Åkeribranschen vill ligga steget före
Åkeribranschen räknar med att kunna påverka regeringen i allmänhet och transportpolitiken i synnerhet. Eller hoppas i alla fall att få komma med synpunkter i ett tidigt stadium.
– Jag sitter och skriver brev till ministrarna och de nya utskottsordförandena i riksdagen, berättar Rickard Gegö, vd i Sveriges Åkeriföretag (SÅ). Vi räknar med ett riktigt samarbete om våra frågor, där vi ses som en trovärdig expertorganisation och inte bara kommer in när det finns ett färdigt förslag.
Exempel:
– Vägslitageavgifter, där har vi tidigare sagt nej. Men när trycket utifrån blir hårdare och om det ska till någon sorts avgift så vill vi vara med i ett tidigt skede. Syftena som nämndes i regeringsförklaringen är ju fina: sund konkurrens, ökad trafiksäkerhet och bättre miljö. Vi är beredda att tillsammans med BA och Transport påverka så att det i så fall blir avgifter som stärker de svenska åkeriernas konkurrenskraft.
Biltrafikens Arbetsgivareförbunds (BA), SÅ och Transport ska anlita en oberoende utredare för att ta fram hur sådana avgifter skulle kunna se ut. BA:s vd Peter Jeppsson hoppas att parterna i den frågan ska hinna före en politisk utredning.
– Jag vet ju inte vad Stefan Löfven menar med vägslitageavgifter, säger han. Min utgångspunkt är att svenska åkerier inte kan tyngas med ytterligare en skatt eller avgift utan ekonomiska lättnader i någon annan del av verksamheten.
Peter Jeppsson hyser också en viss oro för att politikerna ska ge sig in i frågor som inhyrning, visstidsjobb, regler kring heltid och deltid.
– Förhållandet mellan arbetsgivaren och den anställda är en fråga för parterna, och där hoppas jag på diskussionerna mellan LO och Svenskt Näringsliv, säger han.
SÅ:s Rickard Gegö räknar med att den nya regeringen fullföljer planerna på skärpta regler kring klampning, när polisen eller tullen låser fast ett fordon om chauffören eller åkaren har brutit mot till exempel kör- och vilotider eller reglerna om cabotage.
Cabotage-reglerna säger att en utländsk transportör får göra högst tre inrikeskörningar i ett annat EU-land under en period av högst sju dagar. Brott mot dem ska, enligt den förra regeringens förslag, kunna kosta åkaren 40 000 kronor i sanktionsavgift.
Så blir det åkeribranschens kommentarer kring några nyckelministrar:
Infrastrukturminister: Anna Johansson (S), 43 år, Göteborg
Ordförande för S i Göteborg, sitter i partistyrelsen. Varit ansvarig för förskolan, skolan, barn, unga och fritid i kommunen. Dotter till Göteborgssossen Göran Johansson.
Rickard Gegö: ”Har inte etablerat kontakt med henne än, men jag tror att hon har ganska bra insyn i våra frågor. Hoppas hon är pragmatisk och upplever oss som en kompetent expertorganisation.”
Peter Jeppsson: ”För mig ett oskrivet kort. Men jag har hört att hon är kraftfull och drivande, hoppas att det gagnar företagen.”
Inrikesminister: Anders Ygeman (S), 44 år, Stockholm
Suttit i riksdagen sedan 1996, ordförande i trafikutskottet. EU-kritiker som skrivit en rad motioner som rör transportområdet.
Rickard Gegö: ”Honom har vi haft en väldigt bra dialog med tidigare, och nu när han får ansvar för tull, polis och åklageri blir han en av regeringens två nyckelpersoner för oss.”
Peter Jeppsson: ”Det var en överraskning att han inte blev infrastrukturminister. Han har säkert kapacitet för inrikesfrågorna också.”
Närings- och innovationsminister: Mikael Damberg, (S), 42 år, Solna
Före detta SSU-ordförande, riksdagsledamot sedan 2002, har profilerat sig inom utbildningspolitiken. Talade för Socialdemokraterna i partiledardebatter sedan 2012 eftersom Stefan Löfven inte satt i riksdagen.
Rickard Gegö: ”Oerhört viktig person för oss när det gäller att prata om arbetsgivarfrågor och lönsamhet. Verkar kompetent och påläst.”
Peter Jeppsson: ”Känner inte till honom så väl. Förhoppningsvis förstår han att det är i företagen som jobben, tillväxten och välståndet skapas.”