Åkeriernas ”schysta villkor

Krönika. Nu är det vinter och skidan den slinter och lastbilarna ute i backarna står. Med risk att anses främlingsfientlig, rasistiskt etcetera, konstaterar jag att en klar majoritet av de bilar som korkar igen motorvägarna har utländska registreringsskyltar.

Ibland är det uppenbara alltför uppenbart. Jag höll ett föredrag i ABF-huset i Stockholm om min bok Taxfree, som handlar om den olagliga lastbilstrafiken i Europa. Den beskriver hur ett stort tyskt åkeri i början av tjugohundratalet använde chaufförer från de forna öststaterna.

De arbetade i väst trots att de bara hade turist-visa. Företaget manipulerade handlingar, mutade tjänstemän, höll chaufförer mer eller mindre som slavar och kunde nästan halvera frakttaxorna. Kunderna var kända multinationella företag.

När det var dags för frågor räckte en man i publiken upp handen. ”Nu har du beskrivit hur åkeriet trixat och fuskat. Men de som köpte transporterna måste förstått att allt inte stod rätt till. Har inte de ett ansvar?”

Just det, tänkte inte på det!

Vi har många hjältar inom Transport och andra fackförbund som avslöjar olagligheter och därmed riskerar att bli förföljda av den organiserade brottsligheten. Men huvudansvaret för att lag- och regelbrotten kan begås ligger egentligen hos de stora företagen. Och, i slutänden hos oss konsumenter som glatt smaskar i oss den diffust cabotage-transporterade Ica-chokladen på julafton.

Det är inte lätt att veta vilka företag som har ”schysta villkor”. Men Transport gjorde en av många bra aktioner då man delade ut flygblad till Ikeas kunder i Stockholm och satte Bring i blockad, så att de till sist betalade ut avtalsenlig lön till möbelchaufförerna.

Mellan tummen och pekfingret kan man säga att de företag som betalar under avtalsenlig lön har något fuffens för sig. Antingen betalar man de anställda för dåligt eller också struntar man i skatterna. Eller båda delarna. Ofta har det också något med organiserad brottslighet att göra.

Något har ändå börjat hända (kanske på grund av ihärdiga transportare) för nu har skatte- och ekobrottsmyndigheten börjat göra sitt jobb när det gäller fiffelåkerier och falska F-skattare.

Men det räcker inte. Trots att alla riksdagspartier, såvitt jag förstår, är eniga om att vi ska ha den svenska modellen med kollektivavtal, är det bara facket som verkligen kämpar för dem. Varför?

Om hela samhället riktade in sig på att följa lagar och avtal, exempelvis genom att vid offentlig upphandling kräva kollektivavtal, så skulle en stor del av brottsligheten inom näringslivet försvinna. Ett ekonomiskt hederskodex skulle dessutom bli en quick fix att få ut en ung arbetslös Niklas, Elin eller Mohammed i arbete, eftersom folk inte skulle kunna komma härs och tvärs ifrån och jobba för några tusenlappar i månaden.

Gör detta till en valfråga, nu när finansministern står i riksdagen och säger att det bara är normal internationell konkurrens, när utländska chaufförer fryser och hungrar i utkylda lastbilar!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.