Åkeri i konkurs efter tvist om utländska chaufförer
Ett åkeri i Ulricehamn har begärt sig i konkurs. Företaget kunde inte betala de arbetsgivaravgifter som Skatteverket kräver – för chaufförer som är anställda i ett rumänskt bemanningsföretag.
Velanova cargo håller till i lilla Hössna i Ulricehamn. Åkeriets affärsidé är att leasa in lastbilar och anlita chaufförer som är anställda av ett bemanningsföretag i Rumänien. Som mest har ett 70-tal fordon rullat.
Skatteverket har dock kommit fram till att chaufförerna är att betrakta som anställda i Sverige. Därför krävs Velanova cargo på arbetsgivaravgifter för dem. En skatteskuld på flera miljoner kronor förfaller till betalning i januari. När staten gick in och betalningssäkrade de pengar som finns i företaget begärde det sig i konkurs.
– Ekonomin hade varit hygglig om bolaget inte hade varit oenigt med Skatteverket, säger konkursförvaltaren Rolf Eriksson som nu avvecklar företaget för att fordringsägarna ska få sina pengar.
– Just nu lämnar jag tillbaka leasingbilar på löpande band, säger han. Men en del av verksamheten kommer att flyttas över på ägarens pappas åkeri på samma ort.
På Skatteverket suckar Pia Bergman som är myndighetens rikssamordnare mot grov ekonomisk brottslighet.
– Jag uttalar mig inte om det enskilda ärendet, säger hon. Men jag kan berätta att det rullar väldigt många liknande fall hos oss. Och alltför många företag fortsätter med det här upplägget fast vi tillsammans med Sveriges Åkeriföretag har informerat om vad som gäller.
Hon hänvisar till huvudregeln som säger att den som arbetar stadigt i ett land också ska betraktas som anställd där. Det vill säga: Arbetsgivaren ska betala arbetsgivaravgift till svenska staten och den anställda ska betala skatt i Sverige.
– Jag tycker att åkerierna borde veta detta nu, säger Pia Bergman. Men de bedömer kanske att upptäcktsrisken är så liten – medan vinsten är så stor.
Ägaren av Velanova cargo har inte gått att nå. En anställd uppger att ägaren kommer att ringa, om ”han själv vill det”.
– Det blir intressant att se vad den här konkursen betyder för andra svenska åkerier som använder sig av utländska chaufförer, säger Tommy Jonsson, ombudsman på Transport i Jönköping.