Åkarna ska arbeta – och vila – precis som förarna
Från och med 1 maj i år måste även åkare, som själva kör lastbil, följa samma regler för arbetstid och vila som anställda chaufförer. Genom ett undantag i EU:s arbetstidsdirektiv har bestämmelserna hittills bara gällt förarna.
Inom yrkestrafiken finns både kör- och vilotidsregler och arbetstidsbestämmelser, som omfattar förare. Än så länge har arbetstidsreglerna bara omfattat anställda chaufförer. I en proposition (ett förslag) till riksdagen föreslår nu regeringen att EU:s arbetsdirektiv ska införas också för egenföretagare inom åkeribranschen.
Det innebär arbetsinsatser på max 48 timmar i veckan. Möjlighet finns att arbeta ända upp till 60 timmar, men genomsnittet över fyra månader får inte överstiga 48 timmar per vecka.
– Vi välkomnar det. Undantaget för egenföretagare i sju år var en stor besvikelse för oss, kommenterar förbundsordförande Lars Lindgren.
Han tillägger:
– Hur kontrollen av att reglerna sedan efterföljs är en annan fråga.
Förändringen införs i maj, om förslaget röstas igenom i riksdagen. Det mesta tyder på det eftersom regering och allians tycks vara på samma linje i frågan.
Lars Lindgren beskriver arbetstidslagen som en social lagstiftning för att skydda arbetstagare från att behöva jobba in absurdum, utan tillräcklig vila. För egenföretagare, likaväl som chaufförer, handlar det också om trafiksäkerheten – att man inte sitter uttröttad bakom ratten, inskärper Lindgren.
– Egenföretagare pressas från alla håll och kanter. I det läget kan det vara en fördel att ha en lag att hänvisa och hålla sig till, anför han.
I den aktuella debatten talas det mycket om ”falska egenföretagare”. Det handlar om chaufförer med bara en enda uppdragsgivare, som pressas att skaffa F-skattesedel och bli egenföretagare, för att få fortsätta köra för ett åkeri. Kommer beslutet att ha någon effekt på detta?
– Det här är i alla fall ett steg i rätt riktning mot en sundare konkurrens i åkeribranschen. Ett litet myrsteg, anser Lars Lindgren.
Elving Långdal är vd för Långdals Åkeri i Hedemora. Han tycker inte att förändringen orsakar något krångel för företaget.
– En del synpunkter har vi väl, men detaljerna vill jag inte gå in på. Vi kommer inte att få några problem med det, uppger han.
Enbilsåkaren Marcus Brodde i Vellinge har tidigare uttalat sig negativt om införandet av direktivet. Invändningarna har gällt möjligheterna för företagare med få bilar att hinna med administrationen. När Transportarbetaren ringer utbrister han uppgivet:
– Jag bryr mig inte längre eftersom jag säljer skiten. Det här går inte att hålla på med, hela jävla branschen är så dålig. Vi ska helst betala för att vi ska köra åt folk.
Frågan om arbetstidsregleringen och arbetstidsdirektivet har inneburit en segdragen tvist inom EU. Enligt ett beslut 2002 skulle egenföretagande lastbilschaufförer egentligen ha börjat omfattas av arbetstidslagstiftningen redan i mars 2009. Då föreslog EU-kommissionen i stället att egenföretagare skulle undantas permanent från reglerna om arbete och vila. Det sa dock Europaparlamentet nej till i juni 2010.
När frågan debatterades i parlamentet argumenterade den brittiska konservativa ledamoten Julie Girling:
”Att människor skulle drivas in i egenföretagande är fullständigt skrattretande. Det är ett val som människor gör. Vi talar i oändlighet om att underlätta för entreprenörer. Så att avskräcka dem helt kan inte vara vägen framåt.
Olle Ludvigsson (s) i sysselsättningsutskottet kontrade, på euportalen.se:
”Jag vet att egenföretagande lastbilschaufförer är under enorm press att arbeta natt och dag”.