Åkeriproblemen debatterades i Almedalen
Mellan januari och april i år gick 100 svenska åkerier i konkurs. Med de orden inledde logistikforskaren Henrik Sternberg Transports seminarium om åkerinäringen vid Almedalsveckan. Sternberg har nyligen avslutat en ny etapp av cabotagestudien. Minst 117 utländska lastbilar misstänks ha kört illegalt i Sverige.
Under Almedalsveckan arrangeras över 3 000 seminarier och andra evenemang.
I år har Transport valt att satsa på två egna seminarier. Det första hölls under måndagen och belyste problemen i åkeribranschen.
Henrik Sternberg, forskare vid Lunds tekniska högskola, konstaterade att företag som följer lagar och avtal har svårt att överleva i dag. Han presenterade resultatet av en färsk studie där målet varit att kartlägga hur utländska lastbilar kör i Sverige.
Undersökningen baseras på en mobilapp där chaufförer och andra intresserade rapporterar in sina iakttagelser längs vägarna. Under knappt tre vårveckor fick Sternberg in 41 500 rapporter. Med hjälp av dem kunde forskarna slå fast att omkring 1 470 utländska lastbilar kört cabotagetrafik i Sverige. Knappt tio procent uppvisar ett rörelsemönster som tyder på att de brutit mot regler som medger högst tre cabotagekörningar under en period på sju dagar.
Henrik Sternberg sa:
– En bulgarisk chaufför jag haft kontakt med uppgav att han kört fyra månader i sträck i Sverige. Många av de här förarna har låga löner och dåliga villkor.
– Vi har också tittat på anmälda dieselstölder och det finns ett samband. I områden med många utländska bilar är dieselstölderna fler. Fast det är förstås svårt att dra säkra slutsatser av det.
På seminariet deltog också infrastrukturminister Anna Johansson (S):
– Mycket av det som beskrivs här är välkänt. De åkerier som vill sköta sig får allt svårare att överleva i konkurrensen. Facket, Transport, gör ett bra jobb, men vi måste också agera politiskt.
– Det finns en ståndpunkt som går ut på att situationen kan skyllas på de utländska chaufförerna. Men det finns två förlorare. Både de seriösa företagen och förarna, som har villkor som kan liknas vid modernt slaveri.
Trots problembilden försvarade Anna Johansson EU:s fria rörlighet:
– Den är bra och de europeiska länderna har tjänat på fri handel. Men. Vi måste ha regelverk som säkerställer arbetstagarnas sociala villkor. I EU-parlamentet har vi jobbat hårt med de här frågorna från Socialdemokraternas sida.
Infrastrukturministern påminde om den nya sanktionsavgiften och möjligheten att hålla kvar lastbilar genom klampning.
– Vi tittar också på ett utökat beställaransvar. Konsumentperspektivet är viktigt. Fler och fler människor efterfrågar varor och tjänster som produceras under bra förhållanden, men transporterna har hittills gått under radarn.
Transports ordförande, Lars Lindgren, fick en vass blick av Anna Johansson när han hävdade att åkeribranschens problem uppmärksammats mer av Socialdemokraterna i EU-parlamentet än på hemmaplan.
Lindgren efterlyste krafttag:
– Vi vill ha effektivare kontroller, inte som i dag då man drar ner på trafikpolisen. Vi vill ha en vägslitageavgift! Nu har regeringen lovat utreda avgiften till december 2016. Det är för lång tid.
– Vi måste få ett skärpt beställaransvar. Det måste åligga den som beställer en transport att se till att villkoren är rimliga.
Transports ordförande lyfte än en gång frågan om allmängiltigförklaring av kollektivavtal. Han anser att mycket talar för att Sverige måste gå samma väg som Finland och Norge, där staterna går in och upphöjer avtalen till lag – så att de omfattar alla företag i en bransch.
– Situationen är allvarlig. Facket mäktar inte med det här på egen hand. Vi måste få hjälp från er politiker.
Peter Jeppsson, arbetsgivarbas i Transportgruppen, ingick också i panelen. Han sa:
– Innan man ändrar i regelverket är det viktigt att se till att dagens bestämmelser följs. Ett problem är att lönekostnaderna är högre i Sverige än i andra länder. Sänkta arbetsgivaravgifter i transportsektorn vore välkommet.
Lars Lindgren påminde om att lönedumpning inte bara förekommer i åkeribranschen. Samma förhållanden råder även inom taxi, flyget och flodpråmtrafiken ute i Europa.
– Därför är Transport med och drar i gång ett så kallat medborgarinitiativ. Politikerna kan inte längre blunda för hur verkligheten ser ut.