Åkeri kräver utdrag ur brottsregistret av alla förare

Tankbilsåkeriet Simeon kräver att förarna ska visa upp utdrag ur polisens belastningsregister. Åkerier har varken informerat chaufförerna eller facket i förväg. De anställda fick bara blanketten hemskickad, med det korta beskedet "Fyll i och lämna in".

Simeon Logistics kör flytande bulkvaror, bland annat gas, i Sverige, Finland och Baltikum.

Nyligen skickade företaget ut ett brev till 35–40 anställda. Innehållet var knapphändigt. Det bestod av polisens standardformulär som används när personer själva vill ta del av uppgifter som finns lagrade i polisens så kallade belastningsregister. Plus ett svarskuvert – adresserat till Simeon.

Flera förare reagerade. Utdrag ur polisens brottsregister är synnerligen integritetskänsligt material. Blanketten och den lilla handskrivna postit-lappen gav inga förklaringar till varför arbetsgivaren kräver fram uppgifterna och hur de ska användas.

Transportarbetaren ringer upp Simeons transportchef, Mats Illerstål. Det är hans signatur som finns på postit-lappen.

– Det stämmer att vi begär in de här uppgifterna. Det är 35–40 förare som omfattas. I det här fallet gör vi det för alla chaufförer som kör för en viss kund, AGA. Jag ser inga problem för chaufförerna att skriva på. Det är AGA som ställt kravet.

Finns det stöd i lagen för Simeons agerande?

– Jag har ingen aning, faktiskt. Men jag vill att du pratar med vår vd Thomas Björklund i stället.

När Transportarbetaren ringer upp Björklund är han fåordig till en början:

– Om några chaufförer kontaktat facket eller Transportarbetaren får de gärna höra av sig till oss.

Vad är bakgrunden till kravet som nu riktas mot de anställda?

– Det handlar om att vi levererar gods till högriskkunder och de ställer det här kravet på oss.

Simeons agerande reser många frågor. Hur ska utdragen hanteras? Även om åkeriet skickar in förarnas underskrivna formulär i en klump, kommer svaret från Polisen ändå att skickas ut till var och en av de anställda.

Hur ska arbetsgivaren tvinga av chaufförerna uppgifterna?

Thomas Björklund säger:

– Det är riktigt att registerutdraget skickas hem till den enskilde. Men vi vill att förarna tar med kuvertet, oöppnat till oss. Sedan går vi igenom uppgifterna tillsammans.

Vad händer om en anställd vägrar skriva under det ursprungliga formuläret eller vägrar ta med svaret?

– Det kan jag inte svara på, det får vi ta ställning till om det inträffar.

Finns det lagstöd för att avkräva anställda utdrag ur belastningsregistret?

– I dagsläget kan jag inte svara på det.

Simeon har inte informerat facket om åtgärden. Borde det ha gjorts?

– Jag kan inte svara på om det är en fråga som omfattas av medbestämmandelagen (mbl).

Dan Holke är chefsjurist på LO-TCO Rättsskydd. Han konstaterar att lagstiftningen varken förbjuder eller uttryckligen tillåter den åtgärd som Simeon vidtar gentemot de anställda:

– Man ska vara klar över att utdrag ur belastningsregistretet är oerhört integritetskänsligt. I mina ögon är åkeriets begäran orimlig. Men det kompliceras av att det är en kund som ställt kravet, det är kunden som är boven.

– Chaufförer som möts av det här bör kontakta facket. I mina ögon är det en viktigare förändring som måste förhandlas med facket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Patrik:
    13 mars, 2019

    Är man olämplig som förare nekas man tillstånd att framföra ett vist fordon yrkesmässigt. Arbetsgivare ska ge fan i att snoka i folks gamla saker.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.