Åkeriproblemen debatterades i Almedalen

Mellan januari och april i år gick 100 svenska åkerier i konkurs. Med de orden inledde logistikforskaren Henrik Sternberg Transports seminarium om åkerinäringen vid Almedalsveckan. Sternberg har nyligen avslutat en ny etapp av cabotagestudien. Minst 117 utländska lastbilar misstänks ha kört illegalt i Sverige.

Under Almedalsveckan arrangeras över 3 000 seminarier och andra evenemang.

I år har Transport valt att satsa på två egna seminarier. Det första hölls under måndagen och belyste problemen i åkeribranschen.

Henrik Sternberg, forskare vid Lunds tekniska högskola, konstaterade att företag som följer lagar och avtal har svårt att överleva i dag. Han presenterade resultatet av en färsk studie där målet varit att kartlägga hur utländska lastbilar kör i Sverige.

Undersökningen baseras på en mobilapp där chaufförer och andra intresserade rapporterar in sina iakttagelser längs vägarna. Under knappt tre vårveckor fick Sternberg in 41 500 rapporter. Med hjälp av dem kunde forskarna slå fast att omkring 1 470 utländska lastbilar kört cabotagetrafik i Sverige. Knappt tio procent uppvisar ett rörelsemönster som tyder på att de brutit mot regler som medger högst tre cabotagekörningar under en period på sju dagar.

Henrik Sternberg sa:

– En bulgarisk chaufför jag haft kontakt med uppgav att han kört fyra månader i sträck i Sverige. Många av de här förarna har låga löner och dåliga villkor.

– Vi har också tittat på anmälda dieselstölder och det finns ett samband. I områden med många utländska bilar är dieselstölderna fler. Fast det är förstås svårt att dra säkra slutsatser av det.

På seminariet deltog också infrastrukturminister Anna Johansson (S):

– Mycket av det som beskrivs här är välkänt. De åkerier som vill sköta sig får allt svårare att överleva i konkurrensen. Facket, Transport, gör ett bra jobb, men vi måste också agera politiskt.

– Det finns en ståndpunkt som går ut på att situationen kan skyllas på de utländska chaufförerna. Men det finns två förlorare. Både de seriösa företagen och förarna, som har villkor som kan liknas vid modernt slaveri.

Trots problembilden försvarade Anna Johansson EU:s fria rörlighet:

– Den är bra och de europeiska länderna har tjänat på fri handel. Men. Vi måste ha regelverk som säkerställer arbetstagarnas sociala villkor. I EU-parlamentet har vi jobbat hårt med de här frågorna från Socialdemokraternas sida.

Infrastrukturministern påminde om den nya sanktionsavgiften och möjligheten att hålla kvar lastbilar genom klampning.

– Vi tittar också på ett utökat beställaransvar. Konsumentperspektivet är viktigt. Fler och fler människor efterfrågar varor och tjänster som produceras under bra förhållanden, men transporterna har hittills gått under radarn.

Transports ordförande, Lars Lindgren, fick en vass blick av Anna Johansson när han hävdade att åkeribranschens problem uppmärksammats mer av Socialdemokraterna i EU-parlamentet än på hemmaplan.

Lindgren efterlyste krafttag:

– Vi vill ha effektivare kontroller, inte som i dag då man drar ner på trafikpolisen. Vi vill ha en vägslitageavgift! Nu har regeringen lovat utreda avgiften till december 2016. Det är för lång tid.

– Vi måste få ett skärpt beställaransvar. Det måste åligga den som beställer en transport att se till att villkoren är rimliga.

Transports ordförande lyfte än en gång frågan om allmängiltigförklaring av kollektivavtal. Han anser att mycket talar för att Sverige måste gå samma väg som Finland och Norge, där staterna går in och upphöjer avtalen till lag – så att de omfattar alla företag i en bransch.

– Situationen är allvarlig. Facket mäktar inte med det här på egen hand. Vi måste få hjälp från er politiker.

Peter Jeppsson, arbetsgivarbas i Transportgruppen, ingick också i panelen. Han sa:

– Innan man ändrar i regelverket är det viktigt att se till att dagens bestämmelser följs. Ett problem är att lönekostnaderna är högre i Sverige än i andra länder. Sänkta arbetsgivaravgifter i transportsektorn vore välkommet.

Lars Lindgren påminde om att lönedumpning inte bara förekommer i åkeribranschen. Samma förhållanden råder även inom taxi, flyget och flodpråmtrafiken ute i Europa.

– Därför är Transport med och drar i gång ett så kallat medborgarinitiativ. Politikerna kan inte längre blunda för hur verkligheten ser ut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.