Åkeri i Luleå betalade övertid med bildelar

Hot, fusk med färdskrivarkort, fiffel med övertidsersättning och felaktiga löneutbetalningar. Beskrivningen av hur det går till på LE Kerttus Åkeri i Luleå är allt annat än smickrande. Åtta chaufförer har sagt upp sig inom loppet av några månader.

– Jag jobbade där i åtta år. Övertiden fick vi aldrig redovisa i tidböckerna utan skriva för hand på papper vid sidan av. Sen fick vi ta ut tiden i bildelar eller bränsle, att betala i pengar skulle ”bli för dyrt”. Vd:n sa att jag kunde sälja grejerna för att få pengar. Men det är ju jävligt märkligt.

Det säger Stefan, en av de åtta chaufförer som i våras valde att sluta på företaget. Han berättar om ett lynnigt ledarskap där den som inte ville jobba övertid eller sova borta blev hotad med avsked. Han berättar också om ett utbrett fusk med färdskrivarkort för att kunna köra både dag och natt och om lönen som inte betalades ut när den skulle. Stefan har inte fått en lönespecifikation på sex år och har det sista halvåret fått ringa den 25:e varje månad och efterlysa sina pengar.

Anställda som jobbat varje dag flera veckor i sträck med snöröjning har inte fått någon övertidsersättning, berättar han.

– Vd:n säger att vi har jobbat ideellt, men inte fan jobbar jag ideellt. Han hade en skuld till mig på 300 000 kronor. När jag slutade fick jag efter en facklig förhandling 90 000 kronor som han betalade för att bli av med mig. Han tyckte jag var obekväm. Resterande 200 000 kronor får jag aldrig se.

Enligt de chaufförer vi pratat med ska företaget sammanlagt vara skyldigt sina före detta anställda 600 000 kronor i icke betald övertid, felaktiga löner och utebliven semesterersättning.

– Så här har det sett ut i perioder, säger Stefan. Det har hänt att folk som blivit blåsta åkt hem till cheferna och spöat dem för att få ut sina pengar. Då har de fått betalt.

Ytterligare två chaufförer vi pratar med bekräftar bilden av ett tveksamt företag.

– Det var för mycket konstigheter, säger Anders. Jag var anställd som traktorchaufför men tillbringade tid med att svetsa lastbilar utan att ha någon svetsarlicens. Om jag inte gjorde det fick jag höra att jag var en idiot som inte duger något till. Tänk om det hänt en olycka? Jag vet inte hur mycket pengar jag har förlorat. Jag är bara så jävla glad att jag tagit mig därifrån och har bra rykte som chaufför så att jag kunnat få ett nytt jobb.

– I början var det bra och ledningen var tillmötesgående på alla sätt, berättar Niklas. Men ju längre tiden gick, desto mer sågad blev man varje morgon. Det var gap och skrik om allt man skulle göra. Man skulle köra i vått och torrt.

Han berättar om hur han renoverat hela sin bil med delar från företaget som motsvarar det belopp han jobbat övertid. Men företaget är ändå skyldigt honom uppemot 70 000 kronor för obetald semesterersättning och för lågt utbetalda lönebelopp, enligt Niklas.

– Jag ska ha pengar för det, säger han. Jag äter inte bildelar och jag kan inte gå till banken och betala med däck och olja. Det där företaget ska inte ha några anställda. De vet inte vad personalpolitik är. Vore det här det enda åkeriet i stan så skulle jag hellre ta skottkärra och spade och köra mitt eget än att jobba där. Jag önskar inte ens min värsta fiende att jobba där.

Förare vi pratat med säger att de är beredda att gå till Arbetsdomstolen, AD, om de inte får ut sina pengar från den före detta arbetsgivaren. Men det är inget man bara gör så där, säger Olov Wiklund. Han är ombudsman på Transports avdelning 26 i Luleå och den som förhandlade om de 90 000 kronorna åt Stefan.

– Vi har en förhandlingsordning som man måste följa, säger han. Först en lokal förhandling, sedan en central. Efter det kan man eventuellt gå till AD. Men det är förbundet som gör det i så fall, inte privatpersonen.

Dessutom, har chaufförerna redan gått med på en uppgörelse så kan vi inte gå vidare till domstol, poängterar han.

Men det är bara en av de drabbade som fått en uppgörelse. Övriga då?

– Först måste de tala om för arbetsgivaren hur mycket pengar han är skyldig. Är de inte överens får de höra av sig till Transport så tittar vi på det. Sen får vi se var vi hamnar.

Är du beredd att gå till förhandling för var och en av chaufförerna?

– Det är mitt arbete så finns det fog för det så måste jag ta det till förhandling.

Fifflet med färdskrivarkort, övertidsersättning i bildelar och annat konstigt som chaufförerna berättar om, vad säger du om det?

– Ja vad ska jag säga. Båda sidor är ju lika brottsliga. Chaufförerna skulle aldrig ha gått med på att ta ut övertiden i saker utan kommit till oss istället. En arbetsgivare kan stå med kniven mot strupen, men som anställd ska du ändå inte gå med på att fuska med färdskrivaren.

Har inte arbetsgivaren just i egenskap av arbetsgivare större skuld?

– Båda har gjort fel. Vi har ett avtal som man ska följa och här har båda parter brutit mot det.

När Transportarbetaren ringer Lars Kerttu, vd för LE Kerttus Åkeri, för att be honom bemöta kritiken, får vi följande svar:

– Jag har pratat med Transport om det där så jag vill inte prata mer om det.

 

Fotnot. Stefan, Anders och Niklas heter egentligen något annat.

LE Kerttus Åkeri hade enligt officiella siffror en omsättning på knappt 14 miljoner kronor förra året. Det är nästan en fördubbling på sex år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.