs varken kunskap eller kapital för att sparka i gång ett åkeri heller. Speditören fixar kunder, trafikledning och dieselkort. Chaufförerna står för resten av den nödvändiga kompetensen. Staten är bussig nog att låta alltihop rulla i ett helt år, innan någon redovisning krävs in.