Åkaren avsäger sig ansvaret

Hasse Eklunds arbetstider strider helt klart mot arbetstidslagen. Vilket ansvar har Hagsätra taxi för det? Åkaren, Sören Andersson, skyller allt på Hasse. Han hotar också med polisanmälan.

Hasse Eklund körde i ett år och åtta månader på Hagsätra taxi, som drivs av Sören Andersson. När Transportarbetaren ringer och ställer frågor om vem som ytterst bär ansvaret för Hasses schema och arbetstider säger han:

– Hasse valde själv att jobba extra varannan helg. Det är inget jag uppmuntrar. Man måste också skilja på den inloggade tiden och verklig arbetstid. Hasse skötte inte inloggningen som man skulle. Han kunde knappa in sig och sedan sitta i garaget två, tre timmar utan körning.

Varför finns det inte kollektivavtal och försäkringar på Hagsätra taxi?

– Inga försäkringar gäller när föraren fyllt 65 år. Hasses änka har ringt mig flera gånger och frågat om försäkringar. Hon har varit tjatig, så därför tänker jag inte berätta att det finns 400 000 kronor i försäkringspengar som hon skulle kunna hämta ut.

Sören Andersson uppger sedan att han inte hinner prata mer och vi gör upp om en telefonintervju två dagar senare.

Transportarbetaren gör sedan en rad försök att nå Sören Andersson, utan framgång. När tidningen efter ytterligare ett par dagar ringer från en nummerskyddad telefon svarar han till slut. När jag presenterar mig knappar han omedelbart bort samtalet.

Transportarbetaren kontrar med sms och klargör att Hagsätra taxi kommer att figurera i en artikel om Hasse. Fyra minuter efter sms:et ringer Sören Andersson upp, arg som ett bi:

– Allt du skriver som är fel kommer jag att polisanmäla! För förtal! Hasse använde färdtjänstbussen privat, utan lov. Jag kommer att polisanmäla honom också!

Transportarbetaren hinner inte fråga Sören Andersson om han verkligen tänker polisanmäla en anställd som avlidit innan han knappar av samtalet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.