Åkarna ska arbeta ­– och vila – precis som förarna

Från och med 1 maj i år måste även åkare, som själva kör lastbil, följa samma regler för arbetstid och vila som anställda chaufförer. Genom ett undantag i EU:s arbetstidsdirektiv har bestämmelserna hittills bara gällt förarna.

Inom yrkestrafiken finns både kör- och vilotidsregler och arbetstidsbestämmelser, som omfattar förare. Än så länge har arbetstidsreglerna bara omfattat anställda chaufförer. I en proposition (ett förslag) till riksdagen föreslår nu regeringen att EU:s arbetsdirektiv ska införas också för egenföretagare inom åkeribranschen.

Det innebär arbetsinsatser på max 48 timmar i veckan. Möjlighet finns att arbeta ända upp till 60 timmar, men genomsnittet över fyra månader får inte överstiga 48 timmar per vecka.

– Vi välkomnar det. Undantaget för egenföretagare i sju år var en stor besvikelse för oss, kommenterar förbundsordförande Lars Lindgren.

Han tillägger:

– Hur kontrollen av att reglerna sedan efterföljs är en annan fråga.

Förändringen införs i maj, om förslaget röstas igenom i riksdagen. Det mesta tyder på det eftersom regering och allians tycks vara på samma linje i frågan.

Lars Lindgren beskriver arbetstidslagen som en social lagstiftning för att skydda arbetstagare från att behöva jobba in absurdum, utan tillräcklig vila. För egenföretagare, likaväl som chaufförer, handlar det också om trafiksäkerheten – att man inte sitter uttröttad bakom ratten, inskärper Lindgren.

– Egenföretagare pressas från alla håll och kanter. I det läget kan det vara en fördel att ha en lag att hänvisa och hålla sig till, anför han.

I den aktuella debatten talas det mycket om ”falska egenföretagare”. Det handlar om chaufförer med bara en enda uppdragsgivare, som pressas att skaffa F-skattesedel och bli egenföretagare, för att få fortsätta köra för ett åkeri. Kommer beslutet att ha någon effekt på detta?

– Det här är i alla fall ett steg i rätt riktning mot en sundare konkurrens i åkeribranschen. Ett litet myrsteg, anser Lars Lindgren.

Elving Långdal är vd för Långdals Åkeri i Hedemora. Han tycker inte att förändringen orsakar något krångel för företaget.

– En del synpunkter har vi väl, men detaljerna vill jag inte gå in på. Vi kommer inte att få några problem med det, uppger han.

Enbilsåkaren Marcus Brodde i Vellinge har tidigare uttalat sig negativt om införandet av direktivet. Invändningarna har gällt möjligheterna för företagare med få bilar att hinna med administrationen. När Transportarbetaren ringer utbrister han uppgivet:

– Jag bryr mig inte längre eftersom jag säljer skiten. Det här går inte att hålla på med, hela jävla branschen är så dålig. Vi ska helst betala för att vi ska köra åt folk.

Frågan om arbetstidsregleringen och arbetstidsdirektivet har inneburit en segdragen tvist inom EU. Enligt ett beslut 2002 skulle egenföretagande lastbilschaufförer egentligen ha börjat omfattas av arbetstidslagstiftningen redan i mars 2009. Då föreslog EU-kommissionen i stället att egenföretagare skulle undantas permanent från reglerna om arbete och vila. Det sa dock Europaparlamentet nej till i juni 2010.

När frågan debatterades i parlamentet argumenterade den brittiska konservativa ledamoten Julie Girling:

”Att människor skulle drivas in i egenföretagande är fullständigt skrattretande. Det är ett val som människor gör. Vi talar i oändlighet om att underlätta för entreprenörer. Så att avskräcka dem helt kan inte vara vägen framåt.

Olle Ludvigsson (s) i sysselsättningsutskottet kontrade, på euportalen.se:

”Jag vet att egenföretagande lastbilschaufförer är under enorm press att arbeta natt och dag”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.