Åkeri kräver utdrag ur brottsregistret av alla förare
Tankbilsåkeriet Simeon kräver att förarna ska visa upp utdrag ur polisens belastningsregister. Åkerier har varken informerat chaufförerna eller facket i förväg. De anställda fick bara blanketten hemskickad, med det korta beskedet "Fyll i och lämna in".
Simeon Logistics kör flytande bulkvaror, bland annat gas, i Sverige, Finland och Baltikum.
Nyligen skickade företaget ut ett brev till 35–40 anställda. Innehållet var knapphändigt. Det bestod av polisens standardformulär som används när personer själva vill ta del av uppgifter som finns lagrade i polisens så kallade belastningsregister. Plus ett svarskuvert – adresserat till Simeon.
Flera förare reagerade. Utdrag ur polisens brottsregister är synnerligen integritetskänsligt material. Blanketten och den lilla handskrivna postit-lappen gav inga förklaringar till varför arbetsgivaren kräver fram uppgifterna och hur de ska användas.
Transportarbetaren ringer upp Simeons transportchef, Mats Illerstål. Det är hans signatur som finns på postit-lappen.
– Det stämmer att vi begär in de här uppgifterna. Det är 35–40 förare som omfattas. I det här fallet gör vi det för alla chaufförer som kör för en viss kund, AGA. Jag ser inga problem för chaufförerna att skriva på. Det är AGA som ställt kravet.
Finns det stöd i lagen för Simeons agerande?
– Jag har ingen aning, faktiskt. Men jag vill att du pratar med vår vd Thomas Björklund i stället.
När Transportarbetaren ringer upp Björklund är han fåordig till en början:
– Om några chaufförer kontaktat facket eller Transportarbetaren får de gärna höra av sig till oss.
Vad är bakgrunden till kravet som nu riktas mot de anställda?
– Det handlar om att vi levererar gods till högriskkunder och de ställer det här kravet på oss.
Simeons agerande reser många frågor. Hur ska utdragen hanteras? Även om åkeriet skickar in förarnas underskrivna formulär i en klump, kommer svaret från Polisen ändå att skickas ut till var och en av de anställda.
Hur ska arbetsgivaren tvinga av chaufförerna uppgifterna?
Thomas Björklund säger:
– Det är riktigt att registerutdraget skickas hem till den enskilde. Men vi vill att förarna tar med kuvertet, oöppnat till oss. Sedan går vi igenom uppgifterna tillsammans.
Vad händer om en anställd vägrar skriva under det ursprungliga formuläret eller vägrar ta med svaret?
– Det kan jag inte svara på, det får vi ta ställning till om det inträffar.
Finns det lagstöd för att avkräva anställda utdrag ur belastningsregistret?
– I dagsläget kan jag inte svara på det.
Simeon har inte informerat facket om åtgärden. Borde det ha gjorts?
– Jag kan inte svara på om det är en fråga som omfattas av medbestämmandelagen (mbl).
Dan Holke är chefsjurist på LO-TCO Rättsskydd. Han konstaterar att lagstiftningen varken förbjuder eller uttryckligen tillåter den åtgärd som Simeon vidtar gentemot de anställda:
– Man ska vara klar över att utdrag ur belastningsregistretet är oerhört integritetskänsligt. I mina ögon är åkeriets begäran orimlig. Men det kompliceras av att det är en kund som ställt kravet, det är kunden som är boven.
– Chaufförer som möts av det här bör kontakta facket. I mina ögon är det en viktigare förändring som måste förhandlas med facket.