Åkeribranschen vill ligga steget före

Åkeribranschen räknar med att kunna påverka regeringen i allmänhet och transportpolitiken i synnerhet. Eller hoppas i alla fall att få komma med synpunkter i ett tidigt stadium.

– Jag sitter och skriver brev till ministrarna och de nya utskottsordförandena i riksdagen, berättar Rickard Gegö, vd i Sveriges Åkeriföretag (SÅ). Vi räknar med ett riktigt samarbete om våra frågor, där vi ses som en trovärdig expertorganisation och inte bara kommer in när det finns ett färdigt förslag.

Exempel:

– Vägslitageavgifter, där har vi tidigare sagt nej. Men när trycket utifrån blir hårdare och om det ska till någon sorts avgift så vill vi vara med i ett tidigt skede. Syftena som nämndes i regeringsförklaringen är ju fina: sund konkurrens, ökad trafiksäkerhet och bättre miljö. Vi är beredda att tillsammans med BA och Transport påverka så att det i så fall blir avgifter som stärker de svenska åkeriernas konkurrenskraft.

Biltrafikens Arbetsgivareförbunds (BA), SÅ och Transport ska anlita en oberoende utredare för att ta fram hur sådana avgifter skulle kunna se ut. BA:s vd Peter Jeppsson hoppas att parterna i den frågan ska hinna före en politisk utredning.

– Jag vet ju inte vad Stefan Löfven menar med vägslitageavgifter, säger han. Min utgångspunkt är att svenska åkerier inte kan tyngas med ytterligare en skatt eller avgift utan ekonomiska lättnader i någon annan del av verksamheten.

Peter Jeppsson hyser också en viss oro för att politikerna ska ge sig in i frågor som inhyrning, visstidsjobb, regler kring heltid och deltid.

– Förhållandet mellan arbetsgivaren och den anställda är en fråga för parterna, och där hoppas jag på diskussionerna mellan LO och Svenskt Näringsliv, säger han.

SÅ:s Rickard Gegö räknar med att den nya regeringen fullföljer planerna på skärpta regler kring klampning, när polisen eller tullen låser fast ett fordon om chauffören eller åkaren har brutit mot till exempel kör- och vilotider eller reglerna om cabotage.

Cabotage-reglerna säger att en utländsk transportör får göra högst tre inrikeskörningar i ett annat EU-land under en period av högst sju dagar. Brott mot dem ska, enligt den förra regeringens förslag, kunna kosta åkaren 40 000 kronor i sanktionsavgift.

Så blir det åkeribranschens kommentarer kring några nyckelministrar:

Infrastrukturminister: Anna Johansson (S), 43 år, Göteborg

Ordförande för S i Göteborg, sitter i partistyrelsen. Varit ansvarig för förskolan, skolan, barn, unga och fritid i kommunen. Dotter till Göteborgssossen Göran Johansson.

Rickard Gegö: ”Har inte etablerat kontakt med henne än, men jag tror att hon har ganska bra insyn i våra frågor. Hoppas hon är pragmatisk och upplever oss som en kompetent expertorganisation.”

Peter Jeppsson: ”För mig ett oskrivet kort. Men jag har hört att hon är kraftfull och drivande, hoppas att det gagnar företagen.”

Inrikesminister: Anders Ygeman (S), 44 år, Stockholm

Suttit i riksdagen sedan 1996, ordförande i trafikutskottet. EU-kritiker som skrivit en rad motioner som rör transportområdet.

Rickard Gegö: ”Honom har vi haft en väldigt bra dialog med tidigare, och nu när han får ansvar för tull, polis och åklageri blir han en av regeringens två nyckelpersoner för oss.”

Peter Jeppsson: ”Det var en överraskning att han inte blev infrastrukturminister. Han har säkert kapacitet för inrikesfrågorna också.”

Närings- och innovationsminister: Mikael Damberg, (S), 42 år, Solna

Före detta SSU-ordförande, riksdagsledamot sedan 2002, har profilerat sig inom utbildningspolitiken. Talade för Socialdemokraterna i partiledardebatter sedan 2012 eftersom Stefan Löfven inte satt i riksdagen.

Rickard Gegö: ”Oerhört viktig person för oss när det gäller att prata om arbetsgivarfrågor och lönsamhet. Verkar kompetent och påläst.”

Peter Jeppsson: ”Känner inte till honom så väl. Förhoppningsvis förstår han att det är i företagen som jobben, tillväxten och välståndet skapas.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.