Åkeribranschen het fråga i riksdagen
Den bekymmersamma situationen i åkerinäringen engagerar fler och fler politiker. Bara under den senaste veckan har tre S-riksdagsmän ställt regeringen mot väggen när det gäller cabotagefusk, låga straffsatser, lönedumpning och svenska fordon som registreras utomlands.
Många chaufförer, åkare och fackligt aktiva i Transport är engagerade i kampen för en sundare åkeribransch. Politiker och andra makthavare har uppvaktats, något som nu ger avtryck i riksdagen.
Den 1 juni lämnade S-ledamoten Monica Green in en fråga, riktad till näringsminister Annie Lööf. Green vill veta vad regeringen tänker göra för att skapa konkurrens på lika villkor.
Bakgrunden till frågan är, enligt Monica Green, att utländska lastbilar kör olagligt på vägarna. Bilarna utför körningar i strid med cabotagereglerna.
Green skriver:
”Konkurrens är bra, men det ska vara på lika villkor. Tyvärr sker stora godsströmmar i form av olaga inrikes yrkestrafik.”
Hon påpekar sedan att utvecklingen lett till att svenska företag slås ut. En del åkerier har löst dilemmat genom att anlita lågbetalda inhyrda förare eller F-skattare, så kallat falskt egenföretagande.
Frågan som Monica Green avslutningsvis ställer är vad näringsministern tänker göra för att den seriösa delen av åkerinäringen ska överleva. Svaret, och eventuella debattinlägg, kan inom kort läsas på riksdagens hemsida, www.riksdagen.se.
S-kollegan Louise Malmström väckte en snarlik fråga den 4 juni. Även hon konstaterar att åkerisektorn är illa ute. Den konkreta frågan är om infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd är beredd att skärpa sanktionerna mot aktörer som bryter mot exempelvis cabotagebestämmelser eller kör- och vilotidsregler.
Malmström efterlyser lagstiftning som ger polisen större möjlig till ”klampning”. Det vill säga blockera fordonshjul så att ekipaget blir kvar till dess böterna är betalda.
Riksdagsman Peter Persson, även han socialdemokrat, har noterat ett ganska nytt fenomen. Nämligen att svenska åkerier omregistrerar lastbilar utomlands. På det sättet kommer man undan krav på fordonskatt och andra avgifter.
Vad ska näringsministern göra åt det? Liksom det faktum att utländska åkare kör illegalt i Sverige. Det vill Peter Persson ha svar på.