Åkerieländet i fokus på stor Brysselkonferens
EU:s åkerimarknad har blivit som vilda västern. Det hävdade den svenska parlamentarikern Marita Ulvskog (S) i dag, torsdag, på en stor transportkonferens i Bryssel. Transports utredare Magnus Falk fanns också på plats. – För första gången använder de ansvariga kommissionärerna orden social dumpning. Det har varit bra diskussioner här nere, säger han.
När EU-kommissionen bjöd in till konferens på temat ”den sociala agendan i transportnäringen” blev de 400 platserna snabbt fulltecknade. Allt från ministrar till EU-parlamentariker och fackliga företrädare samlades för att diskutera läget i främst flyg- och vägsektorerna.
På en mobillinje från Bryssel säger Magnus Falk:
– Flyget kämpar med överetablering, utflaggning och lågprisbolag som försämrat villkoren radikalt för personalen.
– På vägområdet vittnade många talare om en katastrofal situation. Den ansvariga transportkommissionären, slovenskan Violeta Bulc, pratade rent ut om lönedumpning. Det begreppet har varit bannlyst ända tills nu.
Magnus Falk berättar att talare efter talare påpekade att situationen i åkerinäringen går ut över både trafiksäkerheten och miljön.
Ledde konferensen fram till något konkret?
– Nej, säger Magnus Falk. Men det var många bra tankar och förslag som lades fram. Många poängterar att det behövs en harmonisering av lagstiftningen. Arbetstiderna är en stor fråga.
– På vägsidan lyfte man särskilt fram kör-och vilotiderna, cabotaget och de omfattande problemen med postlådeföretag och falska egenföretagare.
En del östländer har tidigare sett låga löner som en konkurrensfördel i kampen om jobben. Har deras företrädare tänkt om?
– Jag upplever att de flesta nu har förstått allvaret. Länder som Polen har ju precis samma problem med lönedumpning, när det kommer in chaufförer från grannländer där lönenivån är ännu lägre.
Svenska, danska och tyska fackförbund arbetar nu tillsammans med att dra igång ett så kallat medborgarinitiativ i EU. Med en miljon insamlade röster ska kommissionen förmås att ta åkeribranschen bekymmer på allvar. Vilken roll spelar dagens konferens i det arbetet?
– Jag tror att den kan ge ordentlig draghjälp. Åkerinäringen är fortfarande inte ”topp tre” när det gäller de hetaste frågorna i EU. Men i vart fall ”topp tio”.