Krönika. Nu är det vinter och skidan den slinter och lastbilarna ute i backarna står. Med risk att anses främlingsfientlig, rasistiskt etcetera, konstaterar jag att en klar majoritet av de bilar som korkar igen motorvägarna har utländska registreringsskyltar.
Ibland är det uppenbara alltför uppenbart. Jag höll ett föredrag i ABF-huset i Stockholm om min bok Taxfree, som handlar om den olagliga lastbilstrafiken i Europa. Den beskriver hur ett stort tyskt åkeri i början av tjugohundratalet använde chaufförer från de forna öststaterna.
De arbetade i väst trots att de bara hade turist-visa. Företaget manipulerade handlingar, mutade tjänstemän, höll chaufförer mer eller mindre som slavar och kunde nästan halvera frakttaxorna. Kunderna var kända multinationella företag.
När det var dags för frågor räckte en man i publiken upp handen. ”Nu har du beskrivit hur åkeriet trixat och fuskat. Men de som köpte transporterna måste förstått att allt inte stod rätt till. Har inte de ett ansvar?”
Just det, tänkte inte på det!
Vi har många hjältar inom Transport och andra fackförbund som avslöjar olagligheter och därmed riskerar att bli förföljda av den organiserade brottsligheten. Men huvudansvaret för att lag- och regelbrotten kan begås ligger egentligen hos de stora företagen. Och, i slutänden hos oss konsumenter som glatt smaskar i oss den diffust cabotage-transporterade Ica-chokladen på julafton.
Det är inte lätt att veta vilka företag som har ”schysta villkor”. Men Transport gjorde en av många bra aktioner då man delade ut flygblad till Ikeas kunder i Stockholm och satte Bring i blockad, så att de till sist betalade ut avtalsenlig lön till möbelchaufförerna.
Mellan tummen och pekfingret kan man säga att de företag som betalar under avtalsenlig lön har något fuffens för sig. Antingen betalar man de anställda för dåligt eller också struntar man i skatterna. Eller båda delarna. Ofta har det också något med organiserad brottslighet att göra.
Något har ändå börjat hända (kanske på grund av ihärdiga transportare) för nu har skatte- och ekobrottsmyndigheten börjat göra sitt jobb när det gäller fiffelåkerier och falska F-skattare.
Men det räcker inte. Trots att alla riksdagspartier, såvitt jag förstår, är eniga om att vi ska ha den svenska modellen med kollektivavtal, är det bara facket som verkligen kämpar för dem. Varför?
Om hela samhället riktade in sig på att följa lagar och avtal, exempelvis genom att vid offentlig upphandling kräva kollektivavtal, så skulle en stor del av brottsligheten inom näringslivet försvinna. Ett ekonomiskt hederskodex skulle dessutom bli en quick fix att få ut en ung arbetslös Niklas, Elin eller Mohammed i arbete, eftersom folk inte skulle kunna komma härs och tvärs ifrån och jobba för några tusenlappar i månaden.
Gör detta till en valfråga, nu när finansministern står i riksdagen och säger att det bara är normal internationell konkurrens, när utländska chaufförer fryser och hungrar i utkylda lastbilar!