Åkerinäringen debatterades ännu en gång i riksdagen
Regeringen lovar att införa trängselskatt och infrastrukturavgifter för utländska fordon senast den 1 januari 2015. Trots löftet är Monica Green, socialdemokratisk riksdagsledamot, kritisk. Hon tycker att åtgärderna kommer för sent.
Vid en riksdagsdebatt onsdagen den 4 december diskuterades den olagliga cabotagetrafiken i Sverige. Det var S-politikern Monica Green som riktat en öppen fråga, en interpellation, till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).
Gren ville veta vad regeringen tänker göra för att snabbt komma till rätta med den illegala trafiken.
I talarstolen uppgav infrastrukturministern att hon väntar på svar från Transportstyrelsen – om förslag på åtgärder. Ministern deklarerade också att regeringen har för avsikt att införa trängselskatt och infrastrukturavgifter för utländska fordon senast den 1 januari 2015.
Enligt Elmsäter-Svärd har Transportstyrelsen fått i uppdrag att ta fram ett lagförslag. Det ska regeringen lägga fram i budgetpropositionen för 2015.
Monica Green påpekade att ett enat trafikutskott ställt krav på regeringen att åtgärda bristerna inom åkerinäringen. Trots det har åtgärderna uteblivit. Socialdemokraterna har redan utlovat en rad förändringar, om de röd-gröna kommer till makten. Bland annat utökat beställaransvar, höjda böter och rätt för polisen att ”klampa” lastbilar, till dess böter är betalda.
Green avslutade sitt inlägg med att säga att hon inte kunde hitta någon annan förklaring till regeringens saktfärdighet; ”än att alliansen arbetar för att skapa fler låglönejobb i Sverige”.